גדודי חללי אל אקצא, הזרוע הצבאית של פתח, לקחו אחריות על הפיגוע הבוקר (שני) בהר חברון, שבו נרצחה בת שבע נגרי (40) לעיני בתה, ונפצע קשה אריה גוטליב (39) שהסיע אותן. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיע לזירת הפיגוע וערך במקום תחקיר ראשוני והערכת מצב, יחד עם ראש השב"כ רונן בר, מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס ומפקד אוגדת יהודה ושומרון תת-אלוף אבי בלוט. אלוף פוקס הודה: "אנחנו בגל טרור שלא ידענו זמן רב".
פוקס הוסיף כי "צה"ל וכוחות הביטחון פועלים מדי יום לסיכול של טרור, בכפרים, בקסבאות ובמחנות הפליטים. רוב הפעמים אנחנו מצליחים, היום והשבוע אנחנו בזמן קשה, ולא הצלחנו. אנחנו נרדוף את האויבים מחווארה, חברון ומכל מקום, ונבוא איתם בחשבון".
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי מגיע לזירת הפיגויע בדרום הר חברון
הרמטכ"ל הרצי הלוי מגיע לזירת הפיגויע בדרום הר חברון
הרמטכ"ל וראש השב"כ הגיעו לזירת הפיגוע וקיימו הערכת מצב
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
 בת שבע נגרי
 בת שבע נגרי
בת שבע נגרי והרכב שנורה בזירת הפיגוע
(צילום: צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בהר חברון, הבוקר
על המתקפות נגדו אמר פוקס: "שום דבר לא אישי. אני לובש מדים 35 שנים ואיתי יש אלפי לוחמים שעמלים להגן על ביטחון ישראל, בחיל האוויר, הים, באמ"ן, בשב"כ ובמשטרה. אני שליח ציבור ואמשיך להיות שליח ציבור ולתת ביטחון כל עוד אחשוב שאוכל לעשות זאת, לכולם".
האלוף פוקס התייחס לתחקיר הפיגוע, שממנו עלה כי בפילבוקס הסמוך לזירת הפיגוע, שהיה מאויש בלוחמים, לא זיהו שמדובר בפיגוע, ולכן לא הגיבו בירי: "הם לא הספיקו להבין את הסיטואציה המבצעית. אנחנו נלמד את זה, כרגע אנו ממש בתחילתו של האירוע. על פניו לא נראה שהייתה כאן בעיה עם הלוחמים".
על ההסלמה באחרונה אמר: "מי שאחראים למצב הנוכחי הם ארגוני הטרור, ובעיקרם חמאס והג'יהאד איסלמי. אף אחד לא מגביל אותנו בפעילות ולא באמצעים. סיכלנו פיגועים רבים בשנה האחרונה גם באזור חברון ובצפון השומרון".

הזרוע הצבאית של הפתח שלקחה אחריות באופן חריג

בהודעת גדודי חללי אל-אקצא נכתב כי הפיגוע הגיע "כתגובה טבעית לפשעים ולהתנשאות של הכיבוש", וביום השנה לשריפת מסגד אל-אקצא בשנת 1969. "במילוי ההתחייבות לנשמות חללינו ודבקותנו באפשרות של ההתנגדות כבחירה אסטרטגית", נכתב. נציין כי לא מדובר בארגון שביצע פיגועים רבים בתקופה האחרונה. בארגון שקועים באבדות שספגו בגוב האריות (שרוב חבריו קשורים גם לגדודי אל-אקצא, ע"ח) במבצעים האחרונים של צה"ל בשכם.
הארגון, נסביר, משמש כזרוע הצבאית של תנועת פתח שבראשה עומד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אולם ב-2005 החליטו בפתח לעזוב את המאבק האלים ולדבוק במשא ומדיני. כיום בפתח ישנם כאלה שפחות מסכימים לעמדה הזו שאבו מאזן אימץ מול העולם וישראל, כמו למשל סגנו מחמוד אל-עאלול, שתומך במאבק האלים.
אנשי הזרוע הצבאית משתייכים לפתח, למרות התנגדותו של אבו מאזן לפעולותיהם. מצד שני, יו"ר הרשות הפלסטינית לא דוחק אותם לסף, ולמרות ההתנגדות שלו, הם קיימים, חמושים ופרוסים בשטחי הרשות.

בפיגוע הבוקר נרצחה בת שבע נגרי, תושבת בית חגי ואם לשלוש בנות, כשעלתה על טרמפ. נגרי, שנורתה למוות לעיני בתה בת ה-12 שלא נפגעה, ולצד נהג הרכב אריה גוטליב שהסיע אותה ונפצע באורח קשה, הייתה גננת באפרת - שם מתגוררת משפחתה. "היא אישה מלאת זהב, כל כולה אהבה ונתינה עבור הילדים", סיפר חבר של המשפחה, "הלב הכי גדול שאפשר לבקש. זו אבדה גדולה מאוד. יום אבל קשה".
שגית ארובך, חברתה של נגרי, סיפרה בבכי: "היינו אמורות להיפגש עכשיו להכין את הגן לקראת שנה הבאה. היא אמרה לי שהיא בדרך וחיכיתי לה. שמעתי על הפיגוע - מייד התקשרתי אליה ולבת שלה, והן לא ענו. התקשרתי לבעלה לראות שהכול בסדר, וגם הוא לא ענה. בתוך תוכי ידעתי שזו היא, כמו חרב בתוך הלב".
לאחר הירי פתחו כוחות צה"ל בסריקות אחר חשודים סביב זירת האירוע, שהתרחש בנקודה שבין העיירה יטא לאזור התעשייה הדרומי של חברון, ובסמוך למפקדת חטיבת יהודה. המצוד מתמקד באזור העיירות בני נעים, ממזרח לזירת הפיגוע, וביטא, מדרום לזירה. החשש הוא שהמחבלים נמלטו לכיוון יטא בחברון.
ראש הממשלה בנימין נתניהו התעדכן בפרטי הפיגוע בעת ביקור בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר. מיד אחרי הפיגוע החל צה"ל בחסימת כבישים באזור, בניסיון ללכוד את המפגעים לפני שיגיעו למקום המסתור. מסוק של חיל האוויר הוזנק לזירת הפיגוע, וכוחות מיחידת דובדבן ויחידה לאיתור עקבות כבר פועלים במרחב הפלסטיני שליד הזירה. צה"ל הטיל כותר נושם על החלק הדרומי של חברון כחלק מהמצוד.
שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד אמר למועצת הביטחון של האו"ם כי "חוסר ההתקדמות לעבר אופק מדיני המתייחס לסוגיות הליבה המניעות את הסכסוך הישראלי-פלסטיני הותיר חלל מסוכן והפכפך, שמולא על ידי קיצונים משני הצדדים". לדבריו, "בעוד שהצדדים נקטו כמה פעולות לייצוב המצב בשטח, נמשכים צעדים חד-צדדיים, לרבות גידול התנחלויות והריסות, וכך גם פעולות ישראליות בשטח A, פעילות מיליטנטית פלסטינית ואלימות מתנחלים.
"התרחבות ההתנחלויות נמשכת ללא הפוגה. יותר מ-200 פלסטינים ו-30 ישראלים נהרגו בגדה המערבית ובישראל השנה, יותר מכל 2022 והכי גבוה מאז 2005", המשיך ונסלנד.