הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ביקר היום (שני) בבסיס נבטים, שנפגע במתקפה האיראנית. בביקורו הבהיר, בצל הלחץ הבינלאומי להימנע מכך: תהיה תגובה ישראלית נגד טהרן. "השיגור הזה, של כל כך הרבה טילים - טילי שיוט וכטב"מים - לשטח ישראל ייענה בתגובה", אמר. במהלך הביקור, סייר הלוי בטייסת F-35 ("אדיר") 140 - שלקחה חלק בסיכול ויירוט המתקפה.
בהצהרתו אחרי ביקור הרמטכ"ל, דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר כי בגלל הפגיעה המינורית יחסית עומדות בפני ישראל "מגוון אפשרויות" תגובה: "נעשה כל מה שנחוץ כדי להגן על מדינת ישראל - ונעשה זאת בעיתוי ובזמן שאנו נבחר". הוא הבהיר, בהמשך לפרסום של פרשננו נדב איל ולפיו המודיעין לא העריך שתגובת איראן תהיה כל כך נרחבת בתגובה לתקיפה שמיוחסת לישראל בדמשק, כי מי שנפגע שם הם אנשי כוח קודס: "אף דיפלומט לא נהרג".

2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בבסיס נבטים
הרמטכ"ל הרצי הלוי ביקר בבסיס נבטים
הלוי בנבטים, יירוטים בישראל. "שיגור כ"כ הרבה טילים ייענה בתגובה"
(צילום: דובר צה"ל, יאיר חסון)
בהצהרתו בנבטים אמר הרמטכ"ל הלוי כי "איראן רצתה לפגוע ביכולות אסטרטגיות של מדינת ישראל. זה דבר שלא היה בעבר". לדבריו, צה"ל נערך למבצע "מגן ברזל" - השם שניתן למבצע ההגנה למתקפה האיראנית - שעבר בהצלחה מרהיבה, כמעט ללא נפגעים. "ההיערכות הזו הביאה את איראן לפגוש גם עליונות אווירית שאתם ביטאתם אותה בצורה מאוד טובה", אמר לטייסים.
לדבריו, "ביום שני שעבר ראינו את מה שמתארגן, ואנחנו חושבים שמדינת ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד, אבל עם איום כל כך מרובה וכל כך רחוק אנחנו תמיד שמחים שיש איתנו תיאומים משותפים. יש משהו באמירה הזו - איראן פוגשת פה יכולת בינלאומית מאוד מאוד חזקה". הלוי הוסיף: "כשאנחנו מסתכלים קדימה אנחנו שוקלים את צעדינו, והשיגור הזה לשטח מדינת ישראל - ייענה בתגובה".
זמן קצר לאחר הצהרת הרמטכ"ל חשף דובר צה"ל תיעוד מהנזק לתשתית בנייה בבסיס, שנפגעה מטיל איראני. "העשייה המבצעית בבסיס נבטים ממשיכה מסביב לשעון. מדובר בנזק לתשתית בלבד, כאשר בסך הכול ארבע פגיעות נרשמו, אחת מהן פגיעה ליד מסלול המראה, אחת בשטח פתוח ועוד אחת סמוך למבנה. כל הפגיעות האלה יתוקנו בימים הקרובים, וגם היום מהבסיס הזה המריאו מטוסים להגן על שמי מדינת ישראל".


בהמשך לדבריו של הלוי, גורם ישראלי אמר לרשת NBC כי ייתכן שישראל תגיב למתקפה האיראנית החריגה "בטווח הזמן המיידי". לדבריו, מקבלי ההחלטות בישראל מאמינים ש"חשוב להגיב", ושכמה אפשרויות דיפלומטיות וצבאיות נבחנו במהלך ישיבת קבינט המלחמה היום. עוד הוא אמר כי "כל תגובה תתואם עם האמריקנים". ב"ניו יורק טיימס" דווח במקביל כי בקבינט נבחנו "אפשרויות שונות" - מדיפלומטיה ועד תקיפה מיידית.
בצל הלחץ הבינלאומי, גורם אמריקני בכיר הבהיר בשיחה עם ynet כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לא יעצור את ראש הממשלה בנימין נתניהו מלתקוף את איראן. "אני מחויב לביטחון ישראל, וגם להגנה על האינטרסים האמריקנים ועל השותפים באזור, כולל עיראק", אמר הנשיא האמריקני בשולי פגישה עם ראש ממשלת עיראק.
ביידן ציין עוד כי ארה"ב מחויבת גם להפסקת אש במלחמה בעזה, שתכלול את החזרת החטופים ותמנע את הרחבת הסכסוך האזורי. "ברצוני להימנע מתבערה במזרח התיכון", אמר. בינתיים, איראן ממשיכה באיומים. שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן אמר בשיחה עם מקבילו הבריטי כי טהרן לא מעוניינת בהגברת המתיחות, אבל תגיב מיידית ובאופן עוצמתי יותר מלפני כן - אם ישראל תגיב.

תגובה שלא תוביל למלחמה

גורמים בישראל מעריכים שהתגובה הישראלית למתקפה, שכללה ירי חסר תקדים של יותר מ-300 טילים וכטב"מים, תהיה כזו שלא תגרום למלחמה, כלשונם. קבינט ניהול המלחמה שהתכנס היום בפעם השנייה מאז המתקפה דן בכל התרחישים של תקיפה נגד איראן.

2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
ביידן לא ימנע תגובה ישראלית. "רוצה להימנע מתבערה במזרח התיכון"
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
בישראל נחושים לבצע תקיפה כזו, כפי שהצהיר הרמטכ"ל פומבית, אך יש שיקולים רבים לפעולה שכזו - ולתזמון שלה. לפי הגורמים בישראל, "יש הסכמה שאין לישראל ברירה, אלא לבצע תקיפה". הגורמים מסבירים: "אחרת, היא מזמינה עליה מתקפות איראניות נוספות. בינתיים, האיראנים מזיעים - וזה טוב".
בכיר אמריקני אמר לרשת אל-ג'זירה הקטארית כי "ישראל עשויה לתקוף מטרות בעומק איראן בתגובה למתקפה של טהרן". דבריו משתלבים עם אלה של הגורמים בישראל - והוא מבהיר: "התגובה האפשרית של ישראל לא נועדה להסלים, אלא לגרום לאיראן להבין את יכולתה של ישראל להגיע לכל מקום".
עם זאת, הוא ציין כי "לא הודיעו לנו על עמדה סופית או תאריך לתקיפה אפשרית. אנחנו ממשיכים במאמצים למנוע הסלמה נוספת, אך ההחלטה אצל ישראל. אנחנו לא רוצים להיכנס למערבולת של פעולות ופעולות נגד או עימות רחב בין ישראל לאיראן".
בינתיים, במערב מציגים משחק כפול: מדינות אירופיות מודיעות בזו אחר זו על עמידה לצד ישראל ועל זימון לשיחה של שגרירי איראן - ולצד זאת דורשות מישראל להימנע מהסלמה לאחר המתקפה האיראנית.
מוקדם יותר היום, נזכיר, העריכו גורמים אמריקניים ומערביים כי תגובת ישראל למתקפה האיראנית בלילה שבין שבת לראשון "תהיה מהירה" - וייתכן שתחל כבר בשעות הקרובות. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל". הדיווח הזה מגיע כאמור בצל לחץ בינלאומי על ישראל להימנע מתגובה למתקפה האיראנית - שהסתיימה כמעט ללא נפגעים.
לפי דיווחים שונים ביידן אמר לנתניהו "להאט" בשיחתם בליל המתקפה. אחרי היירוטים המוצלחים, הצטרפו לקריאות ההרגעה גם גרמניה, צרפת, בריטניה ומדינות נוספות.