8 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
(צילום: AFP, AP, רויטרס)
הטיסה החשאית של ראש הממשלה נפתלי בנט לרוסיה החלה להירקם כבר ביום רביעי, כששוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והאפשרות עלתה על הפרק. גרמניה, צרפת ואוקראינה ביקשו מבנט לתווך בין קייב לקרמלין, רה"מ עדכן את הבית הלבן בכוונתו לנסוע - וקיבל את ברכתו של ביידן.
לאחר הפגישה עם פוטין, בעודו מחכה לטיסה לברלין, התקשר בנט לנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי ועדכן אותו בתוצאות השיחה עם הנשיא הרוסי. זלנסקי כתב בטוויטר הלילה: "ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט התקשר אליי אחרי פגישתו עם פוטין. אנחנו ממשיכים בדיאלוג". דוברו של רה"מ מסר אמש כי "במהלך הערב שוחח ראש הממשלה פעמיים עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לאחר שנפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. כמו כן, קיים רה"מ שיחה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון".


לפני צאתו למוסקבה עדכן בנט עדכן גם את השרים יאיר לפיד, בני גנץ ואביגדור ליברמן על הטיסה המתוכננת. מיד לאחר המפגש הממושך עם פוטין בקרמלין, שארך כשלוש שעות שלמות, המריא בנט לברלין, שם נועד עם קנצלר גרמניה אולף שולץ. מדוברו של רה"מ נמסר לאחר הפגישה: "רה"מ בנט והקנצלר שולץ נועדו במשך כשעה וחצי ואכלו ביחד ארוחת ערב, במהלכה שוחחו על מספר סוגיות, בהן המצב בין אוקראינה לרוסיה". הבוקר, לקראת השעה 07:30, נחת בנט בישראל.
פרשננו רון בן ישי מוסיף כי בלשכתו של זלנסקי התייחסו בספקנות רבה לסיכויי ההצלחה של בנט במאמצי התיווך. אחרי השיחה בין בנט לזלנסקי אמר מזכיר העיתונות סרגיי ניקיפירוב כי זלנסקי מוכן להיפגש עם פוטין - אם נשיא רוסיה יסכים לכך: "לא נוכל להעריך את תוצאות התיווך של ראש הממשלה בנט עד שנקבל אינדיקציה ברורה מבנט או מפוטין על הסכמה לפגישה". במילים אחרות, הסביר ניקיפירוב, זלנסקי לא שמע מבנט שום דבר חדש שעשוי לשנות את המצב.
8 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין
בנט עם שולץ במעון הקנצלר בברלין, הלילה
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
זאב אלקין בכנס היסוד של מפלגת תקווה חדשה במודיעין
זאב אלקין בכנס היסוד של מפלגת תקווה חדשה במודיעין
נפגש עם השגרירים מרוסיה ואוקראינה - והמריא עם בנט כדי לסייע בתרגום. השר אלקין
(צילום: מוטי קמחי)
לפגישה הראשונה של מנהיג מערבי עם פוטין הצטרפו לבנט בפמליה המצומצמת גם שר השיכון זאב אלקין, שסייע בתרגום ונחשב לאחד הישראלים עם הכי הרבה "שעות פוטין", ראש המל"ל איל חולתא, היועצת המדינית שמרית מאיר ודוברו של בנט, מתן סידי.
ביום רביעי האחרון נפגש אלקין עם השגריר הרוסי בישראל, אנטולי ויקטורוב. לאחר מכן ביקש השגריר האוקראיני, יבגן קורניצ'וק, פגישה דחופה עם אלקין - ושר השיכון אירח אותו לסעודה בערב שבת. ל-ynet נודע כי הטיסה למוסקבה נשמרה במעטה חשאיות כה גדול - שאלקין חשש להזמין מונית לנתב"ג ונסע בעצמו בעיצומה של השבת מביתו. בתוך כך, באתרי החדשות בעולם דאגו לציין כי בנט טס בשבת על אף היותו דתי - והסבירו כי היהדות מתירה לחלל שבת למען פיקוח נפש.
הנושא המרכזי שעלה בשיחה בקרמלין היה הצורך להביא להפסקת אש, ופוטין העלה בפני ראש הממשלה דרישה להימנע מלהעביר סיוע צבאי לאוקראינים. אך היו גם נושאים אחרים, בהם דאגתה של ישראל לשלומם של יהודים וישראלים שנמצאים באזורי הקרבות. בהקשר הזה ביקש בנט מפוטין להסכים למסדרונות הומניטריים כדי לאפשר פינוי בטוח של אזרחים, והעלה גם בקשה לאפשר ליהודים המתגוררים ברוסיה לעלות לארץ אם יחפצו בכך. בימים האחרונים החליטה לרוסיה למנוע מאזרחיה להוציא כסף זר, מה שעלול לפגוע בעלייה לארץ.
8 צפייה בגלריה
אוקראינה תושבים מתחת ל גשר הרוס מנסים לחצות את נהר אירפין פרברי קייב
אוקראינה תושבים מתחת ל גשר הרוס מנסים לחצות את נהר אירפין פרברי קייב
אוקראינים שנמלטו מביתם בקייב
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
חייל חיילים של צבא אוקראינה מסייעים ל משפחה משפחות של פליטים פליט לחצות את נהר אירפין גשר נהרס סמוך ל קייב מלחמה עם רוסיה עגלת תינוק
חייל חיילים של צבא אוקראינה מסייעים ל משפחה משפחות של פליטים פליט לחצות את נהר אירפין גשר נהרס סמוך ל קייב מלחמה עם רוסיה עגלת תינוק
חיילים אוקראינים מסייעים לפליטים לחצות את אחד הנחלים
(צילום: AP)
יצוין כי בנט לוקח סיכון גדול בהפיכתו למתווך בין רוסיה לבין אוקראינה. אם התיווך יצליח והפסקת האש תירשם על שמו - זה ללא ספק יחזק את מעמדו הבינלאומי. ואולם, אם המו"מ ייכשל קיים חשש שישראל תואשם בכישלון המו"מ והדבר יביא לפגיעה באינטרסים שלה.
כמו כן, בנט שוחח עם פוטין על המצב בסוריה, וביקש את המשך חופש הפעולה של צה"ל במניעת התבססותה של איראן שם. לפי גורמים ישראלים המעורים בפרטים, פוטין הבטיח שחופש הפעולה של צה"ל יישמר, וכך גם פעילותו של מנגנון התיאום בין המדינות שבסך הכול עובד לשביעות רצונן של רוסיה וישראל. גורם מדיני הוסיף כי השיחה עסקה גם בהתפתחויות בשיחות הגרעין בווינה - ובנט חזר שוב על העמדה הישראלית שמתנגדת לחזרה להסכם עם האיראנים.

ישראל תקים בית חולים שדה באוקראינה

במאמץ לחזק את הסיוע ההומניטרי לעם האוקראיני, משרדי החוץ והבריאות ישלחו השבוע משלחת רפואית ישראלית לאוקראינה, שתקים בית חולים שדה בעיר לבוב. בית החולים יופעל באמצעות בית החולים שיבא, קופת החולים כללית וצוותים רפואיים של בתי חולים נוספים.
בית החולים יפעיל מחלקות אשפוז לילדים ומבוגרים, מיון, חדר לידה ומרפאה לרפואה ראשונית, ויעשה שימוש גם בטכנולוגיות מתקדמות של רפואה מרחוק. שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר כי "אנחנו מבצעים את החובה המוסרית שלנו, מגבירים את הסיוע ההומניטירי ומושיטים עזרה לעם האוקראיני. משרד הבריאות שלח מטוסים עם ציוד רפואי ותרופות, וכעת נקים גם בית חולים שדה לסיוע לפליטים בשטח".
8 צפייה בגלריה
כך יראה בית החולים שדה שישראל תקים באוקראינה
כך יראה בית החולים שדה שישראל תקים באוקראינה
כך ייראה בית החולים שישראל תקים באוקראינה
(צילום: דוברות שיבא)
הורוביץ הוסיף כי "משרד הבריאות ומדינת ישראל מתייצבים בצורה ברורה לצד העם האוקראיני. נמשיך לסייע ככל שיידרש להצלת חיים של אזרחים שעולמם חרב עליהם ברגע אחד". מנהל המרכז הרפואי שיבא, פרופ' יצחק קרייס, אמר כי "זוהי חובתנו האישית, המקצועית והלאומית כלפי כל אדם באשר הוא אדם. יש לנו האמצעים והיכולת ואל לנו לעמוד מנגד". רות רלב"ג, מנכ"לית כללית, ציינה: "במסגרת המשלחת המתגבשת שתצא לטיפול בפליטים באוקראינה, הכללית לקחה על עצמה את הטיפול בילדים על ידי הצוותים המצוינים של בית החולים שניידר".
פורסם לראשונה: 22:34, 05.03.22