שעות לפני פתיחת פסגת הנגב בהשתתפות שרי החוץ ממדינות האזור, שר החוץ יאיר לפיד נפגש הבוקר (ראשון) עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בארבע עיניים. במסיבת עיתונאים שקיימו השניים בתום הפגישה אמר לפיד, לצד מזכיר המדינה, כי "ישראל תעשה כל מה שהיא מאמינה שצריך על מנת לעצור את הגרעין האיראני, הכול". בלינקן ציין כי האמריקנים רואים בהסכם הגרעין כתוכנית הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני - והוסיף: "באלמנטים החשובים, אנו רואים עין בעין. אנחנו נחושים שלא יהיה להם נשק גרעיני".
5 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד פגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
שר החוץ יאיר לפיד פגישה עם אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב
לפיד ובלינקן, הבוקר
(צילום: שלומי אמסלם, לע״מ)
מזכיר המדינה נשאל במסיבת העיתונאים על האפשרות שארה"ב תכריז על הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור הזרים שלה, אולם התחמק מלענות על כך. "יש עליהם הרבה סנקציות", הוא אמר. ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס בפתח ישיבת הממשלה גם הוא לנושא ואמר: "המחשבה שהארגון הזה יוצא מרשימת הטרור מטרידה מאוד, ולא רק אותנו. אנחנו עדיין מקווים ופועלים שזה לא יקרה".
בפתח דבריו במסיבת העיתונאים עם בלינקן, אמר לפיד כי "דיברנו על הפלישה הרוסית לאוקראינה והאפשרות של חתימה על הסכם הגרעין. ישראל מגנה את הפלישה מאז היום הראשון של המלחמה". הוא הוסיף: "איראן היא לא בעיה ישראלית. העולם לא יכול לאפשר לעצמו איראן גרעינית ולא יכול להרשות למשמרות המהפכה להמשיך להפיץ טרור בעולם. ישראל וארה"ב ימשיכו לפעול יחד כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני".
5 צפייה בגלריה
 מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
 מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
בלינקן. "הנורמליזציה הפכה לנורמליות החדשה באזור"
(צילום: AP)
לדברי לפיד, "ישראל תעשה כל מה שהיא מאמינה שצריך על מנת לעצור את הגרעין האיראני, הכול. יש לנו אי-הסכמות, אבל שיח אמיתי וכן הוא חלק מזה. מנקודת מבטנו, האיום האיראני לא תיאורטי, אלא מטרתו להרוס את ישראל". לפיד התייחס בדבריו גם לפסגת הנגב שתיערך הערב: "מאוחר יותר היום שנינו נדרים לפסגת הנגב ההיסטורית עם שרי החוץ של מדינות ערב. היחסים בין שתי המדינות חזקים. זו ברית חזקה, שחולקת ערכים משותפים".
מזכיר המדינה האמריקני אמר בתחילת דבריו כי ארה"ב תומכת במאמצים של ראש הממשלה נפתלי בנט למציאת פתרון דיפלומטי לפלישה הרוסית לאוקראינה. "ארה"ב ובעלות בריתה יספקו לאוקראינה עזרה צבאית על מנת להגן על עצמה. הייתה לנו הזדמנות להיפגש עם הקולגות שלנו מאוקראינה, היה טוב לראות אותם פנים אל פנים. בנט הקדיש אנרגיות למציאת פתרון דיפלומטי, ואנו תומכים בזה", הוא אמר.

5 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד מסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
שר החוץ יאיר לפיד מסיבת עיתונאים עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
לפיד. "האיום האיראני לא תיאורטי"
(צילום: לע"מ)
בלינקן התייחס גם להצהרתו של לפיד בעניין הגרעין האיראני, ואמר כי "ארה"ב תמשיך לחזק את הקשרים באזור ולתרום ליציבות במזרח התיכון ואפריקה. באלמנטים החשובים, אנו רואים עין בעין. אנחנו נחושים שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. ארה"ב מאמינה שחזרה להסכם הגרעין היא התוכנית הטובה ביותר למניעת הנשק הגרעיני".
מזכיר המדינה התייחס גם לפעולות המורדים החות'ים שנתמכים בידי איראן, שתקפו רק אתמול מתקן נפט סעודי. "איראן ממשיכה לפעול לערעור היציבות באזור. היא תומכת בפעולות טרור של החות'ים נגד אזרחים ותומכת בחמאס. ארה"ב תמשיך לעמוד נגד איראן כשהיא מאיימת עלינו או על בעלות בריתנו. נמשיך לעבוד עם ישראל על מנת למנוע את התוקפנות באזור".

"הפסגה - דבר שהיה בלתי-ייאמן"

בלינקן אמר שפסגת הנגב, שתיפתח הערב, היא "דבר שהיה לא ייאמן עד לפני כמה שנים" והוסיף: "אנחנו מחויבים להרחבת שיתוף הפעולה בהסכמי אברהם ולהתקדמות המדהימה של ישראל ומדינות ערב. הנורמליזציה הופכת לנורמלי החדש באזור הזה. יש מאמצים להביא אג'נדה חיובית שבאמת תשפיע על חיי האנשים - פיתוח אנרגיה, שיתוף פעולה גלובלי ובין עסקים, אמנים וסטודנטים. נמשיך במאמצים להוסיף מדינות אחרות לנורמליזציה, תוך חתירה לפתרון שתי המדינות עם הפלסטינים".
גם ראש הממשלה בנט התייחס בפתח ישיבת הממשלה לפסגה שתיערך הערב. "למי שעדיין לא שם לב, יחסי החוץ של ישראל בתקופה טובה. ישראל היא שחקן חשוב על במת העולם והאזור ואני מטפחים קשרים ישנים ובונים גשרים חדשים", הוא אמר. אנחנו יוצקים עוד ועוד תוכן בתוך הקשרים האלה כדי לייצר פה קשר בין המדינות המתונות במזרח התיכון. אני שמח לראות את המשך הקו הזה, גם במפגש בשדה בוקר. בעולם הערבי מבינים יותר ויותר שישראל נמצאת ותמיד הייתה בצד של השלום ושל שיתוף הפעולה".
5 צפייה בגלריה
סעודיה ג'דה אש ועשן מ מתקן ש הותקף על ידי ה חות'ים מ תימן ערב מרוץ ה פורמולה 1
סעודיה ג'דה אש ועשן מ מתקן ש הותקף על ידי ה חות'ים מ תימן ערב מרוץ ה פורמולה 1
אש ועשן בג'דה, אחרי התקיפה החות'ית. בלינקן: "איראן מערערת את היציבות באזור"
(צילום: AFP)
מזכיר המדינה האמריקני נחת הלילה בישראל אחרי ביקור בוורשה לצדו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בצל המלחמה באוקראינה. בהמשך היום צפוי מזכיר המדינה האמריקני לפגוש גם את נשיא המדינה יצחק הרצוג, את ראש הממשלה נפתלי בנט ואת שר הביטחון בני גנץ. בלינקן צפוי גם להיפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה.
בפסגה המדינית שתיפתח הערב בשדה בוקר שבנגב ישתתפו מלבד בלינקן ולפיד גם שרי החוץ של איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו ומצרים. הם יחלו לנחות בארץ בשעות אחר הצהריים המוקדמות וייסעו למלון ישרוטל קדמא בשדה בוקר, שם צפויים דיונים מדיניים ובראשם האיום האיראני. גורם בכיר במשרד החוץ אמר אמש כי מדובר באירוע היסטורי של ממש, שמהווה לדבריו "מהלומה לאיראן".
5 צפייה בגלריה
מלון קדמא
מלון קדמא
מלון קדמא בשדה בוקר. המטרה: אווירה "לא-פורמלית"
(צילום: אסף פינצוק)
כל ששת שרי החוץ יתכנסו הערב לארוחת ערב משותפת, ובמקביל ייערכו במלון ארוחות נוספות של הצוותים הבכירים, הצוותים והפמליות. הרעיון, כך לפי גורמים בישראל, הוא "לייצר אווירה לא-פורמלית", בסגנון פסגת קמפ-דייוויד. הפגישה הרשמית של שרי החוץ תיערך מחר, יום שני, בסביבות השעה 10:00 בבוקר. היא צפויה להיות ממושכת. למעט איראן, השרים צפויים לדון גם בנושאי אנרגיה ובנושאים כלכליים נוספים.