יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מתח אחר הצהריים (יום ב')| ביקורת חריפה על הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער שאושרה בממשלה, ולפיה כהונה של ראש ממשלה תוגבל לשמונה שנים - וכינה אותו "חוק איראני וסורי". בישיבת הסיעה של הליכוד הוסיף נתניהו כי החוק מקודם בגלל שראש הממשלה נפתלי בנט ומפלגתו ימינה, כמו גם מפלגת תקווה חדשה של השר סער, מתרסקות בסקרים.
"מה שהם עושים, בפשטות, זה מנסים להעביר חוק איראני שאמור להביא למצב שמי שיכול לנצח בבחירות - לא ינצח בבחירות", טען יו"ר האופוזיציה. "זה לא רק חוק איראני, זה גם חוק סורי. גם אסד קבע קבוצה של מועמדים מוסכמים שמותר להם להתמודד, והיה איזה בחור עם פופולריות מסוימת - אז הוא הואשם בפלילים. ובסוריה נאשם בפלילים לא יכול להתמודד. לא בדקתי גם בצפון קוריאה, אבל אני מניח שזו אותה השיטה", אמר.
לדברי נתניהו, מדובר ב"אנטיתזה של הדמוקרטיה". הוא אמר שבדק במדינות נוספות ואין חוק דומה לכך בשום דמוקרטיה פרלמנטרית. "יש דמוקרטיות למופת, כמו גרמניה וקנדה, ושם הקנצלרית מרקל וגם קודמה כיהנו כל אחד כ-16 שנים. פייר טרודו, אביו של ראש ממשלת קנדה, גם כיהן 16 שנים. אף אחד לא חשב להגיד שיש בעיה בדמוקרטיות המופתיות האלה".
1 צפייה בגלריה
השקת קמפיין הליכוד
השקת קמפיין הליכוד
ארכיון. בנימין נתניהו וגדעון סער
(צילום: AFP)

זמן קצר לאחר מכן נשא סער נשא דברים בפתח ישיבת סיעתו, ובירך על קידום החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה. "זה במצע של תקווה חדשה, וכשאנחנו מבטיחים אנחנו מקיימים", אמר. "יש כאלה שבתחילת הקריירה שלהם, כשזה התאים להם, היו החסידים הגדולים ביותר של הגבלה כהונה. היום זה פתאום הופך להיות לא דמוקרטי", רמז סער לנתניהו שדיבר על כך עוד בתחילת דרכו הפוליטית.
"שמעתי את דברי ההבל של יו"ר האופוזיציה שזה לא קיים בשום דמוקרטיה פרלמנטרית", אמר סער והמשיך: "קודם כל, מר נתניהו עצמו לפני חודשים ספורים שלח אליי שליחים והתחנן להקים ממשלה ביחד, תוך שהוא מבטיח לי להיות ראשון ברוטציה. אחד הסעיפים שהוא הציע מיוזמתו היה הגבלת כהונה, ואפילו הסכים לחוקק את זה באופן רטרואקטיבי כך שהוא יוכל לכהן רק שנים ספורות נוספות, ורק אחר כך זה יוחל באופן פרוספקטיבי".
שר המשפטים המשיך: "כנראה שלפני מספר חודשים זה עדיין היה דמוקרטי, ולפתע זה הפך להיות לא דמוקרטי. אבל גם בטיעון שלו נתניהו לא מדייק. הרי ישראל הייתה דמוקרטיה פרלמרנטרית גם כשהייתה פה בחירה ישירה ואפשר היה להפיל את הממשלה. מר נתניהו רחוק מלהבין את השינוי שהתחולל ושסיים את שלטונו. הוא חי בסרט, אני לא יודע אם זה סרט איראני או סורי - אבל הוא חי בסרט".
לפי סער, "יש רוב אדיר של ישראלים שתומכים בחוק הזה ומבינים את העקרון של הגבלת כהונה. שיודעים שאי הגבלה מזמינה סיאוב ושחיתות - והם סולדים מזה. לכן נעביר את החוק הזה, ואתה לא תצליח לבטל אותו, כי זה הביטוי לרצון האותנטי של אזרחי ישראל". שר המשפטים המשיך לעקוץ את הליכוד ואמר: "מכיוון שלנו יש השקפת עולם, ולא משהו שמשתנה על פי צורך פוליטי כל רבע שעה, הגשנו הצעת חוק של הגבלת כהונה גם בשלטון המקומי. זו הדרך להבטיח שמי שמרכז בידיו את הכוח פועל למען האינטרסים של הציבור, ולא למען הישרדות אישית אינסופית".
אתמול אמר ח"כ דוד ביטן מהליכוד, לשעבר יו"ר הקואליציה, כי גם הוא תומך בחוק - אך יצביע בהתאם להחלטת הליכוד. "אני חושב שאנחנו לא יכולים להתנגד לחוק הזה, זה גם לא ייראה טוב בציבור", אמר בריאיון לאולפן ynet. "אני מוכן היום שנתניהו יהיה ראש הממשלה לשמונה שנים". עם זאת ביטן ציין כי יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מתנגד לחוק, והבהיר כי יצביע בהתאם לעמדת הליכוד.