ממלא מקום מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני זימן אמש (חמישי) את הבעלות על תיכון הגימנסיה הרצליה בתל אביב לשימוע בעקבות "קיום אירוע התומך בהתנגדות וסרבנות לצה"ל בתחומי התיכון". בהזמנה לשימוע, צוין כי הנהלת בית הספר הפרה את התנאים וההתחייבות שבגינם ניתנו לבית הספר רישיון, הכרה ותקצוב.
במכתב ששלח לבעלות על בית הספר, כתב שמעוני כי נמסר לו שהכנס לא יתקיים - אולם זה התקיים בניגוד להודעה, בהשתתפות פעילה של המנהל המתפטר ד"ר זאב דגני. "קיום אירוע בנושאים שנויים במחלוקת בכלל, ואירוע התומך בהתנגדות לגיוס בצבא בפרט, עומד לכאורה בניגוד לחוק חינוך ממלכתי הקובע כי יש לחנך לשירות משמעותי בצבא הגנה לישראל או לשירות לאומי-אזרחי", קבע שמעוני.
4 צפייה בגלריה
הפגנה בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב
הפגנה בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב
שלט שקורא לסרבנות בהפגנה בגימנסיה הרצליה. "עומד לכאורה בניגוד לחוק חינוך ממלכתי"
(צילום: אוראל כהן)
"באירוע הונפו כרזות בהם נכתב 'צבא שכובש עם אחר' והושמעו קריאות לסרבנות פעילה משירות בצה"ל", כתב שמעוני, שציין כי מנהל בית הספר זאב דגני נאם באירוע, כאשר לצד בימת הנואמים הוצב שלט, בו נכתב בין היתר: "אנחנו בני ובנות נוער העומדים לפני גיוס, אומרים לא לדיקטטורה – גם בישראל וגם בשטחים הפלסטיניים הכבושים - ומודיעים כי לא נתגייס עד שתובטח דמוקרטיה לכולם".
שמעוני תקף את דגני במכתבו, וציין כי "למרבה הצער, אירוע זה מתווסף לאירועים שונים לאורך השנים בהם מנהל בית הספר פעל בניגוד לנהלי המשרד ולכללים המחייבים. זאת למרות שאלו הובהרו לו פעמים רבות על ידי מנהלת מחוז תל אביב במשרד החינוך חיה שיטאי".
4 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
מ"מ מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני. הזהיר את הנהלת הגימנסיה מנקיטת צעדים אם האירוע יתקיים
(צילום: דנה קופל)
האירוע אליו שמעוני מתייחס הוא בעצם הפגנה של עשרות מתלמידי הגימנסיה ביום ראשון, שבה השתתף גם מנהל בית הספר דגני שהתפטר מתפקידו בעקבות החלטת הוועד המנהל של התיכון לבטל את האירוע המקורי - שבו תכננו תלמידים ובוגרי הגימנסיה ותיכונים נוספים לפרסם מכתב שתומך בסרבנות לגיוס לצה"ל, לנוכח המהפכה המשפטית. דגני עצמו הגיע למקום לקראת סוף ההפגנה, ואמר כי תמיכת התלמידים הביאה אותו לשקול מחדש את התפטרותו.
התלמידים הפגינו בצל הלחצים שהפעיל משרד החינוך על בית הספר לבטל את אירוע השקת המכתב, שלדבריהם נובע מההתנגדות לחוקי המהפכה המשפטית המאיימים להפוך את ישראל לדיקטטורה, וכן עקב התנגדותם לכיבוש. להפגנה, שהתקיימה ללא השתתפות צוות בית ספר, הצטרפו פעילי מחאה רבים שהגיעו כדי להביע את תמיכתם בתלמידים.
4 צפייה בגלריה
זאב דגני
זאב דגני
"גאה במהלכים שלכם ותומך בהם. אתם נותנים לי כוח לשקול מחדש את המשך עבודתי". זאב דגני בהפגנה
(צילום: דנה קופל)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב
הפגנה בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב
(צילום: אוראל כהן)
בהפגנה, אמר דגני: "התלבטתי אם להצטרף אליכם לכאן, אבל אי אפשר היה שלא. אני נמצא כאן למרות שהוועד המפקח אסר לקיים את האירוע. אני איתכם מכל הלב, תומך במהלכים שלכם וגאה במהלך הזה. אני רוצה להגיד תודה לכם שהגעתם, אתם נותנים לי כוח לשקול מחדש את המשך העבודה שלי פה". דגני נענה בקריאות קצובות של "תישאר, תישאר".
החלטת הוועד המנהל של הגימנסיה לבטל את אירוע השקת המכתב עברה בשבת, ברוב של 10 מול שישה חברים, זאת למרות שמנהל בית הספר הודיע מראש כי יגיש את התפטרותו אם האירוע לא יתקיים. החלטת הוועד הגיעה לאחר ששמעוני הזהיר את עיריית תל אביב והנהלת בית הספר כי יינקטו צעדים שונים אם האירוע יתקיים, בהם שלילת הכרה מהמוסד החינוכי, שלילת אישור העסקה ושלילת תקצוב.
במכתב ההתפטרות ששלח לחברי הוועד כתב דגני כי "בימים אלה, שבהם אסרתם על קבוצת בוגרי בתי ספר תיכונים לממש ולהשמיע את קולם בניגוד לעמדתי, בכאב גדול מאוד אני מבקש להודיע שלא אוכל עוד לעבוד בפיקוח שלכם".