בעוד רבבות ישראלים ממתינים לטיסות חילוץ חזרה לארץ - וביניהם רופאים, חיילי מילואים ומשפחות עם ילדים - אלוף (במיל') עמוס ידלין ומזכירתו שבו לישראל במטוס הרקולס של חיל האוויר, בטיסה שלא פורסמה לציבור. כך עלה מדיווח שפורסם אמש (שני) בערוץ 14, ובינתיים בצה"ל מסרבים להשיב לשאלות בנוגע לשיקולי קבלת ההחלטות בנושא, ומה מוביל לכך שאדם אחד יזכה לעלות על טיסת חירום צבאית - ואחר ייאלץ לחכות זמן לא ידוע מחוץ לישראל.
2 צפייה בגלריה
עמוס ידלין
עמוס ידלין
לשעבר ראש אמ"ן. אלוף (במיל') ידלין
( צילום: יריב כץ)
שרת התחבורה רגב בעדכון, אתמול
כפי שדווח אמש, אלוף במיל' ידלין (73), לשעבר ראש אמ"ן וראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, עלה עם מזכירתו על מטוס הרקולס צבאי שהמריא מאתונה - כחלק מהמאמץ לחילוץ אנשי צבא. ידלין אינו משרת מילואים פעיל כבר שנים רבות, ומשמש כפרשן צבאי. כשנשאל על כך אמר: "חשוב שהציבור ישמע אותי - ולכן חשוב שאעלה על מטוס ואגיע לארץ".
ynet ביקש הבוקר בשעה 10:00 הבהרה מדובר צה"ל באשר לשאלת התעדוף: כיצד קובעים מי מתקבל לטיסות החילוץ? עד לרגע זה, נדגיש, טרם התקבלה תגובה מצה"ל. בינתיים הירי מאיראן נמשך, ורבים מוצאים עצמם מחוץ לישראל - מבלי שנערכו או התכוננו לכך מראש. בין אותם ישראלים ישנם ילדים שנסעו בלי הוריהם, חולים שזקוקים לטיפול רפואי דחוף, רופאים שנדרשים במרכזים הרפואיים השונים, ומילואימניקים שזומנו לשירות בצו 8 - ותקועים הרחק מבסיסי צה"ל.
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
נתב"ג סגור
(צילום: AP/Ariel Schalit)
טיסות החילוץ צפויות להתחיל מחר, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון. כרגע יש אישור לשתי נחיתות בלבד בכל שעה במהלך היום. אל על הודיעה כי תפעיל מחר טיסות מהיעדים הבאים: לרנקה, אתונה, רומא, מילאנו ופריז. בחברה הדגישו כי הנוסעים לטיסות אלה כבר שובצו ויקבלו הודעה היום, וכי הטיסות עצמן כבר מלאות.
גם אייר חיפה הודיעה כי תחל מחר בהפעלת טיסות חילוץ מלרנקה לנמל התעופה הבינלאומי בחיפה. בהודעת אייר חיפה נמסר כי "בשלב הראשון, יוקצו הטיסות לנוסעי החברה הזקוקים לחילוץ והם יקבלו הודעה אישית עם פרטי טיסת החילוץ אליה שובצו".
עוד נמסר כי "בהמשך ייפתחו הטיסות למכירה באתר החברה לשאר הנוסעים. הודעה רשמית על תחילת המכירה לכלל הנוסעים תתפרסם בהמשך. החברה צפויה להפעיל בימים הקרובים כתשע טיסות מדי יום מלרנקה לחיפה, והלו"ז המלא יפורסם בהקדם ובהודעה נפרדת".
נמה"ת בן גוריון בליל פתיחת המבצע

חברות התעופה הן אלה שקובעות את סדרי העדיפויות, תוך התחשבות במקרים הזקוקים להקדמה בטיסה. לדוגמה, מקרים רפואיים שמצריכים הגעה מיידית לישראל, כמו אדם הנדרש לקבל טיפול כימותרפי או תרופות מיוחדות - ואינו יכול להמשיך לשהות בחו"ל ללא פתרון.
כמו כן, ילדים שנסעו לבד עם דיילת בטיסה הלוך ונותרו תקועים לאחר שהטיסה חזור בוטלה – גם הם נמצאים תחת אחריות הדיילות ויתועדפו לעלות על הטיסות הראשונות כדי לשוב להוריהם בארץ. בנוסף, תינתן עדיפות למי שקיבלו צווי 8 במסגרת גיוס המילואים, וכן לרופאים ומנתחים שנתקעו מעבר לים ונדרשים בדחיפות בבתי החולים בישראל בשל המצב הביטחוני.