שר התרבות והספורט חילי טרופר הודיע הבוקר (שלישי) כי בחר ארבעה מדליקי משואות נוספים בטקס יום העצמאות ה-74 שיתקיים בהר הרצל. הארבעה הם יעל שרר, אלוף במיל' יורם יאיר (ייה), מוניר מאדי ואנג'ל אלון.
3 צפייה בגלריה
יעל שרר, יורם יאיר
יעל שרר, יורם יאיר
יעל שרר ואלוף במיל' יורם יאיר. מצטרפים למפקד הימ"מ ולהוריה של שירה בנקי
(צילום: שאול גולן, יאיר שגיא)
שרר, שהקימה את הלובי למלחמה באלימות מינית, עברה בילדותה התעללות מינית קשה מצד אביה. לפי הוועדה לבחירת מדליקי המשואות, היא הפכה את הכאב ואת הפגיעה הנפשית והפיזית שחוותה לשליחות חייה. היא הגישה תביעה אזרחית ראשונה מסוגה נגד אביה, ומסייעת לנפגעים ונפגעות. בשנים האחרונות עמדה בראש עמותת "אחת מתוך אחת" להעלאת המודעות לאלימות מינית בישראל. "במובנים רבים, הקדימה יעל את זמנה וסללה דרך לנפגעות ולנפגעים ולמאבק שלהם לשיקום ראוי", אמרו בוועדה.
לצד שרר, נבחר גם יו"ר תנועת "אחריי!", אלוף במיל' יורם יאיר (ייה). תנועת אחריי!, שבראשה הוא עומד, מכינה אלפי בני נוער וצעירים מהפריפריה לשירות משמעותי בצה"ל. ייה שימש בשורת תפקידים בצה"ל ולקח חלק במלחמת ששת הימים, בה נפצע קשה מאוד. "לאורך השנים פעל ייה לצמצום הפערים בחברה הישראלית וחינך נערות ונערים רבים מכל חלקי העם", נכתב בנימוקי הוועדה.
יחד עמם נבחר גם מוניר מאדי, תושב ג'וליס. הוא שירת בצה"ל במשך 25 שנה, ומשמש כיום ראש המכינה הקדם-צבאית "כרם-אל", שמשלבת נוער יהודי ודרוזי שמתכונן יחד לשירות בצה"ל. הוא הוביל בין היתר את יישום תוכנית "עתידים" לעתודה אקדמית במגזר הדרוזי, ופעל לעידוד ולמציאת מקומות התנדבות לשירות לאומי עבור בנות דרוזיות. "הוא איש חינוך בולט שעוסק כבר שנים רבות במתן שוויון הזדמנויות לכל אדם ובחיבור בין מגזרים שונים בחברה. הוא סמל לקשר המשמעותי שנרקם בין החברה הדרוזית ובין החברה הישראלית", אמר השר טרופר.
3 צפייה בגלריה
מוניר מאדי
מוניר מאדי
מוניר מאדי
3 צפייה בגלריה
אנג'ל אלון
אנג'ל אלון
אנג'ל אלון
לצד השלושה, נבחרה גם אנג'ל אלון, אם לשמונה מנתיבות, שבמשך יותר מ-30 שנה טיפלה ב-217 תינוקות וילדי אומנה במצב סיכון. היא דאגה לבריאותם ולעתידם במשך חודשים, ואף שנים. בין ילדי האומנה הרבים שזכו לחיבוקה החם ולטיפולה המסור של "אם הבנים", היו גם תינוקות שננטשו בבתי החולים ופגים חסרי ישע. אלון ליוותה את הילדים עד שנמצאה עבורם משפחה מאמצת, והמשיכה לשמור על קשר עם רבים מהם. "מפעל חייה של אלון, שנעשה בסתר ומבלי שזכתה להוקרה ציבורית, הוא מופת לנתינה אינסופית, לחמלה אנושית חסרת גבולות ולאמונה באדם", נכתב בנימוקי הוועדה.
הטקס הממלכתי לנעילת יום הזיכרון ולפתיחת אירועי יום העצמאות יתקיים ב-4 במאי, ויעמוד השנה בסימן "יד פוגשת יד אחות".

אביה של שירה בנקי שידליק משואה: "גאווה והתרגשות"

אורי בנקי, אביה של שירה בנקי שנרצחה במצעד הגאווה ב-2015, סיפר הבוקר בריאיון לאולפן ynet על תחושותיו, יממה לאחר שנבחר להדליק משואה יחד עם רעייתו בטקס יום העצמאות הקרוב בהר הרצל. "הייתה הרבה התרגשות וגאווה. זו תחושת הכרה בפעילות של 'דרך שירה בנקי'. אנחנו רק מרחיבים את העמותה ומעמיקים אותה".

העמותה שהקימו הוריה של שירה, שנדקרה למוות על ידי ישי שליסל שריצה לפני כן מאסר על תקיפת צועדים עשר שנים לפני כן, מפעילה שורת יוזמות חברתיות וחינוכיות, בהן הקליניקה למאבק בשנאה במרחב הציבורי, מעגלי שיח בכיכר ציון בירושלים, מפגשים בין תלמידי תיכון דתיים וחילוניים ועוד.
בנקי אמר שהוא רואה חובה להימנע מהזנחת המאבק באלימות והשנאה בחברה הישראלית. "תמיד יהיו קיצונים שיעוררו פרובוקציות ויתפרנסו מרוע. חובה עלינו למשוך בחבל. כוחות של הסתה, שנאה וגזענות הם חזקים. אנחנו צריכים לייצר משקל נגד לקולות המסיתים והשונאים והגזענים והמפרידים. השוני לא הופך אותנו בהכרח לשונאים. כל פעם נופל בחלקנו להיות מיעוט, אבל אנחנו צריכים להיות סובלניים כמו שאנחנו רוצים שיהיו סובלניים כלפינו".
יחד עם הוריה של שירה בנקי הוכרזו מדליקי משואות נוספים, שמצטרפים למפקד הימ"מ ניצב משנה ח' שידליק משואה עם פאה ומשקפיים.