בזמן שתור ארוך של פליטי מלחמה כבר השתרך מחוץ למתחם בית החולים הישראלי החדש שהוקם היום (שלישי) בעיר מוסטיסקה שבמערב המדינה, הרופאים והמתנדבים מצאו את עצמם מתפנים למרחבים המוגנים בעקבות אזעקה נוספת שנשמעה כהתרעה לפני מתקפת טילים על האזור.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

במשך דקות ארוכות עמדה הנערה אירנה עם אמה אליזבת כדי להיכנס לאוהל הלבן הגדול שהוקם מול הכנסייה המקומית. השתיים הצליחו להילחץ מהעיר הנצורה מריופול, ועד עכשיו לא יודעות אם ביתן שרד. "העיר בהרס מוחלט, אנחנו בורחות כבר כמה שבועות", אמרה האם. "שמענו שפתחו כאן את בית החולים והגעתי עם הבת בגלל בעיה רפואית שיש לה".
הרופא הישראלי, ד"ר אריאל פורר, קיבל אותה יחד עם האחיות מירי ושרה והאח יעקב, ותוך זמן קצר ערכו לנערה המבוהלת סדרת בדיקות. "כולם כאן רוצים עזרה", סיפרה סבטה, שהמתינה יחד עם פליטים נוספים בותר. "הרבה אנשים עזבו את הבתים שלהם, הילדים בחרדות, הערים שלנו הרוסות לגמרי. פשוט חורבן אמיתי, להרבה מאיתנו לא יהיה לאן לחזור".
ראיסה, תושבת קייב שנמלטה לכיוון מערב המדינה, מיררה בבכי. "הייתה לנו מדינה יפה, ועכשיו עברנו לגור באוהלים בגלל פוטין. מה שקורה לעם שלנו זה פשוט נורא".
מוקדם יותר היום נחנך לקול האזעקות בית חולים השדה הישראלי "כוכב מאיר" (על שם גולדה מאיר), בטקס שבו השתתפו גם נציגים מהממשל אוקראיני. סגן השגריר הישראלי יואב ביסטרסקי, כי ישראל תמשיך לסיים לעם האוקראיני בתקווה להגיע לפתרון מהיר של שלום.
3 צפייה בגלריה
מטופלים מגיעים לבית החולים
מטופלים מגיעים לבית החולים
מטופלים ראשונים בבית החולים
(צילום: יריב כץ)
"אנו כאן כדי להיות הכוכב המאיר את דרכם של הפליטים הנזקקים לסיוע רפואי", אמר בטקס פרופ' דוד דגן, ראש המשלחת מטעם משרד הבריאות. "נושיט להם יד עוזרת כמנהגה של מדינת ישראל מאז ומתמיד. אני חש זכות גדולה להיות חלק מקבוצה מופלאה זו". מנהל בית החולים הישראלי שהוקם, ד"ר יואל הר-אבן שבשגרה מנהל את האגף הבינלאומי בשיבא, הוסיף כי "המשימה שלנו היא להבהיר לעם האוקראיני שהוא לא לבד בכאוס שנוצר".
הצוות, שכולל רופאות ורופאים, אחים ואחיות, צוות מעבדה, הנדסה רפואית ורוקחות, אנשי לוגיסטיקה ותפעול ועוד, יפעיל בבית החולים מחלקות אשפוז לילדים ומבוגרים, מיון, חדר לידה ומרפאה לרפואה ראשונית. בנוסף, הרופאים יסתייעו בטכנולוגיות מתקדמות של רפואה מרחוק, בסיוע מומחי בית החולים הווירטואלי של שיבא.
3 צפייה בגלריה
טקס חנוכת בית חולים שדה
טקס חנוכת בית חולים שדה
בית החולים הישראלי נפתח, היום
(צילום: יריב כץ)
טרם יציאתה של המשלחת הישראלית, המריאו 15 עובדים משיבא למשלחת לוגיסטית בראשות יהודה קטורזה, סמנכ"ל הלוגיסטיקה בבית החולים, ועמלו בימים האחרונים על הקמת המתחם. יחד איתם נשלחו 17 טונות של ציוד לטובת הפליטים.
גלית פלג, מנהלת הפרויקטים מעבר לים בסוכנות הסיוע הלאומית "משב", אמרה כי כל משרד החוץ התגייס כדי להושיט עזרה לאוקראינים. "שלחנו מטוסים עם טונות של ציוד לסיוע רפואי, פתחנו סמינרים און-ליין למטפלים, מחנכים ואנשי מקצוע נוספים על איך להתמודד עם טראומה, ואפילו ערכנו וובינר למיילדות על איך ליילד תינוקות תחת אש. אנחנו ממש גאים לחנוך את בית החולים הזה. ביהדות אומרים שאם הצלת נפש אחת הצלת עולם ומלואו, ואנחנו מאמינים שהרופאים שהתנדבו להגיע לכאן להתנדב באוקראינה יצילו נפשות רבות".
הר-אבן הוסיף כי "אמי נולדה רק 150 ק"מ מזרחה מכאן, בהרי הקרפטים, וגם להוריה, סביה ומשפחתה, היסטוריה של אלפי שנים כאן. גם הוריי וגם הוריו של אבי נאספו באביב של 1944 ונשלחו למחנות. בנס הם ניצלו - והנה אני כאן היום. יש יותר מדי סיפורים שמזכירים לנו שיש לנו מחויבות מוסרית לא להפנות מבט הצידה, כבני אדם, כאנשי רפואה, כיהודים". הוא ציין כי "אנחנו יודעים שלמרבה הצער לא נגיע לכולם אבל כפי שכתוב במסכת אבות: זו לא החובה שלך לסיים את העבודה, אבל גם אין לך חירות להימנע ממנה. אנחנו הוכחה לכך שרפואה מספקת תקווה ללא גבולות ושכשאנחנו מאוחדים אנו עומדים יחד. תהילה לאוקראינה".
3 צפייה בגלריה
טקס חנוכת בית חולים שדה
טקס חנוכת בית חולים שדה
הטקס באוקראינה
(צילום: יריב כץ)
לכבד אותנו כאן ולאסוף את כולנו יחד במה שהגיע מרצון טוב שהגיע מהאנשים האוקראינים. וכמה מילים בעברית. עמיתי, חברי המשלחת כוכב מאיר. אני עומד איתכם כאן וגאה בכם, אנחנו כאן כדי להיות הכוכב המאיר של הפליטים הנזקקים לסיוע רפואי. נושיט להם יד עוזרת כמנהגה של מדינת ישראל מאז ומתמיד. בעשייתנו יביטו בנו האזרחים האוקראינים, הישראלים, אנשים מכל העולם, והעם היהודי בתפוצותיו וישמחו על המחווה האנושית היוצאת מן הלב ונכנסת אל הלב. אתם, שעזבתם בית, אנשי מקצוע שהמסירות והמקצוע טבועים בכם, חשבתם למשימה, ואני חש זכות גדולה להיות חלק מקבוצה מופלאה זו. מצדיע לכם. תודה.
ד"ר אלחנן בר-און, שגם הוא לוקח חלק בסיוע לאוקראינים, סיפר על אמו שהצליחה להימלט מהנאצים אחרי שמשפחתה נרצחה בשואה, ואמר: "היום אני עומד כאן ומייצג את מדינת ישראל, כחלק מבית חולים השדה, מושיט יד עוזרת לכל מי שצריך ידיד או אויב, ואנחנו חולקים את המידע עם קולגות אוקראינים כי לרפואה אין גבולות".
סגן השגריר אמר בסיום הטקס כי "אנחנו מבטיחים להמשיך לתמוך באוקראינה ואני מקווה שהעתיד יבוא ונראה שלום על האדמה הזו", וסיים את דבריו בתפילה: "עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל, ואמרו אמן".
שגרירות אוקראינה בישראל הביעה את תודתה לממשלה, למשרד החוץ ולמשרד הבריאות על הקמת בית החולים, ואמרה כי הוא ללא ספק יסייע לאזרחים שסובלים מהתוקפנות הרוסית.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה