4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
איזנקוט, אדלשטיין, טרופר ודנון
(צילום: הדר יואביאן, שאול גולן, AP)
חברי הכנסת דני דנון ויולי אדלשטיין מהליכוד, יחד עם גדי איזנקוט וחילי טרופר מהמחנה הממלכתי, חתמו הערב (רביעי) על מכתב משותף שבו קראו להיענות למתווה 5 הנקודות של נשיא המדינה יצחק הרצוג לרפורמה במערכת המשפט. עם זאת, הם לא התייחסו לסוגיה הכי בוערת - עצירת החקיקה לטובת ההידברות.
במכתב שכותרתו "זמן לערבות הדדית" כתבו הארבעה: "אנו החתומים מטה, חברי כנסת מסיעות שונות, אשר בראש מעיינינו טובתה של מדינת ישראל, מתחייבים לעשות הכל כדי לשמור על הבית המשותף". לדבריהם, "מדינת ישראל, מתמודדת בימים אלה מול אתגרים רבים ומורכבים בתחומי החברה, הכלכלה ומעמדה הבין לאומי וניצבת מול פיגועים קשים ואתגרים ביטחוניים חמורים מאי פעם. מעל כל אלה מרחפת, כצל קודר, המחלוקת הקשה הקורעת ומפלגת את הציבור בישראל באשר להצעות השונות שעניינן מערכת המשפט בישראל".
4 צפייה בגלריה
גנץ לנתניהו: "שלח את לוין ורוטמן לבית הנשיא"
גנץ לנתניהו: "שלח את לוין ורוטמן לבית הנשיא"
גנץ לנתניהו: "שלח את לוין ורוטמן לבית הנשיא"
(צילום: AP, יואב דודקביץ')
עוד כתבו הארבעה כי "אין לנו כל ספק כי על אף שהמחלוקות קשות, חובה עלינו לפעול בכל דרך להגעה להסכמות רחבות. חובה על כולנו כנציגי הציבור ונבחריו, לפעול לאלתר ליישוב המחלוקות ולהשגת הסכמות ובעיקר לעצור את סכנת ההתפרקות הרובצת לפתחנו כחברה וכמדינה. כל שנדרש הוא להיענות להזמנת נשיא המדינה ולקיים דיון על בסיס עקרונות המתווה שהציע. אנו קוראים לכל חברי וחברות הבית לתמוך בקריאה זו ולהיענות לקריאת נשיא המדינה".
מוקדם יותר שוחח יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - אחרי חודשים של נתק - וגם עם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה. "אמרתי להם 'עצרו הכל, סגרו את המליאה ונחליט שמדברים עכשיו", סיפר בהצהרה לתקשורת מהכנסת. לדבריו, "אני יודע שהסיכויים להצליח בהידברות לא גבוהים, אבל ההיסטוריה לא תסלח למי שלא ינסה למנוע את מלחמת האחים. אין לנו מה להפסיד מלדבר, יש לנו הרבה מה להפסיד אם המצב ימשיך להידרדר. הימים האלה אינם ימים רגילים ולכן נדרשים מעשים לא רגילים. אני דורש לעצור הכל ולהתייצב הלילה בבית הנשיא. אני קורא לנתניהו: סגור את המליאה, שלח את לוין ורוטמן לבוא לבית הנשיא".
4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
לוין ורוטמן ענו לגנץ: "בוא נקבע מקום ושעה ונשב לדבר. בלי תנאים מוקדמים"
(צילום: ערוץ כנסת)
גנץ הוסיף בהצהרתו בכנסת כי "הבית הזה, שאמור לשרת את כל העם, קורע אותו ומחריב את המדינה" - והזהיר: "הקואליציה רצה לעבר מלחמת אחים". הוא סיכם: "אני קורא בעיקר לנתניהו - אל תאפשר את החורבן. קרא להפסקת ההתססה של השרים. בשם בוני הארץ, שורדי השואה, הלוחמים, הציבור שבחוץ ובבית, בשם ההיסטוריה ובעיקר בשמו שלך - פשוט תעצור הכל".
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה לגנץ: "דלתי פתוחה, בוא עכשיו". גנץ השיב לו כי "צריך להקפיא את כל תהליך החקיקה. ראש הממשלה יודע בדיוק מה אמרתי לו. כשיודיעו שהם עוצרים את החקיקה, תוך שעה אנחנו אצלו בדלת".
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג בסיום קורס חובלים
יצחק הרצוג בסיום קורס חובלים
"לא אתן לאסון היסטורי להתרחש". הרצוג, הערב
(צילום: גיל נחושתן)
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן מסרו לגנץ: "בוא נקבע מקום ושעה ונשב לדבר. בלי תנאים מוקדמים". גנץ הגיב להם בטוויטר: "יריב ושמחה, זה עלול להיגמר בדם. זה לא משחק. כמו שאמרתי - עוצרים ומדברים. זו הנוסחה".
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב למחאות נגד המהפכה המשפטית בטקס סיום קורס חובלים. הרצוג אמר כי "כולנו נמצאים בשעה קשה של משבר פנימי, עמוק וחמור שמאיים על כולנו. הוא מסוכן מאוד. אנחנו עלולים להידרדר לתהום נוראה, לא אתצן לאסון היסטורי להתרחש, לא אתן למדינת ישראל להגיע אל נקודת האל-חזור, לא אתן לאסון ההיסטורי הזה להתרחש. אני מאמין בכל ליבי שאפשר להפוך את רגע המשבר הזה לרגע חוקתי מכונן. רגע שבו נבצר לדורות את הדמוקרטיה שלנו, את עקרונות מגילת העצמאות, את עליונות החוק, את זכויות האדם, ואת האיזונים והבלמים בין הרשויות".