סיסמולוגים בדנמרק ובשבדיה דיווחו על פיצוצים עזים שהיו אתמול (יום ב') באזורים בים הבלטי שבהם התגלו דליפות גז בצינורות של "נורד סטרים" – הצינורות התת-ימיים מרוסיה לגרמניה. ערוץ הטלוויזיה הציבורי בשבדיה דיווח כי פיצוץ אחד היה דרום-מזרחית לאי הדני בורנהולם. פיצוץ שני, וגדול יותר, היה צפון-מזרחית לאי. לפי הסיסמולוגים הפיצוצים היו זמן קצר לפני גילוי הדליפות בצינורות הגז. הסיסמולוגים הדגישו כי הם משוכנעים שמדובר בפיצוצים ולא ברעידות אדמה. משבר הגז באירופה – עוד כותרות: • מלחמת הגז מול רוסיה מחריפהמשבר הגז הרוסי: אירופה מכבה אורות ומחלישה את המזגן רוסיה מקצצת את אספקת הגז לאירופה: "פוטין סוחט אותנו"בתגובה לפוטין: מדינות האיחוד האירופי התבקשו להפחית שימוש בגז
9 צפייה בגלריה
פוטין והתמונה שפרוסמה על ידי דנמרק מהים הבלטי
פוטין והתמונה שפרוסמה על ידי דנמרק מהים הבלטי
פוטין ותיעוד שפרסמה דנמרק: "בועות של גז ליד אזורי הדליפות בים הבלטי"
(צילום: AFP, רויטרס)
בתוך יממה דווח על שלוש דליפות בצינורות סמוך לדנמרק ולשבדיה. דליפה ראשונה זוהתה ב"נורד סטרים 2", וכעבור כמה שעות התגלו שתי דליפות ב"נורד סטרים 1". באירופה בוחנים את הסיבה לדליפות בצינורות הרוסיים שמעבירים גז ליבשת, ובכמה מדינות חושדים שמדובר בפעולת חבלה רוסית – בעיצומו של משבר האנרגיה והעימות עם רוסיה, על רקע המלחמה באוקראינה.
המומחים מפנים גם הם אצבע מאשימה לעבר מוסקבה, וטוענים שחבלה בצינורות נועדה לטלטל את השווקים על רקע משבר האנרגיה. אחרי ההודעה על דליפות הגז נרשם זינוק במחירי הגז באירופה.
רוסיה ומדינות באירופה השקיעו מיליארדי דולרים בהקמת צינורות הגז. מדינות אירופה הטילו סנקציות קשות על רוסיה בגלל הפלישה לאוקראינה, ובמוסקבה החליטו להעניש את אירופה - שתלויה באנרגיה הרוסית: אספקת הגז נעצרה, וביבשת חוששים ממשבר חמור בחורף הקרוב.
9 צפייה בגלריה
דנמרק פרסמה תצלום מהים הבלטי בועות של גז בקרבת הדליפה בצינור הגז הרוסי נורד סטרים 2
דנמרק פרסמה תצלום מהים הבלטי בועות של גז בקרבת הדליפה בצינור הגז הרוסי נורד סטרים 2
דנמרק הזהירה ספינות מפיצוצים נוספים באזור הדליפות
(צילום: רויטרס)
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר בצהריים כי מדובר ב"חדשות מדאיגות מאוד" וקרא לנהל "חקירה זריזה" לבירור הנסיבות – כיוון שמדובר לדבריו בנושא שעלול "להשפיע על היבשת כולה". כשנשאל אם מדובר במעשה חבלה הוא השיב כי "כרגע לא ניתן לשלול אף אפשרות".
"יש כמה אינדיקציות לכך שמדובר בנזק מכוון", אמר גורם ביטחוני בכיר באירופה, וציין כי עם זאת מוקדם מדי להסיק מסקנות. "השאלה חייבת להישאל: מי יכול להרוויח (מחבלה בצינורות הגז)?". מיכאילו פודוליאק, יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אמר כי הדליפות המסתוריות הן תוצאה של "מתקפת טרור מתוכננת של רוסיה – וצעד תוקפני נגד האיחוד האירופי".
9 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם ראש סבא"א רפאל גרוסי מלחמה מול רוסיה
היועץ של זלנסקי טוען: "מתקפת טרור מתוכננת של רוסיה - וצעד תוקפני נגד האיחוד האירופי"
(צילום: AFP )
ראש ממשלת דנמרק מדה פרדריקסן אמרה כי קשה להאמין שמדובר בצירוף מקרים, אך הדגישה כי כרגע מוקדם להסיק מסקנות ולקבוע שמדובר בחבלה. ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי קבע ללא ספקות כי מדובר "בבירור" בפעולת חבלה, "שקשורה לצעד הבא של ההסלמה באוקראינה".
כריסטופר בוטזאו, ראש סוכנות האנרגיה הדנית, אמר כי הדליפות נרחבות מאוד וייתכן שייקח שבוע כדי לעצור את דליפת הגז מצינור "נורד סטרים 2". לדבריו ספינות שישוטו לאזור עלולות לאבד את יכולת הציפה שלהן. "האזור מלא במתאן – מה שאומר שיש סיכון גבוה לפיצוצים באזור".
9 צפייה בגלריה
צינור גז נורד סטרים 1
צינור גז נורד סטרים 1
פוטין סגר את הברז, ובאירופה חוששים ממחסור בגז בחורף הקרוב
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
צינור גז נורד סטרים 1
צינור גז נורד סטרים 1
(צילום: רויטרס)
הצינורות לא היו פעילים בזמן הדליפות, אך הכילו בתוכם גז על מנת לשמור על לחץ פנימי: "נורד סטרים 1" נפתח ב-2011 והיה אמור להיות פעיל, אך רוסיה עצרה לחלוטין בחודש שעבר את הזרמת הגז דרכו בטענה לבעיות טכניות שנגרמו לכאורה בשל הסנקציות – טיעון שלא מתקבל במערב. בנייתו של "נורד סטרים 2" הושלמה אשתקד, אבל ימים אחדים לפני הפלישה לאוקראינה בפברואר הקנצלר הגרמני אולף שולץ עצר את השקתו והוא טרם נכנס לשימוש מסחרי.
גורמים בבית הלבן אמרו אחר הצהריים כי ארה"ב לא מתכוונת להעלות השערות לגבי הסיבה לדליפות הגז בים הבלטי, אך מוכנה לסייע לשותפות האירופאיות שלה לחקור את הדליפות. במקביל הודיעה משטרת שבדיה על פתיחת חקירה בחשד לפעולת חבלה בצינור "נורד סטרים 1". אחת הדליפות ב"נורד סטרים 1" הייתה ב"מים הכלכליים" של שבדיה, והדליפה השנייה בצינור ב"מים הכלכליים" של דנמרק – כמו הדליפה ב"נורד סטרים 2".

ה"תמיכה" בסיפוח: בין 96 ל-98 אחוז

סוכנות הידיעות הממלכתית של רוסיה פרסמה אחר הצהריים "תוצאות חלקיות" מארבעת מחוזות הכיבוש באוקראינה. התוצאות, כצפוי, מראות על "תמיכה גורפת" בסיפוח לרוסיה. בסוף השבוע החלה ההצבעה במשאלי העם במחוזות דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה – משאלי עם שתוצאותיהם ידועות מראש, ובקהילה הבינלאומית כבר הודיעו שלא יכירו בהן ובסיפוח לרוסיה.
9 צפייה בגלריה
חייל בכוחות הבדלנים ב מחוז דונייצק ב אוקראינה ב קלפי לקראת משאל העם על סיפוח ל רוסיה
חייל בכוחות הבדלנים ב מחוז דונייצק ב אוקראינה ב קלפי לקראת משאל העם על סיפוח ל רוסיה
לוחם בכוחות המורדים הפרו-רוסים בקלפי במחוז דונייצק במזרח אוקראינה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
רוסיה משאל עם על סיפוח ב מחוז לוהנסק ב אוקראינה
רוסיה משאל עם על סיפוח ב מחוז לוהנסק ב אוקראינה
מצביעים במחוז לוהנסק הסמוך לדונייצק
(צילום: EPA)
לפי התקשורת הרוסית, בתום ספירת 14% מהקולות בחרסון מגיע שיעור התומכים בסיפוח ל-96.97%. התמיכה בזפוריז'יה היא 98.19% אחרי ספירת 18% מהקולות. בדונייצק ובלוהנסק תומכים כמעט 98% מהמצביעים בסיפוח. בדונייצק ספרו עד כה 14% מהקולות, ובלוהנסק 13%.
בשנת 2014 סיפחה רוסיה מאוקראינה את חצי האי קרים. הקרמלין יזם משאל על סיפוח, והשלטון הפרו-רוסי בקרים הודיע כי 97% מהמצביעים תמכו בהיפרדות מאוקראינה ובהצטרפות לרוסיה – שיעור בלתי אמין בעליל.
ההצבעה בארבעת המחוזות הכבושים באוקראינה מסתיימת היום. הפרלמנט במוסקבה צפוי לדון באישור הסיפוח כבר השבוע, ובעדכון היומי שלו הבוקר העריך המודיעין הבריטי כי הנשיא ולדימיר פוטין צפוי להכריז על סיפוח האזורים הכבושים כבר ביום שישי, במהלך נאום שיישא בפני הפרלמנט הרוסי. ולנטינה מטביינקו, ראש הבית העליון של הפרלמנט, אמרה כי הפרלמנט עשוי לאשר את סיפוח המחוזות ב-4 באוקטובר – יום שלישי הבא, ושלושה ימים לפני יום הולדתו ה-70 של פוטין.
פוטין אמר היום כי ההצבעות נועדו למנוע רדיפה של רוסים ודוברי-רוסית מצדה של אוקראינה. "הצלת אנשים בשטחים שבהם נערכו משאלי העם נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו", טען.