למרות הדיווחים על הפסקת אש זמנית שהייתה אמורה להיכנס לתוקף החל מחצות, אזעקות נשמעו בשעות הבוקר המוקדמות (שבת) באשקלון ובעוטף עזה, בין היתר במושב נתיב העשרה ובקיבוצים כרמיה, זיקים ונחל עוז. זאת לאחר כ-7 שעות שבהן לא הופעלו התרעות. דובר צה"ל דיווח לאחר האזעקות כי במהלך הלילה כלי טיס של חיל האוויר תקפו מפקדות מבצעיות, משגרי רקטות מוטמנים ועמדת שיגור מרגמות של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני ברצועה.
6 צפייה בגלריה
אש בדירה בבניין המגורים שבו הייתה המפקדה של אבו אל עטא
אש בדירה בבניין המגורים שבו הייתה המפקדה של אבו אל עטא
אש בדירה בבניין המגורים שבו הייתה המפקדה של אבו אל עטא
בין היתר הותקפה מפקדה מבצעית של מוחמד אבו אל עטא, בכיר ביחידה הרקטית של ארגון הטרור. מדובר באותה היחידה שעליה פיקד אחיו, בהא אבו אל עטא, שחוסל במהלך הפתיחה של מבצע "חגורה שחורה" ב-2019. לפי צה"ל, אבו אל עטא האח נוהג בעיתות חירום לנטוש את מפקדתו ולהתמקם בבית החולים שיפא כמקום מסתור בין אוכלוסייה אזרחית, תוך שהוא ממשיך לפעול ולנסות להכווין טרור נגד מדינת ישראל.
חיל האוויר תקף מפקדה מבצעית נוספת של חאלד עזאם, פעיל בכיר בכוח הרקטי בחטיבת עזה של הג'יהאד האיסלאמי. בנוסף הותקפו שבעה משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים ברחבי הרצועה, בהם גם משגרים שמהם זוהו שיגורים לכיוון עוטף עזה אתמול.
6 צפייה בגלריה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה
ירי רקטות מעזה, ארכיון
(צילום: AFP)
התרעות הצבע האדום בעוטף ותקיפות צה"ל ברצועה הגיעו אחרי הדיווחים על הפסקת אש זמנית שהציעה מצרים. לפי הדיווחים, מדובר היה בהצעה להפסקת אש הומניטרית שתכלול פתיחה של המעברים לצורך העברת ציוד חיוני לתוך הרצועה.
אמש צוטט מקור פלסטיני בסוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו, שאישר כי "הצדדים בוחנים" את הפסקת האש, בעוד שדובר הג'יהאד האיסלאמי אמר לערוץ הטלוויזיה "אל-ערבי" כי "עוד אין הסכמות ועוד מוקדם מדי להציג את העמדה שלנו כלפי ההצעה המצרית. אנחנו עדיין עומדים על דרישתנו שישראל תפסיק עם הסיכולים הממוקדים ברצועה".
טרם הדיווחים על הפסקת האש האפשרית צה"ל המשיך לתקוף מטרות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. דובר צה"ל מסר אמש כי כלי טיס תקפו שתי מפקדות מבצעיות נוספות של ארגון הטרור, אשר שימשו כמה מפעילי הארגון לתכנון ושליטה על הירי הרקטי.
לפני כן תקפו מטוסי קרב וכלי טיס נוספים גם 15 משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים שמהם בוצעו בימים האחרונים שיגורים לעבר שטח ישראל. לפי הפלסטינים, התקיפות התמקדו בחאן יונס ודיר אל-בלח, ובשטחים חקלאיים בצפון הרצועה.
6 צפייה בגלריה
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל
שיגורי רקטות מעזה לעבר ישראל, והבניין בעזה שבו חוסל בכיר ג'יהאד נוסף
(צילום: AFP, EPA)
אתמול חוסל בכיר נוסף בג'יהאד האיסלאמי, איאד אל-חסני (המוכר גם בכינוי "אבו אנס"), שהיה אחראי על תיק המבצעים של ארגון הטרור וממלא מקום ראש המועצה הצבאית. הוא חוסל בדירה בעיר עזה. אל-חסני חוסל בהפצצת דירה בבניין בן 7 קומות במערב העיר עזה, במבצע משותף של צה"ל ושב"כ, יחד עם עוזרו האישי.
אל-חסני הוא אחד המנהיגים הבולטים של גדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד, ומבוקש על ידי ישראל כבר יותר מ-26 שנה. הוא היה אחראי לשני פיגועים בשטחי ישראל. גם לפני שגדודי אל-קודס הפכו לזרוע הצבאית של הג'יהאד, הוא היה אחראי לשורה של פיגועים נוספים באינתיפאדה השנייה. בימים האחרונים ובנוסף לתפקידו, החליף אל-חסני את חליל בהיתיני, שחוסל בלילה שביום שני לשלישי, בתפקידו כמנהל הלחימה במרחב ברצועה.
6 צפייה בגלריה
תיעוד: פגיעה בבניין מגורים במהלך תקיפה באזור דיר אל בלח
תיעוד: פגיעה בבניין מגורים במהלך תקיפה באזור דיר אל בלח
תיעוד: פגיעה בבניין מגורים במהלך תקיפה באזור דיר אל בלח
דובר צה"ל, תת-אלוף דני הגרי, אמר אתמול לאחר חיסולו של אל-חסני כי "החיסולים הם מחיר מאוד כבד שמשלם הג'יהאד. תקפנו בנוסף גם דירות ששימשו כחמ"לים, שמהם הם מנהלים את הלחימה. הוצאנו את התושבים מהבניינים ותקפנו אותם". הגרי אמר בנוסף כי בנוסף לתקיפות, ישנה היערכות גם בהגנה. "אנחנו בהערכה שעוד נפגוש כמובן ירי רקטי. יכול להיות שהמרחבים ישתנו, כמו שהיה היום עם הרקטות לאזור ירושלים".
לגבי פגיעת הרקטה בבניין מגורים בעיר רחובות שלשום אמר הגרי כי בצה"ל עדיין מתחקרים את התקלה הטכנית שבעקבותיה לא יורטה הרקטה. "כיפת ברזל עושה הגנה טובה, אבל זה לא הרמטי. צריך להישמע להנחיות פיקוד העורף. כרגע אנחנו על 96% דיוק, ואתמול עמדנו על 91%. גם קלע דוד נמצא בתוך ארגז הכלים המבצעי שלנו, ואנחנו בוחנים האם להשתמש בו ואיפה".
על המשך הלחימה מול הג'יהאד האיסלאמי אמר הגרי כי "אנחנו ממשיכים להיות נחושים לכל זמן שיידרש לטובת המבצע. הנהגת הג'יהאד האיסלאמי בביירות יושבת בבית מלון, מקבלת משכורות מאיראן, ורוצה שעזה תדמם, וזה מרכיב מרכזי בסיפור הזה. גם הציבור בעזה, שחווה 165 שיגורים כושלים, לא מרוצים מהג'יהאד האיסלאמי".