כ-4,000 יחידות דיור צפויות להיות מקודמות בשבוע הבא בהתנחלויות. על פי ההערכות, הבנייה שתקודם נמצאת בשלבים שונים - ולא כולה בשלב הסופי. גורמים המעורים בפרטים ציינו כי הרשימה עדיין לא נסגרה באופן סופי, וייתכן שתוכניות יוכנסו אליה או יוצאו ממנה לקראת סדר היום שצפוי להתפרסם בשבוע הבא. ראשי המתנחלים פועלים בימים האלה מול השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' ומול ראש הממשלה בנימין נתניהו, כדי לקדם תוכניות במקומות שנחשבים אסטרטגיים עבורם.
1 צפייה בגלריה
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה ב התנחלות אפרת ליד בית לחם
בנייה באפרת, ליד בית לחם. הרשימה עדיין לא נסגרה
(צילום: AFP)
הפעם האחרונה שבה אישרה הממשלה יחידות דיור בהתנחלויות הייתה בינואר האחרון. הקבינט המדיני-ביטחוני החליט אז להכשיר מאחזים בלתי-חוקיים, ובהמשך החליטה הממשלה על קידום 9,409 יחידות דיור בהתנחלויות, כולל מחוץ לגושים. אישור קידום יחידות הדיור מגיע כחלק מפעימה נוספת שנקבע על ידי הממשלה מול המתנחלים, שהיה קיים גם בימי ממשל טראמפ, ולפיו בכל ארבעה חודשים מתכנסת ועדת התכנון העליונה של המנהל האזרחי ומאשרת קידום יחידות דיור נוספות.
אישורי הבנייה מגיעים אחרי ביטול חוק ההתנתקות והעתקת ישיבת חומש לקרקע של אדמות מדינה, צעדים שגררו ביקורת מצד ארה"ב עד כדי זימון השגריר בוושינגטון לשיחה. סמוטריץ' בנה לעצמו מאז הקמת הממשלה את "מנהלת ההסדרה", שבראשה עומד איש אמונו יהודה אליהו. במנהלת עמלים על קידום והסדרה של בנייה בהתנחלויות מול המנהל האזרחי. התוכנית לקדם בנייה בהתנחלויות כבר די סגורה, אך לא ידוע אם ישראל תקדם גם תוכניות בנייה לפלסטינים בשטחי C.
סמוטריץ', יחד עם שרת המשימות הלאומיות אורית סטרוק ואנשי משרדה, מגבשים בימים אלו גם מנגנון הסדרה למאחזים, שייתן מענה לעשרות מאחזים במה שמכונה "ההתיישבות הצעירה". זאת, בנוסף לתוכניות אב לתחבורה ולשיפור תשתיות שצפויה הממשלה לקדם מעבר לקו הירוק. השר סמוטריץ' התייחס היום במרומז לכוונה לקדם יחידות דיור בהתנחלויות בישיבת סיעת הציונות הדתית ואמר: "אני נמנע מלהתייחס מסוגיות מדיניות רגישות בפומבי, אבל ממש אוטוטו יהיו בשורות גדולות להתיישבות. זה נכון בפיתוח, בהסדרה. ההתיישבות ביהודה ושומרון היא חלק ממדינת ישראל".
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הבהיר כי ארה"ב לא רואה את המהלך בעין יפה: "מזמן הבהרנו את דאגתנו מבנייה נוספת בגדה המערבית, ואנו לא מעוניינים לראות צעדים שיקשו על מימוש פתרון שתי המדינות. אנו לא מעוניינים במהלכים שרק מגבירים את המתחים, והמדיניות שלנו לא השתנתה".
משרד החוץ הפלסטיני גינה את הכוונה הישראלית לקדם אלפי יחידות דיור בהתנחלויות. "אנחנו רואים בכך פשע במלוא מובן המילה והפרה בוטה של ​​החוק הבינלאומי, לצד מאמץ ישראלי רשמי לספח את הגדה המערבית", אמרו ברמאללה.
תנועת שלום עכשיו מסרה בתגובה: "הממשלה הקיצונית והמסוכנת בתולדות המדינה עושה סיפוח בפועל תוך כדי שהיא יורקת בפרצופה של בעלת בריתנו. נתניהו, סמוטריץ' וחבריו הקיצוניים מסכנים את האינטרסים של ישראל למען קומץ משיחיים וכך מחסלים כל סיכוי לעתיד טוב יותר".