2 צפייה בגלריה
מחמוד עבאס
מחמוד עבאס
אבו מאזן בעצרת האו"ם
(צילום: EPA)
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יישא אחר הצהריים (שישי) נאום במסגרת העצרת הכללית של האו"ם, ועדיין לא ידוע אם יתייחס באופן ישיר או עקיף לנאומו של ראש הממשלה יאיר לפיד, שקרא אמש מעל אותה בימה בניו יורק לבחון הגעה להסכם של שתי מדינות לשני עמים עם הפלסטינים. "אבו מאזן יקרא לקהילה הבינלאומית לקחת את אחריותה ולנצל את ההזדמנות לשלום", אמרו ברמאללה לקראת נאומו של יו"ר הרשות.
ראש הממשלה לפיד כבר הספיק לנחות הבוקר בארץ. זמן קצר לפני הנחיתה הוא פנה לנוסעים במערכת הכריזה ואמר: "אלה היו יומיים באמת לחוצים ובאמת אפקטיביים. עשינו טוב למדינת ישראל ולעם ישראל ועכשיו הגיע הזמן ללכת למשפחות. אז שנה טובה לכולם".

במשרד החוץ הפלסטיני ציינו כי "נאומו של אבו מאזן יהווה תחנה היסטורית חשובה בדרך לסיכול והפלת תוכניות ההתפשטות של המדינה הכובשת ששוללת זכויות לאומיות צודקות ולגיטימיות של עמנו. הנשיא יקרא לקהילה הבינלאומית לכפות על ישראל לעסוק בתהליך השלום האמיתי שיוביל לסיום הכיבוש לאדמת מדינת פלסטין".
ברמאללה הטילו על ממשלת ישראל אחריות "להשלכות על סגירת האופק המדיני לפתרון הסכסוך וסירובה המתמשך של ישראל לעסוק בתהליך השלום ובמשא ומתן עם הצד הפלסטיני". במשרד החוץ הפלסטיני קראו לקהילה הבינלאומית "לא להחמיץ את הזדמנות השלום שיציע הנשיא".

למרות ההצהרה של ראש הממשלה לפיד על חזונו להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, הוא לא מתכוון לפגוש בשלב הזה את אבו מאזן. לפיד אף לא רואה אפשרות לחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים בטווח הקרוב. גורמים בסביבת לפיד אמרו אמש: "אם הוא היה מאמין שהפגישה עם אבו מאזן תהיה יעילה, הוא היה עושה זאת".
במקביל, גורמים במוקטעה ציינו כי הפלסטינים לא מוותרים על הדרישה להשיג חברות מלאה באו"ם כמדינה. עוד צוין כי הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל כרוכה במחיר כבד שהרשות הפלסטינית לא תוכל לשלם, שכן הוא קשור לכל היבטי החיים הפוליטיים, החברתיים, הבריאותיים והביטחוניים.
ג'יבריל רג'וב, חבר הוועד המרכזי של פתח, אמר היום: נאומו של ראש ממשלת ישראל באו"ם לא אמיתי, ונועד להרוויח יותר זמן כדי להרוג את הרעיון של מדינה פלסטינית עצמאית. אם זה היה בכנות, הוא היה מוציא החלטה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות".

הנאום בשנה שעברה: "שנה לסגת משטחי 1967"

בנאומו בעצרת האו"ם בשנה שעברה, אמר אבו מאזן כי "לרשויות הכיבוש הישראליות יש שנה לסגת משטחי 1967, כולל מזרח ירושלים". הוא הוסיף אז כי הפלסטינים "מוכנים לעבוד על תיחום הגבולות וסיום כל סוגיות המעמד הסופי בחסות הקוורטט הבינלאומי, בהתאם להחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות".
המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים נעצר באפריל 2014, עקב הסירוב של ירושלים לשחרר אז אסירים ביטחוניים, להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ולקבל על עצמה את גבולות המלחמה של לפני יוני 1967 כבסיס לפתרון שתי המדינות.
2 צפייה בגלריה
פגישת ראש הממשלה לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני
פגישת ראש הממשלה לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני
רה"מ לפיד עם מלך ירדן עבדאללה. המנהיגים הערבים לא הגיבו
(צילום: אבי אוחיון\ לע"מ)
נאומו של ראש הממשלה לפיד סוקר בהרחבה בכלי התקשורת של העולם הערבי, אולם מנהיגים ממדינות ערב עדיין לא התייחסו לדברים. בחלק מאותם כלי תקשורת הזכירו את נאומו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו באו"ם ב-2016, שבמהלכו ציין כי הוא "מאמין בפתרון של שתי מדינות לשני עמים".
העיתונאי עבד א-רחמן מהעיתון "א-שרק אל-אחבאר", שפועל בסעודיה ובאיחוד האמירויות, כתב: "כמו ב-2016 עם נתניהו, לפיד מביע תמיכה בפתרון שתי המדינות כשברקע התנגדות של קיצונים בישראל שמביעים חשש מחזרה לימי הסכמי אוסלו".

"ירה לעצמו ברגל"

בעיתון "א-שרק אל-אווסט" בשפה הערבית, שיוצא לאור בלונדון, התייחסו לדברי לפיד במאמר דעה והציגו את דבריו כ"סערה" שלא תסייע לו מבחינה פוליטית. בעיתון לא מתרגשים מהעלאת נושא פתרון שתי המדינות ולא חושבים שדבריו יניבו פרי לקידום פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני. המאמר מתייחס גם לאתגרים הפוליטיים הפנימיים שעומדים בפני ראש הממשלה לקראת הבחירות הקרובות, ומייחסים את הנאום לכך ש"לפיד לא בונה על הקולות מהימין הקיצוני בישראל".
בפתח המאמר נכתב: "נראה שהסערה שחולל לפיד כאשר התייחס לפתרון שתי המדינות לא עזרה לו להשיג את המטרה המרכזית שהוא שם לעצמו. הוא בא מאוחר מדי ובתקופה מורכבת, יריביו באופוזיציה ניצלו זאת לרעתו וגם בתוך הקואליציה שלו היו קולות נגד, במטרה להציג אותו כראש ממשלה חלש.
"במקום שהוא ירוויח מהנאום הזה לקראת הבחירות, נראה שהוא ירה לעצמו ברגל. לפיד רצה להציג עמדה שתתקבל טוב אצל האמריקנים, האיחוד האירופי וגם בעולם הערבי, אך הוא בפועל פונה לזירה הפוליטית ולבחירות, הוא קיווה שדבריו יעזרו להרגיע את הרוחות ברחוב הפלסטיני".
בעיתון הבינערבי "אל-ערבי אל-ג'דיד" פתחו עם הכותרת "לפיד קורץ לאמריקנים בנאום שלו באו"ם מבלי לעשות הד בתוך ישראל". המאמר סקר את התגובות שעורר ראש הממשלה בשיח הפוליטי בישראל, מבלי לייחס חשיבות לעצם דבריו או לאפשרויות ממשיות לקידום פתרון לסכסוך.