2 צפייה בגלריה
בחירות טורקיה מטה מפלגת השלטון של רג'פ טאיפ ארדואן נאום מרפסת
בחירות טורקיה מטה מפלגת השלטון של רג'פ טאיפ ארדואן נאום מרפסת
ארדואן
(צילום: AFP)
מיליוני בעלי זכות הבחירה בטורקיה יילכו היום (ראשון) להצביע בפעם השנייה, ונראה כי לא צפוי מהפך במדינה: התחזיות לגבי הנשיא המכהן, רג'פ טאיפ ארדואן, השתפרו והוא צפוי להיות המנצח.
אל הסיבוב השני מגיע ארדואן (69) בעמדת יתרון מובהקת, בניגוד לסיבוב הראשון לפני שבועיים. אז פורסמו שורה של סקרים, שבחלקם היריב כמאל קיליצ'דראולו (74) הוביל על ארדואן, ובחלקם הקטן גם עבר את ה-50%.
אלא שבתוצאות האמת ארדואן קיבל כ-5% קולות יותר מיריבו, וגם אם נכפה עליו סיבוב שני, העובדה כי התוצאות בקלפי היו חיוביות בהרבה עבור הנשיא ממה שחזו הסקרים, שהעניקו תקווה ממשית למהפך מצד אופוזיציה, היא עוד סיבה לרוח הגבית שאיתה מגיע ארדואן לסיבוב השני ולהורדת האופוזיציה בחזרה למעמד האנדרדוג. ועדיין, יש הממתינים או מעריכים ש"קיימת אפשרות להפתעה ברגע האחרון", שיריבו של ארדואן, קיליצ'דראולו, ינצח בגלל העוינות לארדואן.
2 צפייה בגלריה
כמאל קיליצ'דראולו
כמאל קיליצ'דראולו
כמאל קיליצ'דראולו
(צילום: רויטרס)
ארדואן חותר לעוד חמש שנות שלטון לפחות. בסבב הבחירות הראשון הוכה קשות, כשלא הצליח להשיג את הרוב הנדרש להכרזת הניצחון וקיבל רק 49.5 אחוז מקולות הבוחרים. יריבו קיבל 44.9 אחוז. אלא שלפני ימים אחדים הפתיע ארדואן את בוחריו בטורקיה כשנכנס "במקרה" למשרדי המועמד השלישי לנשיאות, סינאן אוגאן, שהצליח להשיג רוב זעום של 5.1 אחוז מקולות הבוחרים. אוגאן, לפי הפרסומים בטורקיה, התחייב להעביר לארדואן את תומכיו.
בטורקיה ובקהילה הבינלאומית מודאגים מהמשבר הכלכלי שעובר על המדינה. שני המתמודדים בסבב הבחירות השני מציעים פתרונות, שלא בטוח אם יצליחו ליישמם. איש עסקים טורקי רמז אתמול כי, "לארדואן היה מספיק זמן בצמרת השלטון והוא החמיץ את ההזדמנויות החשובות". למי תצביע? נשאל הדובר. "אני מעריך שבסופו של דבר אצביע לו, לארדואן, כי הוא 'משופשף' יותר ומכיר היטב את טורקיה על בעיותיה הכלכליות, ואני מקווה שמדינות העולם הגדול יתגייסו לעזור".
מנגד, איש אקדמיה טורקי הביע תקווה כי דווקא קיליצ'דראולו ינצח, "אם כי סיכוייו הולכים ואוזלים", הבהיר. "ארדואן, אחרי 20 שנה, מסתיר את מחלותיו, קיבל החלטות לא נכונות וצריך ללכת הביתה. אבל אני יודע שהוא לא יתנדב ללכת. הוא רוצה להמשיך". ולמי תצביע? איש האקדמיה, שמקפיד על עילום שמו, הודיע ש"לפי שעה אני נשאר בבית, אבל יכול להיות שאצא בכל זאת ואצביע לקיליצ'דראולו, כי אני לא רוצה לראות את ארדואן ואני לא שוכח לו את גל המעצרים של כל מי שניסה לפתוח את פיו או להתבטא בסגנון שלא ערב לאוזני המלשינים של ארדואן".
רבים מתושבי טורקיה חוששים כי כאשר ארדואן ינצח, הכלכלה תקרוס עוד לפני שישלים את כהונתו החדשה. לטענת אשת אקדמיה טורקית, הלירה המקומית מספרת את כל הסיפור. "כשארדואן תפס את השלטון, לפני 20 שנה, הדולר היה שווה 1.3 לירה טורקית. כיום אתה ממיר דולר אחד ביותר מ־20 לירות טורקיות. כוח הקנייה הולך ויורד".