"אנחנו לא יודעים למה הערוץ שלנו נסגר ואנחנו לא יודעים למה רבים מהחברים שלנו אסירים עכשיו. אנחנו מפחדים להיות ברוסיה. בקרוב אף אחד לא יוכל לכתוב במדיה החופשית. יכול להיות שזה סוף התקשורת שלנו", כך אמרה הבוקר (חמישי) אנה מונגאייט, עיתונאית בערוץ "דוז'ד" הרוסי, אחד מכלי התקשורת הרוסיים הנחשבים ביקורתיים כלפי נשיא ולדימיר פוטין, ונסגרו בשבוע האחרון משום שסיקרו את הפלישה לאוקראינה.
בראיון לאולפן ynet היא הוסיפה: "אני כבר לא במוסקבה. חצי מצוות הערוץ שלנו עזב לחו"ל אתמול כי הם מפחדים".
- למה נעצרו החברים שלך? "הם אסירים פוליטיים, אנשים שכתבו או אמרו משהו על המלחמה. אנשים יכולים ללכת לפגישה ליד הבית שלהם ומשם להגיע לכלא כי אסור לדווח על המלחמה".
1 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקור ב סוכנות החלל הרוסית
פוטין. "עבדנו תחת סכנה של דיבה"
(צילום: רויטרס )
- לפני המלחמה היית חופשייה לשדר מה שרצית? היה חופש עיתונאי לתחנה? "היו לנו כמה ערוצים, כמה תחנות רדיו, כמה עיתונים, אבל הם לא באמת היו חופשיים כי היינו תחת איום דיבה. כל הזמן היינו תחת האיום שיום אחד הממשלה תסגור אותנו בגלל שאנחנו יותר מדי עצמאיים. היינו יכולים להתבטא, אבל זה היה מסובך, כי הממשלה שלנו אמרה שאנחנו משקרים".
- את עדיין יכולה לגשת לחשבונות המדיה החברתית שלך ולכתוב את דעתך? "חשבונות הרשתות החברתיות שלנו פועלים כרגע, אבל זה עובד ממש לאט. זו אסטרטגיה של הממשלה שלנו, הרשתות החברתיות עובדות באיטיות. טוויטר ופייסבוק עובדות בצורה איומה. אנחנו לא רואים שום תמונות, רק מסכים אפורים בחשבונות שלנו".
- מה דעת הקהל במוסקבה, בסנט פטרבורג? מה היחס למלחמה ולפוטין? "יש עכשיו פאניקה אמיתית במוסקבה ובסנט פטרבורג. המון אנשים רוצים לברוח לחו"ל וכל המטוסים מלאים. יש תורים ארוכים בשדות התעופה. אף אחד מאמין בעתיד של רוסיה עכשיו. זה מאוד כואב כי החיים שלנו נהרסו. אף אחד לא יודע איך הוא יחיה מחר".
- את נולדת וגדלת באודסה. יש לך חברים ובני משפחה גם באוקראינה וגם ברוסיה. "יש לי המון חברים באוקראינה והם יודעים שאני תומכת בהם ושהמדיה שבה אני עובדת תומכת בהם. אבל הם בהריסות כרגע. כולם מנסים לקחת את הילדים ולברוח, אבל לאן? דיברתי עם חברה לפני חמש דקות, היא לקחה את בנה בן ה-6 והם עזבו למולדובה".