"מבחינתי זה היה הייצוג המושלם למה שאנחנו, בני משפחות החטופים, מרגישים בשלושת השבועות האלו. כשאנחנו מבקשים תשובות – שמים אותנו על מיוט (מצב השתק) ולא רוצים לשמוע אותנו". כך אמר הבוקר (יום א') גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת (39), שנחטפה מבית הוריה בבארי. דיקמן התייחס למפגש הזום שקיים אתמול בערב גל הירש, ראש מטה החטופים והנעדרים, עם חלק ממשפחות החטופים והנעדרים. במהלך המפגש הטיל הירש משימות על משפחות החטופים, ולאחר שנשאל מה הוא מתכוון לעשות כדי להשיב את יקיריהן – הוא העביר את כל המשתתפים למצב מיוט.
דיקמן איבד במתקפת הטרור של חמאס את דודתו כינרת גת שנרצחה. רעייתו של בן דודו, ירדן רומי-גת, נחטפה לרצועת עזה יחד עם כרמל. "אתמול קיבלנו הודעה שיש לנו שיחה עם גל הירש", סיפר גיל בשיחה עם ynet. "בהתחלה פתחו זום ל-100 אנשים בלבד, ככה שרבים נותרו מחוץ לשיחה, הרי יש יותר מ-200 חטופים ועוד נעדרים רבים שלא ידוע מה עלה בגורלם. לאחר מכן פתחו שיחה נוספת שתוכל להכיל את כולם.
"כשגל הירש עלה לשיחה הוא התחיל לשאת נאום של כעשר דקות שבו סיפר לנו כמה הנושא חשוב לו ושהוא כאן בשבילנו. זה פשוט לא היה מותאם לאירוע, עד שבאיזשהו שלב מישהי התפרצה לדבריו וביקשה ממנו להגיע לעיקר הדברים. הרי קיווינו שיש מטרה קונקרטית לשיחה, חיכינו שידקור את הנקודה, כולם עמוסים ומוצפים. לא הגעתי לשיחה עם ציפיות גבוהות, אבל בכל זאת קיווינו למשהו".
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
2 צפייה בגלריה
גל הירש בשיחה עם משפחות החטופים
גל הירש בשיחה עם משפחות החטופים
מתוך הפייסבוק של גיל דיקמן: קטע מ"שיחת ההשתקה" עם גל הירש
(מתוך פייסבוק)
2 צפייה בגלריה
כרמל גת
כרמל גת
ירדן רומי-גת וכרמל גת - נחטפו לרצועת עזה
הירש חתם את דבריו במשימות שעל משפחות החטופים לבצע כדי לשפר את מאמצי ההסברה. "בין היתר הוא אמר שאנחנו צריכים להתראיין, לספר על כל אחד מהיקרים שלנו, איזה אנשים הם", סיפר דיקמן. "התפרצתי לדבריו ואמרתי – 'לפני שאתה מחלק לנו משימות, נשמח לדעת מה אתה עושה בשביל להחזיר את החטופים הביתה'. ואז אימא נוספת הצטרפה אליי ואמרה – 'לא עליתי לשיחה הזאת כדי שתגיד לי איך לדבר על הבן שלי'. היא ביקשה שהוא יגיע לעיקר דבריו. הבנו שגם באירוע הזה לא נקבל תשובות. ואז, בערך 15-10 דקות לתוך השיחה, הוא שם את כל המשתתפים מלבדו על מצב השתק.
"אחרי שסיים את הנאום אנשים שאלו שאלות והוא לא השיב דבר, חוץ מ'אני עושה כל מה שאני יכול ואומר כל מה שאני יודע'. כשעליתי שוב ואמרתי, 'אתה לא יכול להגיד לי שזה כל מה שיש לך לומר. זה כנראה לא מספיק". מישהי נוספת הצטרפה לדבריי ואמרה שאם זה כל מה שיש לו להגיד אז כנראה הוא נכשל במשימתו. ואז גל הירש בחר פעם נוספת לשים את המשתתפים – מלבדו – על מצב השתק".
(הירש בנאום הנזיפה לשגרירים הזרים, מוקדם יותר החודש)

מאז ששיתף מה קרה בשיחה עם הירש גיל מקבל תגובות רבות של הזדהות מצד בני משפחות חטופים. "זה בלתי נתפס", אמר. "אנחנו צריכים מישהו שאנחנו יכולים לסמוך עליו ויעשה את הדבר הכי חשוב – שישמור על חיי האזרחים במדינה. את דודה שלי כבר אי אפשר להחזיר לחיים, היא נרצחה, הפקירו אותה. את בת דודה שלי ואת אשתו של בן דוד שלי עוד אפשר להציל. התחושה היא שמפקירים אותן שוב, הן בידיים הלא נכונות.
"אני מקווה שמישהו בסביבת ראש הממשלה, איפה שצריכה להתקבל ההחלטה, יודע כמה זה חשוב לנו לראות את תמונת הניצחון האמיתית במלחמה הזו – של כל החטופים חוזרים בשלום הביתה, סבים מחבקים את הנכדים שלהם, ילדים את ההורים שלהם. אפשר לגרום לדבר הזה לקרות, אני מקווה שיתנו את הביטחון והגב לקבלת ההחלטה הזו. זה המינימום שצריך לעשות בשביל כל האזרחים במדינה הזו".
"ציפינו שהקשר יהיה הרבה יותר צמוד, הרבה יותר מהיר. לא צריך לפרט את התוכניות, אבל כן צריך להגיד למשפחות החטופים - 'אנחנו איתכן, ואנחנו נביא אותם'"
שרון שרעבי, שאחיו יוסי חטוף ואחיו השני אלי נעדר, אמר הבוקר ל-ynet Live כי "התחושה של המשפחות היא בעיקר קשה כי התגובה של ממשלת ישראל, של גל הירש – כמי שממונה על משפחות החטופים והנעדרים – הייתה מאוחרת מדי, ציפינו שהקשר הזה יהיה הרבה יותר צמוד, הרבה יותר מהיר. כל העדכונים, כל התוכניות להביא אותם מהר הביתה – לא צריך לפרט את התוכניות האלה, אבל כן צריך להגיד לאותן משפחות חטופים, 'אנחנו איתכן, ואנחנו נביא אותם. על זה אי אפשר להתפשר. אנחנו מבקשים גם מממשלת ישראל וגם מכל הנציגים הממשלתיים שאחראים על החטופים, אנחנו מבקשים שהקשר הזה יהיה צמוד ונקבל עדכונים שוטפים.
באשר לשאלת מחיר השחרור, השיב שרעבי: "איני מנהל את המשא ומתן, אבל יש מוחות מבריקים, גם בצה"ל וגם בממשלה, שיידעו לנהל את המערכה בצורה מושכלת".

"יש פה נקודה קריטית בזמן"

מירב לשם גונן, אימה של רומי שנחטפה לעזה, התראיינה גם היא ל-ynet Live ואמרה כי לא נכחה בפגישת הזום המדוברת אך ילדיה כן. "צריך לשאול אותו אם הוא עושה הכל, ולראות את התוצאות בשטח", אמרה. "יש צורך להיות באחידות. ברגע שכל אדם ימונה מטעם הממשלה ויקשיב לצרכים שלנו - זה יעבוד נכון. גל עושה מאמץ, צריך לשמוע ממנו. אין לי ביקורת - יש לי דרישה".

לשם גונן הוסיפה ואמרה: "צריך לדאוג שהצמרת של המדינה תמשיך ותהיה איתנו בזה. יש פה נקודה קריטית בזמן, גם קריטית לחיים של האהובים שלנו וגם קריטית למדינת ישראל. אני יצאתי עם הביטחון שאנחנו צריכים להמשיך ולהיות נחושים בדרך שלנו.
"תזכרו שאני אמא. כולנו הורים פה. יש פה יודעי דבר שאמרו, גם בכירים לשעבר, שאת המערכה הספציפית הזאת הפסדנו ברגע שיש לנו הרבה נרצחים וחטופים. האזרחים זה המדינה - הם קודמים לכל דבר אחר".