האם הרשות הפלסטינית משנה את עמדתה? חוסיין א-שייח, בכיר ברשות הפלסטינית, הצהיר היום (שבת) כי הרשות תקבל בברכה שיתוף פעולה עם כלל הגופים הבינלאומיים בחקירת נסיבות הירי הקטלני בכתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה.
הצהרתו היום של א-שייח עומדת בניגוד מוחלט להצהרה שפרסם לפני יומיים, ובה הודיע כי החקירה תתנהל באופן עצמאי על ידי הרשות הפלסטינית. הוא אמר אז כי תוצאות החקירה יימסרו לכלל הגורמים הרלוונטיים, כולל לארה"ב. א-שייח סירב גם לבקשה הישראלית לבצע חקירה משותפת יחד עם הרשות הפלסטינית, ולבקשתה לקבל את הקליע שפגע בראשה של העיתונאית, לצורך בדיקה בליסטית.
12 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה, אבו מאזן
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה, אבו מאזן
שירין אבו עאקלה והנשיא הפלסטיני אבו מאזן. הרשות עדיין מסרבת לשיתוף פעולה עם ישראל
( צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
השר הפלסטיני לענייני אזרחים ובכיר פת"ח חוסיין א-שייח
השר הפלסטיני לענייני אזרחים ובכיר פת"ח חוסיין א-שייח
השר הפלסטיני לענייני אזרחים ובכיר פת"ח חוסיין א-שייח. עשה זיגזג
אמש הודיעה התביעה הכללית הפלסטינית כי מתוצאות החקירה הראשונית שערכה עולה שמקור הירי היחיד בזירה שבה נהרגה אבו עאקלה היה של כוחות צה"ל. התביעה טענה כי הכוח של צה"ל היה במרחק של 150 מטרים ממקום התקרית במחנה הפליטים בג'נין. הקליע שהוצא מגופה הועבר למעבדת זיהוי פלילי שעתידה להוציא דו"ח טכני מפורט. תוצאות החקירה, אמרו, יובאו לציבור במסיבת עיתונאים עם השלמת החקירה.
מוקדם יותר אמרו בצה"ל כי מתחקיר הביניים עדיין לא ניתן לדעת מי ירה בה למוות. בצבא ציינו שתי אפשרויות: האחת שנורתה במהלך ניסיון של החמושים הפלסטינים לפגוע בכלי הרכב הצה"ליים, והשנייה שבמהלך הלחימה אחד הלוחמים ביצע ירי של כדורים אחדים מתוך חרך מיוחד בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית לעבר מחבל שירה על כלי הרכב בו היה הלוחם. "המחבל ירה צרורות לעבר הלוחם וישנה האפשרות שהכתבת שעמדה בסמוך למחבל נפגעה מירי הלוחם", אמרו.
הפלסטינים, יש לציין, מיהרו לקבוע כבר מהרגע הראשון שאבו עאקלה נורתה על ידי חיילי צה"ל במהלך הפעילות שביצעו בג'נין ביום רביעי בבוקר. "שירין היא שהידית של ירושלים, של האמת", אמר עליה יו"ר הרשות אבו מאזן, בטקס אשכבה שנערך לה ביום חמישי, יממה לפני הלווייתה בירושלים. גם הוא הכריז על סירוב לשתף פעולה בחקירה עם ישראל, והצהיר כי הפלסטינים יביאו את מקרה מותה בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.
12 צפייה בגלריה
הנשיא הפלסטיני אבו מאזן מעניק  בטקס בלשכתו במוקטעה ברמאללה את מדליית אלקודס (אות כבוד) לעיתונאית רשת אלג'זירה שירין אבו עאקלה. המדליה נמסרה לבני משפחתה בנוכחות הנהלת מטה הרשת ברמאללה. בנוסף הוענקו אותות הירכה לעיתונאים שהיו לצידה בתקרית
הנשיא הפלסטיני אבו מאזן מעניק  בטקס בלשכתו במוקטעה ברמאללה את מדליית אלקודס (אות כבוד) לעיתונאית רשת אלג'זירה שירין אבו עאקלה. המדליה נמסרה לבני משפחתה בנוכחות הנהלת מטה הרשת ברמאללה. בנוסף הוענקו אותות הירכה לעיתונאים שהיו לצידה בתקרית
אבו מאזן מעניק היום את "מדליית אל-קודס" לבני משפחת העיתונאית שנהרגה, במוקטעה שברמאללה
12 צפייה בגלריה
עצרת זיכרון לשירין אבו עאקלה בניו יורק
עצרת זיכרון לשירין אבו עאקלה בניו יורק
גם בניו יורק מחו: "עצרת זיכרון" לאבו עאקלה במנהטן
(צילום: EPA)
"היא סמל לאישה פלסטינית ולאשת תקשורת לוחמת. שירין שילמה בחייה בשביל העם שלה והסוגיות החשובות לו", הוסיף אבו מאזן. "הפשע של ההרג של שירין הוא לא הפשע הראשון, עיתונאים ועיתונאיות פלסטינים רבים נהרגו. אנחנו מטילים על ישראל את האחריות המלאה על הרצח שלה. הפשע הזה לא יכול לעבור ללא השלכות. אנחנו מסרבים ונסרב לבצע חקירה משותפת עם רשויותיה של ישראל, שכן היא זו שביצעה את הפשע. נגיע במהרה לבית הדין בהאג כדי לחקור את הפושעים".
היום, אגב, העניק אבו מאזן בטקס בלשכתו במוקטעה שברמאללה את מדליית אל-קודס (אות כבוד) לעיתונאית המנוחה. המדליה נמסרה לבני משפחתה בנוכחות הנהלת מטה הרשת ברמאללה. בנוסף הוענקו אותות הירכה לעיתונאים שהיו לצידה בתקרית.
בישראל קראו כאמור לחקירה משותפת, בקשה חריגה למדי כשמדובר בתושבת ישראל, אולם מותה מעורר חשש ממשבר מדיני: לא רק שהיא הייתה אחת מהעיתונאיות המוכרות ביותר של אל-ג'זירה, רשת הטלוויזיה הנצפית ביותר בעולם הערבי, אלא שהיא גם הייתה אזרחית אמריקנית, ובוושינגטון קראו לחקירה "יסודית ומיידית". גורמים בארה"ב, יצוין, לחצו על הרשות להסכים לחקירה משותפת עם ישראל, יחד עם משקיפים בינלאומיים, ללא הועיל. ראש הממשלה נפתלי בנט הביע חשש שהפלסטינים "יזהמו" את החקירה אם ינהלו אותה באופן עצמאי.
12 צפייה בגלריה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
מחאה מחוץ לבית החולים בירושלים בו שמורה גופתה של שירין אבו עאקלה
המהומות אתמול במהלך הלווייתה של אבו עאקלה. הארון כמעט נפל
מותה של אבו עאקלה עורר גינויים נרחבים בעולם, ואליהם הצטרפה במהלך הלילה מועצת הביטחון של האו"ם. במועצה קראו ל"חקירה מיידית, יסודית, שקופה, הוגנת וחסרת פניות". ההודעה של מועצת הביטחון התקבלה פה אחד, אולם לפי גורמים דיפלומטיים סין ורוסיה התעקשו לפני כן על שינוי נוסח ההחלטה – כך שלא תכלול ניסוחים הנוגעים להפרות ברחבי העולם של חופש העיתונות. מועצת הביטחון, יש לציין, לא נטתה לגנות בעבר מוות של עיתונאים במהלך קרבות. לגינוי של המועצה לא צפויות השלכות על ישראל.
גל נוסף של גינויים הופנה לעבר ישראל בעקבות המהומות בהלווייתה של אבו שירין אתמול בירושלים, שבמהלכם נצפו שוטרים מכים כמה מנושאי ארון הקבורה שלה, שכמעט נפל. בצהריים נודע כי המשטרה מתכוונת לתחקר את האירועים במהלך ההלוויה, שהועברו בשידור חי בערוצי הטלוויזיה בעולם הערבי. "המפכ"ל יעקב שבתאי, בתיאום עם השר לביטחון הפנים, הנחה על קיום תחקיר לאירוע שמסקנותיו יוצגו בימים הקרובים", אמרו בכירים במשטרה.
הבכירים ציינו כי המשטרה נערכה מבעוד מועד לקיום ההלוויה באופן שקט ומכובד, ואף תיאמה עם משפחתה את סידורי ההלוויה. "מנגד, נערכו מאות מתפרעים שביקשו לחבל במהלך הטקס ולפגוע בשוטרים", אמרו עוד הבכירים. "כבכל אירוע מבצעי, ובוודאי אירוע שבו שוטרים היו חשופים לאלימות מצד פורעים ונאלצו להשתמש בכוח, משטרת ישראל תתחקר גם את מהלך ההלוויה".
12 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי
יעקב שבתאי
המפכ"ל יעקב שבתאי. הורה לחקור את המהמות במהלך ההלווייה
(צילום: עמית שאבי)
12 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"חייבים לחקור". ביידן
(צילום: EPA)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי במהלך ההלוויה התפתחו אירועים אלימים קשים שדרדרו את המצב בשטח. "צוות הבדיקה שבראשו תעמוד תת-ניצב אנה בן מרדכי – מפקדת עתירת ניסיון שמכירה את הזירה בה התקיימה ההלוויה – יקיים ביממה הקרובה תחקיר מקיף על מה שהתרחש במהלך ההלוויה, זאת כדי להפיק לקחים מהאירוע. לקחים אלו יוצגו למפכ"ל המשטרה ולאחר מכן לי", הוסיף השר.
בבית הלבן כינו את האירועים אתמול "תמונות מטרידות מאוד", ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כשנשאל על הנושא: "אני לא מכיר את כל הפרטים, אבל זה חייב להיחקר". גם שר החוץ של האיחוד האירופי הצטרף לגינויים. "האיחוד האירופי נחרד מהמראות שהתגלו במהלך מסע הלוויה של העיתונאית האמריקנית-פלסטינית שירין אבו עאקלה במזרח ירושלים הכבושה. אנו מגנים את השימוש הבלתי פרופורציונלי בכוח ואת ההתנהגות הלא מכבדת של משטרת ישראל כלפי משתתפי תהלוכת האבל", אמר השר ג'וזפ בורל.
בתוך כך, ולקראת יום הנכבה שיציינו מחר הפלסטינים, הזהיר חמאס מפני עליית יהודים להר הבית מחר, שבו יצוין בתאריך העברי פסח שני. בהודעה מטעם ארגון הטרור נמסר כי "פריצה למסגד אל-אקצה מחר ביום הנכבה ואישור של ישראל לכך היא הסלמה מסוכנת ומשחק ברגשותיהם של העם הפלסטיני והאומה הערבית, והיא דוחפת להתנגשות שישראל תישא באחריות עליה". בחמאס קראו למוסלמים להגיע בהמוניהם למתחם ההר מחר.