קבוצת אלדד פרי, שנקלעה לקשיים פיננסיים, נכנסה בחודש ספטמבר האחרון להליך של הקפאת הליכים ושיקום, ועדויות של רוכשים בפרויקטים של החברה שטוענים כי נפגעו ממשיכות להצטבר. שיחות שערכנו עם רוכשים שפנו ל-ynet מעלות כי לאחר שחתמו על חוזי מכר עם החברה, גילו, בין היתר, כי פרויקטים שבמסגרתם רכשו דירות אינם מתקדמים והחליטו לבטל עסקאות, אולם לא קיבלו בחזרה חלקים נכבדים מהכסף שהשקיעו, וצ'קים שקיבלו מהחברה - חזרו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הקלטות מהימים 16-17.9.20, מיום 29.8.19 וכן מיום 27.12.2018 ממעמד חתימת חוזים של רוכשים מול קבוצת הנדל"ן, שהגיעו לידי ynet וטרם נחשפו, מעלות, בין היתר, כי כאשר הם פנו לחברה בבקשה לביטול עסקאות בעקבות פרויקטים שהתעכבו או לא יצאו לפועל, נאלצו "לרדוף" אחר הנציגים כדי לממש הבטחות החברה להשבת כספים. מדובר בהבטחות שעולות מנוסח הסכמים ללקוח ואף הבטחות עוקבות שניתנו בעל פה ובכתב ללקוחות לגבי השבת הכספים.
5 צפייה בגלריה
התמונה של אלדד פרי
התמונה של אלדד פרי
אלדד פרי
(צילום: עמית שעל)
כך לדוגמא, שיחה שהתקיימה בין רוכש לעורך דין מטעם החברה במעמד החתימה על מסמך הסדרת התשלום הראשון בפרויקט פרי מלודי ברמלה בשנת 2018. בפגישה מסביר עו"ד שייצג בעסקה לרוכש הפוטנציאלי מ' כי הוא מייצג הן את החברה והן את הרוכשים. כשמ' שואל כיצד הוא יודע שהוא יהיה בעל קרקע בפרויקט, עוה"ד משיב: "אתה לא הראשון שמשקיע ולא האחרון, החתמתי פה 2,000 רוכשים".
מ' קוטע אותו: "אף אחד לא שאל את השאלות? פה מדובר ב-400 אלף שקל". עוה"ד משיב: "אתה יכול לשאול את א' מיפו, אתה מכיר אותו, הוא שם אצלי שני מיליון שקל, לא 400 אלף, שני מיליון שם אצלי בידיים. גם אני שמתי פה מיליון שקל לקנות דירה, המשפחה שלי מושקעת פה כמעט בשישה מיליון שקל גם בדירות אחרות, אני מאמין בחברה".
אחרי כחצי שעה מקבל מ' את החוזה ומרפרף בו מספר דקות. הוא שואל על אחד הסעיפים - "מה זה פה?". עוה"ד מפציר: "תחתום, תחתום, תרוץ על זה כל הדרך". מ' ממשיך ושואל על מיקום הדירה והקומה. עוה"ד מאיץ בו: "תמשיך לחתום". הפגישה מסתיימת, מ' חותם על החוזה שאותו, משתמע לכאורה שקרא באופן לא מעמיק, ומעביר 400 אלף שקל לחברה.
בסופו של דבר, החברה לא הצליחה לממש את הקרקע על פרויקט פרי מלודי, ולדברי עו"ד גיא סרוסי, המייצג רוכשים שנפגעו בפרויקט, כספם נותר בידי החברה. לדבריו, "החברה מחזיקה בכספי רוב הרוכשים בפרויקט, למעט אלה שביקשו והתעקשו לבטל את העסקה - וגם הם נתקלו בקשיים שהערימה עליהם פרי להשבת הכספים".
בין העדויות של הרוכשים עלה כי היו שחיפשו אחר גורמי החברה כדי לקבל תשובות, חלקם קיבלו מסמכים שמבטיחים מועדים שבהם יוחזר הכסף, אך גם כשהגיעו - הכסף לא נכנס לחשבונם. אחרים קיבלו צ'קים שלאחר מכן בוטלו, חלקם קיבלו בטוחות על פרויקטים אחרים.
5 צפייה בגלריה
עו"ד גיא סרוסי, מייצג רוכשים בקבוצת אלדד פרי
עו"ד גיא סרוסי, מייצג רוכשים בקבוצת אלדד פרי
עו"ד גיא סרוסי, מייצג רוכשים בקבוצת אלדד פרי
(צילום: אביעד פוקס)
לדברי עו"ד סרוסי, רוכשים רבים נדהמו לגלות כי בפרויקטים שבהם קנו דירות לא חלה כל התקדמות, למרות שכבר שילמו דמי הרשמה ותשלום הסדרה נוסף. "בחלק מהמקרים כבר ברור שלא תהיה בנייה בשטח כי לא יתקבלו היתרים או לא תירכש קרקע לבנייה", הוא אומר. לדבריו, בהסכמי ההצטרפות נכתב כי מדובר בקבוצות רכישה לפרויקט שכולל רכישת קרקע לבנייה, כולל פרטים על מספר החדרים בדירה, הקומה של הדירה ועוד. "במקרים אחרים נציגי החברה פנו לרוכשים ועדכנו אותם שכבר לא מדובר בקבוצת רכישה אלא בפרויקט יזמי, ולשם כך יש להוסיף עוד כסף".

אין מחיר סופי על הדירה, יש הנחה

ממסמך שהגיע לידי ynet עולה כי החברה הבטיחה הנחה בעד תשלום מקדים באחד הפרויקטים שלה, עוד בטרם יצא לדרך. "ככל שתתבצע הקדמת תשלום בסך 450 אלף שקל, יקוזזו 40 אלף שקל ממחיר הדירה", נכתב במסמך שקיבלו רוכשים בפרויקט פרי מלודי. גורמים בענף מסבירים כי מארגנת של קבוצת רכישה אינה יכולה להציע מחיר סופי על דירה, ולכן אינה יכולה להתייחס למחיר בצורה של הנחה. לפיכך, רוכשים חייבים להבין שכאשר הם שוקלים הצטרפות לקבוצות רכישה, הם רוכשים זכות בקרקע ולא דירה שמוגנת תחת חוק המכר.
את ההסבר הזה מגבה גם משרד הבינוי והשיכון. נזכיר כי בפברואר 2020 פתח הממונה על חוק המכר במשרד, עמית גריידי, בהליך מנהלי מול חברת פרי נדל"ן בחשד לביצוע עבירות חוק מכר. החשד נגע להיותה של החברה יזמית במסווה של מארגנת קבוצות רכישה. באוגוסט האחרון קבע הממונה כי החברה הפרה את החוק ונקבע מולה מתווה לתיקון ליקויים ביחס לתשע קבוצות אותן היא ארגנה. כמו כן, נקבע עיצום כספי בסך של 800 אלף שקל.
5 צפייה בגלריה
פרסום לפרויקט "מלודי" ברמלה
פרסום לפרויקט "מלודי" ברמלה
השטח של פרויקט מלודי ברמלה
(צילום: קובי קואנקס)
"לא תמיד הרוכשים מבינים על מה הם חותמים ומה אומרים כל המסמכים המשפטיים, והם לא מדמיינים שיעשו להם דבר כזה", אומר בשיחה עם ynet עו"ד אוריאל זעירא, המייצג נפגעים מחברת פרי נדל"ן. זעירא טוען כי "לחלק מהרוכשים נמחקו הערות אזהרה, וכך זכותם על הקרקע בוטלה". לדבריו, "יום אחד ב-2018 החברה מחקה הערות אזהרה של עשרות אנשים".
זעירא הציג ל-ynet מסמכים לפיהם החברה החתימה לקוחות על הסכמי הלוואה ורשמה לטובתם הערות אזהרה, אולם לאחר מספר חודשים החברה ביטלה עשרות מהערות האזהרה הללו. הערת אזהרה היא כלי שנותן בטוחה לרוכש, או במקרה של קבוצת רכישה לבעל הזכות על המקרקעין, כך שלא תיעשה שום עסקה נוגדת בקרקע. מדובר בבטוחה חשובה, מאחר שחבר הקבוצה אינו מוגן תחת חוק המכר, שכן מארגן הקבוצה אינו קבלן או יזם.
5 צפייה בגלריה
עו"ד אוריאל זעירא
עו"ד אוריאל זעירא
עו"ד אוריאל זעירא
(צילום: תומר שוקרי)

הכסף לא נכנס לחשבון, הצ'קים בוטלו

סרוסי וזעירא מספרים כי חלק מהרוכשים שהם מייצגים ביקשו לבטל את השתתפותם בפרויקטים ולקבל את כספם חזרה. ואולם, על אף שקיבלו מסמך ובו נכתב כי יקבלו את כספם חזרה בתשלומים, כאשר הגיע התאריך - הכסף לא נכנס לחשבונם. לאחר שפנו שוב לחברה, קיבלו צ'קים שבוטלו באותו היום. כשפנו לנציגים, האחרונים תלו את האשמה, בין היתר, במשבר הקורונה, ולא ממש נתנו הסבר מתקבל על הדעת לגבי אי התשלום.
בהקלטה של ב' עם מי ששימש באותה התקופה סמנכ"ל החברה, שואל ב' מתי יקבל את כספו: "היה הסכם, הסכמתי לפריסה, אחרי זה הסכמתי לדחייה, אבל אם עד עכשיו לא עבר הכסף - אז מתי כן". נציג החברה משיב: "אין לי יותר מדי מה לעשות. זה לא שאין לנו כסף להעביר אלא שכרגע מול הביטולים הקיימים אנחנו מתעדפים אחרת, יש כאלה שלא קיבלו כלום, לפחות אתה קיבלת משהו". ב' עונה: "קיבלתי עד עכשיו 25 אלף מתוך 350 אלף". נציג החברה: "בסדר, אני אומר לך שבמלודי אנחנו בכלל לא הולכים לשלם לאף אחד, אנחנו שוקלים להחזיר את כולם לפרויקט ולהשאיר בקבוצת רכישה, יהיה הסכם חדש שמבטל את ההסכם ביטול, אני לא רוצה להגיע לזה".
ב' מודה: "אני פוחד, בשבילי זה הרבה מאוד כסף. אם חברת פרי נדל"ן לא מסוגלת לשלם לי 75 אלף שקל שהיא צריכה לשלם לי אז בטח שאני פוחד". נציג החברה משיב: "מה זה המשפט הזה 'אם חברת פרי נדל"ן?'. מה אתה חושב, שיש לנו מטע של דולרים שאנחנו קוטפים אותם? אם חברת פרי נדל"ן לא מוכרת דירות כי זה מצב השוק בגלל נגיף הקורונה, אם פרי נדל"ן מכרה דירות ואנשים לא עומדים בתשלומים כי אין להם, כי הם לא עובדים והם בחל"ת, אז מה אתה רוצה שנעשה?".
5 צפייה בגלריה
פרויקט מלודי פרי
פרויקט מלודי פרי
השטח של פרויקט פרי מלודי
(צילום: קובי קואנקס)
גם א', שהשקיע בפרויקט פרי פלייס ברחובות, היה מודאג מהתקדמות הפרויקט. מדובר בפרויקט שבו השקיעו את כספם 650 רוכשים, שבימים אלה ממתינים להיתר בנייה ומציאת קבלן מבצע לאחר שהחברה, כאמור, נקלעה לחדלות פירעון. באחת השיחות עם עוה"ד מולו חתם על החוזה, אומר א': "אני קצת מודאג עם כל הקטע של הנאמנות, כאילו, הכסף שלנו איכשהו התאדה כנראה". עוה"ד משיב: "לא התאדה שום כסף, אתה תקבל הערת אזהרה כמו כולם". לאחר מכן שואל א' כיצד יקבל את הכסף אם החברה נמצאת בקשיים: "אני אקבל הערת אזהרה, אבל מתי? ואם בסוף אין יותר פרי נדל"ן? מה קורה?". עוה"ד משיב: "קודם כל יש לך זכויות על הקרקע". א' עונה: "איך יש לי זכויות בקרקע אם אין לי כלום? לפי מה ייתנו לי זכויות בקרקע?".
בספטמבר 2020 נקלעה החברה לחדלות פירעון ומונו לה נאמנים שהחלו להוביל אותה להליך של שיקום. עם זאת, עו"ד סרוסי טוען כי נראה שככל שחברת פרי נדל"ן הייתה בלחץ על הכספים, כך היא חיפשה את כל הדרכים לקבל כסף מלקוחות - ומדובר במיליונים רבים. לדבריו, "אולי היה זה הרצון להוציא את החברה מהבוץ ואולי דווקא לגייס כספים כדי להשיב כסף לרוכשים שביטלו את השתתפותם בפרויקטים; אך בסופו של דבר, אותם אנשים שחסכו שקל לשקל כדי לקנות דירה, עדיין לא יודעים מה יעלה בגורל הכסף שלהם והחלום על בית חדש".
מחברת פרי נדל"ן נמסר בתגובה: "קבוצת אלדד פרי נכנסה בחודש ספטמבר להליך של הקפאת הליכים ושיקום. הנאמנים, שמונו על ידי בית המשפט, מאמינים בסיכויי ההבראה של החברה ופועלים לקידום כל הפרויקטים, כך שכל חברי הקבוצות יוכלו לקבל את דירתם בסוף ההליך או אם ירצו לצאת מהקבוצה, יוכלו לקבל את כספם בחזרה. לאחרונה התקבל טופס אכלוס בפרויקט הראשון שבו הם טיפלו בעיר רמת גן, ואנחנו מאמינים כי ככל שחברי הקבוצות ישתפו פעולה ולא ינסו לחבל בהליך ההבראה, כל הפרויקטים יגיעו לקו הסיום. צר לנו שמיעוט זניח מלקוחות החברה לא מוכנים להמתין להשלמת ההליכים ועושים שימוש בהקלטות ישנות תוך חיפוש שעיר לעזאזל, בדמות עובדים שכבר אינם מועסקים בחברה ולא נמנו על הנהלתה הבכירה".