אחרי שהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הורה לשירות בתי הסוהר להקציב זמן מקלחת של כארבע דקות בלבד לכל אסיר ביטחוני, ובסך הכול שעה של מים זורמים לכל אגף - בשב"ס נערכים להפרות סדר בקרב האסירים הביטחוניים. גורמי מודיעין מזהים מתיחות גדולה בקרב האסירים, שחלקם כבר החלו בצעדי מחאה בכלא נפחא, שם ההגבלה צפויה להיכנס לתוקף בימים הקרובים.
המהלך של בן גביר יחל בשני אגפים ביטחוניים בכלא נפחא, שבהם ישנה אפשרות טכנית לסגור באופן נקודתי את הברז הראשי שמוביל מים למקלחות. האסירים כבר קיבלו הודעה על כך. שאר בתי הכלא בנויים באופן כזה שאינו מאפשר סגירת מים למקלחות באופן נקודתי, ובן גביר הורה לשב"ס למצוא פתרונות בנושא וליישם אותם, במטרה להגביל את זמן המקלחת לכלל האסירים הביטחוניים - כדי "לעצור את בזבוז המים המכוון על ידם".
3 צפייה בגלריה
ארכיון 2017 בית סוהר כלר נפחא ליד כלא רמון
ארכיון 2017 בית סוהר כלר נפחא ליד כלא רמון
כלא נפחא
(צילום: הרצל יוסף)
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
איתמר בן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
ממשיך לנקוט בצעדים נגד האסירים הביטחוניים. בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')
בעקבות ההחלטה אתמול, כמו גם ההוצאה של תנורים וטלוויזיות מבתי הכלא וצעדים נוספים שננקטו נגד האסירים בכלא נפחא, סירבו הבוקר האסירים הביטחוניים לשתף פעולה עם הסוהרים במהלך חיפוש שבוצע בתאיהם - ונאזקו. כמו כן, הם החליטו לא ללבוש את בגדי האסירים ולנקוט בצעדים נוספים במטרה לשבש את שגרת החיים בכלא. לפי תנועת האסירים הפלסטינים, המחאה תתרחב בימים הקרובים לבתי סוהר נוספים ותגיע לשיאה עם תחילת חודש הרמדאן.
בשב"ס כאמור מגבירים קשב מבחינה מודיעינית בעקבות צעדים אלו, ולפי גורם בארגון הם "נערכים לכל תרחיש". ממועדון האסיר הפלסטיני נמסר כי בעקבות מחאת האסירים בכלא נפחא, נותקו המים החמים בבית הסוהר. "הנהלת כלא נפחא ניתקה את המים החמים, בצעדים הראשונים המגבילים שהוכרזו אתמול, על רקע אי ציות האסירים בתגובה לצעדים", נמסר.
ההחלטה של בן גביר מגיעה על רקע טענות חוזרות ונשנות של שב"ס בשנים האחרונות על כך שאסירים ביטחוניים משאירים את הברזים במקלחות פתוחים במשך שעות רבות. נתונים שפרסם שב"ס כבר בשנת 2007 מעלים כי אסירים ביטחוניים צורכים כ-1,000 ליטר מים ביום, בעוד שאסירים פליליים צורכים כ-500 ליטרים ביום - לעומת כ-250 ליטרים ביום שצורכים אזרחים מן השורה. כבר ב-2018 השר לביטחון הפנים לשעבר, גלעד ארדן, כינה את נושא המקלחות בבתי הסוהר "טרור המים", והנחה למצוא פתרון לבזבוז המים בקרב האסירים.
3 צפייה בגלריה
גלעד ארדן בעדותו בועדת הבדיקה לבריחת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
גלעד ארדן בעדותו בועדת הבדיקה לבריחת האסירים הבטחוניים מכלא גלבוע
דיבר על "טרור המים" עוד ב-2018. שר הבט"פ לשעבר ארדן
(צילום: יריב כץ )
תת-גונדר בדימוס סברי שחאדה, לשעבר מפקד בית הכלא הביטחוני מגידו, אמר היום בריאיון לאולפן ynet כי "הכוונות של השר אמיתיות וכנות. יש לו כוונות טובות, גם במה שקשור לפשיעה". לדבריו, "נושא המים הוא משאב יקר למדינה ואכן קיים בזבוז מים בבתי סוהר ביטחוניים, נלחמנו בזה שנים רבות. צריך למצוא את הדרך. ההחלטה של בן גביר להגביל את זמן המקלחת יכולה להוביל לצעדי מחאה, בהחלט. 4-5 דקות זה זמן סביר לעשות מקלחת, אבל לפעמים קשה לאכוף. איך נמדוד זמנים? אפשר להקציב זמנים ברמת האגף".
שחאדה, שסיים את תפקידו בכלא מגידו ב-2021, הוסיף: צריך לחזק את המשילות. אני חושב שיש דברים שבאמת אפשר לקחת להם שהם זכאים אליהם, ויש דברים שלא כי בסופו של דבר אנחנו מתעסקים בבני אדם. יש את הצרכים האישיים שהם צריכים אותם כאסירים ביטחוניים או בני אדם בכלל, שאנחנו לא ניגע בהם, וגם האסירים מבינים את זה טוב מאוד.
"אם אני מנסה להיכנס לראש של האסיר, ברגע שהאסירים מתחילים להבין שמה שעושים זה צעדים כדי להתגרות בהם, אז הם מן הסתם ינסו גם לעשות צעדים כאלה ואחרים. אני חושב שצעד אחר צעד זה יכול להוביל לצעדי מחאה כאלה ואחרים, גם בחוץ. לצערי הרב אנחנו אלה שכשלנו, פעם הייתה אמירה 'מה שבפנים-בפנים ומה שבחוץ -בחוץ'. אבל הפעם אני חושב שלאירועים האלה יכולים להיות השפעה ביטחונית גם על מה שקורה בחוץ, מחוץ לבתי הסוהר. זה בהחלט יכול להשפיע ולצערי אנחנו גם אלה שנתנו לזה יד".