מכריו וחבריו של אלדד פרי המומים מהירצחו, ומספרים כי לפחות כלפי חוץ יזם הנדל"ן לא שידר מצוקה ולא אמר כי הוא מאוים. "בכל השיחות שלנו מאז המקרה העסיק אותו רק העוול שנגרם לאנשים", אמר חברו, גילי כהן. "הוא לא ברח ולא הסתתר. את כל זמנו הקדיש לתורה ולניסיונות לקדם מהלך שיציל את כספם של המשקיעים שלו". לפרי, יש לציין, היו חובות אישיים בסך מאות מיליוני שקלים - מלבד חובות גדולים עוד יותר שהיו לקבוצה שבשליטתו.
3 צפייה בגלריה
זירת רצח איש העסקים אלדד פרי
זירת רצח איש העסקים אלדד פרי
"רצה להציל את כספי המשקיעים". אלדד פרי וחורי הקליע ברכב שבו נסע
(צילום: עמית שעל, נדב אבס)
3 צפייה בגלריה
זירת רצח איש העסקים ברחובות
זירת רצח איש העסקים ברחובות
"לא ברח ולא הסתתר". זירת הרצח של פרי ברחובות
( צילום: נדב אבס )
עורך דינו שי גליקמן סיפר ל-ynet כי הוא היה אמור להיפגש עם פרי ביום ראשון כדי לקדם הסדר מול הנושים שלו. "הייתה טיוטה כזו כבר", טען. "דיברתי איתו לפני יומיים והוא היה מאוד אופטימי, אתמול בערב הוא נפגש עם משקיעים. הכול היה בשיתוף פעולה עם הנאמנים".
פרי, בן 44, נרצח אתמול בבוקר בכניסה לבית כנסת ברחובות - כשברקע הפרשה המשפטית שמתנהלת בעניינו בשנה האחרונה, לאחר קריסת קבוצת הנדל"ן שהייתה בבעלותו. בפן האזרחי עמדו נגד פרי שני תיקי חדלות פירעון, וחובותיו האישיים - שברובם היו ערבויות לחובות הקבוצה שלו - עמדו על סך של כ-330 מיליון שקל.
לדברי עורך הדין, "אלדד לא דיבר על כך שהיה מאוים, ובמשך שנה שאנחנו מלווים אותו לא שמעתי ממנו חשש או שהוא מאוים. הוא תמיד שידר אופטימיות והרגיש שזה יכול להיות מאחוריו בקרוב. זה עוד יותר טראגי כשהמעגל הקרוב אליו ברמה המשפטית יודע שהתחילו לגבש הסדר נושים".
בת דודתו של פרי, שירה לוי איצקוביץ', אמרה כי המשפחה המומה וכואבת את המוות. היא ספדה ברשתות החברתיות: "אלדד הקדיש את כל כולו לתורה, למצוות ולמעשים טובים. הוא היה איש חסד ואמת שאוהב את הבריות ומקרב אותם לתורה. את מותו מצא היום בדרך לתפילת שחרית. למדתי ממנו המון".
3 צפייה בגלריה
אלדד פרי
אלדד פרי
"לזוגות צעירים נלקח העתיד". אלדד פרי בבית המשפט
(צילום: יובל חן )
אחד מחבריו הקרובים של פרי, ששוחח עם ynet, אמר כי "לא היה לי שמץ של מושג שהוא מאוים. יש הרבה תביעות כספיות נגדו, אבל הרצח שלו הפתיע אותי מאוד. דיברתי איתו לפני שבוע, הוא לא העלה שום דאגה בפניי. ההסתבכות הכלכלית שלו הייתה ברת פתרון אם לאנשים הייתה סבלנות, ואני משוכנע שהוא לא תכנן שכך יסתבכו הדברים".
מנגד, ברשתות החברתיות השמיעו רבים ביקורת על פרי, והלינו על אובדן כספם בהשקעות שונות בחברותיו. "הנפגעים הם לא סתם אנשים, הם משפחות שבורות", כתבה אחת הגולשות. "אלה זוגות צעירים שנלקח מהם העתיד". גולש אחר כתב כי הוריו נפגעו אישית מפרי במאות אלפי שקלים, ואחרים ציינו שמכריהם נפגעו כלכלית קשות.
בחודש ינואר הגיעו לידי ynet עדויות מלקוחות של קבוצת אלדד פרי, שנקלעה החברה לחדלות פירעון בספטמבר 2020. הלקוחות פנו לחברה בבקשה לביטול עסקאות עוד לפני חדלות הפירעון - ונתקלו בקשיים לקבל את כספם בחזרה. רוכשים שפנו אז ל-ynet סיפרו כי לאחר שחתמו על חוזי מכר עם החברה, גילו, בין היתר, כי פרויקטים שבמסגרתם רכשו דירות אינם מתקדמים והחליטו לבטל עסקאות, אולם לא קיבלו בחזרה חלקים נכבדים מהכסף שהשקיעו, וצ'קים שקיבלו מהחברה - חזרו.

הקלטות מהימים 16-17.9.20, מיום 29.8.19 וכן מיום 27.12.2018 ממעמד חתימת חוזים של רוכשים מול קבוצת הנדל"ן, שהגיעו לידי ynet וטרם נחשפו, מעלות, בין היתר, כי כאשר הם פנו לחברה בבקשה לביטול עסקאות בעקבות פרויקטים שהתעכבו או לא יצאו לפועל, נאלצו "לרדוף" אחר הנציגים כדי לממש הבטחות החברה להשבת כספים. מדובר בהבטחות שעולות מנוסח הסכמים ללקוח ואף הבטחות עוקבות שניתנו בעל פה ובכתב ללקוחות לגבי השבת הכספים. כך למשל, כשרוכש פנה לחברה בטענה כי קיבל רק "25 אלף מתוך 350 אלף שקל", השיב לו הנציג: "אין מה לעשות. בפרויקט מלודי לא נשלם לאף אחד".
מבחינת חובותיו האישיים של פרי, גורם המקורב לפרטים מסר כי יש להניח שלמותו של פרי תהיה השפעה על גיבוש ההסדר בתיק האישי נגדו. מבחינת התיק של קבוצת אלדד פרי - לקבוצה יש חובות עתק. נודע כי תביעות החוב שהוגשו לנאמנים וטרם אושרו עומדות על סכום אסטרונומי שמתקרב לכשלושה מיליארד שקל. עם זאת, רק לאחר שהנאמנים יאשרו או לא את תביעות החוב ניתן יהיה לדעת מה הסכום הסופי של חובות הקבוצה.
בנוגע לשאלה מה יעלה בגורל כ-2,000 החברים בקבוצות הרכישה של הקבוצה לאור מותו של פרי, עו"ד גונן קסטנבאום, אחד מנאמני הקבוצה, מסר היום כי "למותו של פרי לא אמורה להיות השפעה על מצבם של חברי קבוצות רכישה. פרי לא מעורב בקבוצה מאז שמונו נאמנים לקבוצה". כלומר, מבחינת רוכשי הדירות, הרצח לא צפוי לשנות את מצבם, וזאת מאחר שהפרויקטים בתהליך שיקום והסדרה.
פורסם לראשונה: 19:40, 15.10.21