2 צפייה בגלריה
"התיקון נעשה בחופזה בלי להבין את המשמעות. לא נעמוד מהצד". מיקי לוי ויואב סגלוביץ
"התיקון נעשה בחופזה בלי להבין את המשמעות. לא נעמוד מהצד". מיקי לוי ויואב סגלוביץ
"התיקון נעשה בחופזה בלי להבין את המשמעות. לא נעמוד מהצד". מיקי לוי ויואב סגלוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן)
פרסום ראשון: כשבוע לאחר ש"חוק בן גביר" עבר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, מפלגת יש עתיד הגישה אמש (שלישי), באמצעות חברי הכנסת מיקי לוי ויואב סגלוביץ - שניהם ניצבים בדימוס - עתירה לבג"ץ נגד השינויים המתוכננים בפקודת המשטרה.
בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין עודד גזית ואלירם בקל ממשרד גזית-בקל, מפורטים סעיפים מרכזיים בתיקון החוק לפקודת המשטרה, שלטענתם מהווים פגיעה בחוקי יסוד, בזכויות אדם ובחירויות הפרט. לדבריהם, הסעיפים חותרים תחת עקרונות יסוד בשיטת המשטר בישראל, בפרט בכל הנוגע להפעלת אמצעי אכיפה של המשטרה ובכלל בקיום חקירות והעמדה לדין, שאמורה להיעשות לא על פי שיקולים פוליטיים. בנוסף טענו בעתירה כי הדבר סותר את עקרון הפרדת הרשויות הפנימית המאפיינת את השירות הציבורי במדינה.
העימות בין שבתאי לבן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
(צילום: ערוץ כנסת)

בדיונים שנערכו על הצעת החוק בן גביר אמנם הבטיח שלא יתפשר מעבר לכמה שינויים מזעריים, אך הודיע לבסוף כי מחשש שהחוק ייפסל בבג"ץ, בגלל המהירות שבה קודם - הוא פוצל. ההצבעה על הסעיפים שעוררו מחלוקת יותר מכל – זה שיקבע את הכפפת מפכ"ל המשטרה לשר וסעיף נוסף הנוגע למשך זמן הטיפול בתיקים – נדחתה, והדיון בהם יתקיים רק בהמשך.
הסעיפים בחוק שעברו בקריאה שנייה ושלישית בשבוע שעבר מעגנים את סמכותו של השר לביטחון לאומי להתוות את מדיניות המשטרה בתחומים כגון סדרי עדיפויות, תוכניות עבודה, הנחיות כלליות, הוראות המשטרה לפי הפקודה ומימוש סמכויותיו בכל הנוגע לתקציב המשטרה. השר, כך לפי נוסח החוק, יקיים פיקוח ובקרה על פעילות המשטרה ועל רמת מוכנותה. בתחום החקירות השר יהיה רשאי להתוות מדיניות כללית, לרבות קביעה של סדרי עדיפויות, זאת לאחר ששמע את עמדת היועצת המשפטית לממשלה והתייעץ עם המפכ"ל.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
איתמר בן גביר, יעקב שבתאי
השר לביטחון לאומי מתכוון להעביר סעיפים נוספים בחוק. בן גביר ושבתאי בוועדה
(צילום: עמית שאבי)
על אף שהתיקון לפקודה לא הסתיים ובכוונת השר בן גביר והממשלה להעביר סעיפים נוספים בחוק, לטענת יש עתיד התיקון לפקודה מהווה במצב הנוכחי נורמה לא חוקתית, ולכן מוגשת העתירה כבר כעת.
חברי הכנסת לוי וסגלוביץ מסרו עם הגשת העתירה כי "מדובר בתיקון חוקתי עצום שנעשה בחופזה ובלי להבין את כלל המשמעויות וההשלכות מהחוק, רק בגלל החולשה שהפגין נתניהו. יש פה כוונה ברורה להפוך את משטרת ישראל לגוף פוליטי, תוך הכנסת שיקולים פוליטיים פסולים בהפעלת הכוח, האכיפה ומערך החקירות במשטרה. אין לנו כוונה לעמוד מהצד בזמן שהדמוקרטיה בישראל נרמסת".
העתירה של חברי הכנסת ממפלגת יש עתיד מצטרפת לזו שהגישה התנועה לאיכות השלטון. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לייצג את בן גביר, אלא אם תתנגד לכך כמו בעתירה נגד מינוי דרעי לשר.