קבינט המלחמה מתכנס היום (שני) בקריה כדי לדון בתגובה הישראלית למתקפת הטילים והכטב"מים מאיראן, בצל לחץ בינלאומי על ישראל להימנע מלעשות כן. אחרי שלפי דיווחים שונים נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו "להאט" בשיחתם בליל המתקפה. אחרי היירוטים המוצלחים, הצטרפו לקריאות ההרגעה גם גרמניה, צרפת, בריטניה ומדינות נוספות.

3 צפייה בגלריה
התכנסות קבינט המלחמה בקריה בתל אביב
התכנסות קבינט המלחמה בקריה בתל אביב
מדינות העולם מנסות למנוע הסלמה, הקבינט ידון על אפשרויות התגובה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
בשבועיים האחרונים נוצר למעשה מצב חסר תקדים, שבו שורה ארוכה של מדינות התגייסו להפעיל לחצים על איראן - שלא לתקוף את ישראל על חיסול חסן מהדווי בדמשק. מסרים רבים הועברו לטהרן וכללו ממש הפצרות "לא להסלים את המצב". האיראנים, מצידם, התעלמו מהקריאות, אך אמרו שאין להם עניין שזה יתפתח למלחמה.
המתקפה האיראנית הפתיעה רבים - הן בהיקף שלה והן בנחישות של טהרן. העובדה שרוב המתקפה יצאה מאדמת איראן היא סוג של הכרזת מלחמה, וכעת הכדור עובר למעשה למגרש הישראלי. גורמים איראנים שהבינו זאת, שיגרו לישראל אזהרה: "מבחינתנו המתקפה נגמרה אבל אם תגיבו - נתקוף אתכם בצורה קשה יותר".
ברשת אל-ג'זירה דווח, מפי מקורות דיפלומטים איראנים, כי "טהרן העבירה מסר חדש לוושינגטון באמצעות טורקיה, ושלחה הודעת אזהרה חשובה וחסרת תקדים לישראל דרך קהיר". לדבריהם, "תוכן ההודעה מתייחס לתגובה האיראנית לכל תגובה ישראלית חדשה".
כעת קיימת כאמור התלבטות בצד הישראלי. מצד אחד אם ישראל לא תגיב היא עלולה לשדר חולשה, בוודאי במזרח התיכון, מה שעלול להזמין התקפות נוספות בהמשך. מצד שני, אם ישראל תגיב היא מסתכנת במלחמה אזורית, ועלולה למצוא את עצמה במלחמה רב-זירתית שלא הכירה.
3 צפייה בגלריה
חמינאי ושיגור הטיל
חמינאי ושיגור הטיל
גורמים בצה"ל ממליצים להגיב על המתקפה האיראנית
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR)
העולם, מצידו שולח לישראל מסרים חד משמעיים - אל תגיבו. מסרים אלו טומנים בחובם הזדמנות נדירה ליצירת קואליציה בינלאומית נגד איראן, שכוללת גם מדינות ערביות מתונות, שאם תצליח יהיו לה השלכות גם על הנורמליזציה עם סעודיה.
בעמדה זו ישראל מושכת כעת את הזמן, ומעבירה לקהילה הבינלאומית מסר שלפיה "ההחלטה היא שלנו". ישראל, אומרים בירושלים, תחליט על היקף התגובה, המיקום שלה והעיתוי שלה. דובר הממשלה דיוויד מנסר הבהיר זאת היום לתקשורת הזרה, ואמר כי "ישראל לא מחפשת מלחמה - אך היא תחליט כיצד להגן על אזרחיה".
גורמים בצה"ל המליצו להגיב על המתקפה גם כן, למען שימור ההרתעה וכדי "להעמיד את איראן במקום". העמדה הזו, בין יתר העמדות, הוצגה בכל הדיונים האחרונים עם הדרג המדיני. "האירוע לא הסתיים", אומרים בצמרת הצבא, "וצריך להסתכל על גודל והיקף הפעולה". עם זאת, לא מן הנמנע שהתגובה תהיה בחתימה נמוכה, כיוון שלא שווה בהכרח להפסיד את הקואליציה הבינלאומית לטובת תקיפה משמעותית בשלב זה.

חשש גם במפרץ

בארה"ב מדווחים כי ממשל ביידן חושש מ"פזיזות" של ישראל, שעלולה להגיב באופן שיוביל להסלמה רבתי ולמלחמה אזורית במזרח התיכון, שתגרור אליה פנימה גם את וושינגטון ותפגע במאמצי הנורמליזציה עם סעודיה. הנשיא יצחק הרצוג התייחס לכך היום בריאיון ב-CNN, והבטיח כי ישראל שוקלת את הדברים "בקור רוח".
ראש הממשלה הגרמני, אולף שולץ, הדגיש בהודעתו את התמיכה בישראל - אך ציין גם כי עליה "לתרום" להרגעת הרוחות. "אנחנו מגנים בחריפות את המתקפה האיראנית ומזהירים מפני כל הסלמה נוספת", אמר. "אסור לאיראן להמשיך בנתיב הזה. אנו עומדים בסולידריות עם ישראל שזכותה המלאה להגן על עצמה אחרי המתקפה הנוראית של חמאס על אזרחי ישראל באוקטובר".
שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, טען כי לאיראן הייתה זכות להגיב על החיסול בדמשק - אבל התגובה שלה הייתה "חסרת פרופורציות". בריטניה, נזכיר, סייעה לארה"ב ולישראל ביירוט המתקפה. קמרון הפציר בישראל שלא להגיב על המתקפה, ואמר כי הפעולה של טהרן נחלה כישלון כמעט מוחלט וכי כרגע יש להתמקד בהסכמה על הפסקת אש ברצועת עזה.
"אם אתה נמצא בישראל הבוקר, אתה חושב, ובצדק, שיש לה את כל הזכות להגיב על המתקפה - ויש להם", אמר קמרון לסקיי ניוז. "אבל אנחנו קוראים להם לא להסלים את המצב". לדבריו, "במובנים רבים זו הייתה תבוסה כפולה לאיראן. המתקפה הייתה כישלון והם חשפו לעולם שהם ההשפעה רעה באזור".
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
"איראן הגיבה בצורה לא פרופורציונלית, עלינו לעמוד לצד ישראל". נשיא צרפת מקרון
(צילום: GONZALO FUENTES / POOL / AFP)
נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי "כולנו מודאגים מהסלמה אפשרית", והבהיר כי ארצו תעשה כל שביכולתה כדי למנוע זאת. "נעשה כל שביכולתנו כדי לשכנע את ישראל שהיא לא צריכה להגיב על המתקפה", אמר. "המצב מאוד לא יציב כרגע. איראן הגיבה על המתקפה של ישראל בדמשק בצורה לא פרופורציונלית. עלינו לעמוד לצידה של ישראל כדי להבטיח את ההגנה שלה בצורה הכי טובה שאנחנו יכולים. צרפת יירטה את החימושים שנורו מאיראן לבקשת ירדן".
ובזמן שאיראן איימה על ישראל שוב ושוב ב"נקמה קשה" אם תגיב למתקפה, רוסיה - שותפתה האסטרטגית שנמנעה מלבקר אותה עד כה - הביעה גם היא היום דאגה מהסלמה. "זה לא האינטרס של אף אחד", הבהיר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, וקרא לאיפוק.
ללחצים המערביים שותפות גם מדינות המפרץ, שלפי דיווחים שונים סייעו לארה"ב ולישראל במודיעין וביירוט הטילים והכטב"מים האיראניים - לצד ירדן. לפי רויטרס, סעודיה ואיחוד האמירויות אף עשויות לתווך בין איראן לארה"ב וישראל כדי להביא לרגיעה. "אף אחד לא רוצה הסלמה, כולם רוצים להכיל את הסיטואציה", אמר גורם במפרץ בשיחה עם רויטרס. "הלחץ הוא לא רק על איראן, אלא גם על ישראל, שלא תגיב", אמר הגורם, והוסיף כי נזק מתקיפה ישראלית על מתקנים איראניים מרכזיים "ישפיע על כל האזור".
גורם נוסף אמר שמדינות המפרץ, וגם עיראק וירדן, לוחצות על איראן וארה"ב לא להביא להסלמה. ארה"ב, מצידה, משתמשת בבעלות בריתה במפרץ כדי להעביר מסרים לאיראן, כדי שגם היא לא תחריף את המצב. אחד המקורות ששוחח עם רויטרס אף הזהיר כי הסלמה רבתי במזרח התיכון עלולה להוביל לזינוק במחירי הנפט בעולם.
לפי רויטרס, היעדים הכלכליים של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן היו שיקול מרכזי בהפגת המתיחות מול איראן, אך הפרשן הסעודי עזיז אלחשיאן מדגיש כי בנוסף סעודיה מאוד חוששת לביטחונה. "לא מדובר רק בפרויקטים באזור המשגשג שלנו, היא גם לא רוצה להיתפס בקו האש בין ישראל, איראן וארה"ב". הוא ציין כי ללא הסכם הנורמליזציה עם איראן, מפלס החרדה בסעודיה היה כעת גבוה בהרבה.
כחלק מהניסיון לשכנע את ישראל שלא להגיב, מדגישים בעולם את כישלון המתקפה האיראנית - שלא הצליחה לפגוע בנכס מהותי, ורוב הטילים והכטב"מים שהשתתפו בה יורטו. למעשה, דווח היום בוול סטריט ג'ורנל, כי כמחצית מהטילים בכלל לא הגיעו ליעדם בגלל כשל טכני, ולא היה צורך ליירט אותם. ככל הנראה, כישלון המתקפה הוא שמאפשר לישראל "זמן תגובה" שבו תחליט כיצד תפעל - מאחר שבמקרה של הצלחה, היה צורך מיידי לפגוע באיראן חזרה כדי לשקם את ההרתעה.