פחות משעה וחצי אחרי תחילת מתקפת הפתע, מסר הודעה קולית ראש הזרוע הצבאית של חמאס. מאז קולו לא נשמע. מנהיג חמאס בעזה העביר הודעה אחת בשמו מאז פרוץ המלחמה. וזהו. בזמן שבישראל המנהיגים ומפקדי צה"ל מוסרים הודעות ומקיימים מסיבות עיתונאים כמעט מדי יום, ראשי חמאס ברצועה נמצאים עמוק בבונקר, ולא אומרים מילה - וארגון הטרור שבראשו הם עומדים גם לא מפרסם הודעות מטעמם.
ההודעה הראשונה של מוחמד דף, ראש עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, פורסמה לפני השעה 8 בבוקר ב-7 באוקטובר. "הזהרנו את האויב בעבר", הוא אמר בהקלטה שאורכה 10 דקות, וקרא למחבלים שחדרו לעוטף: "בצעו את התקפותיכם בכל האמצעים והכלים העומדים לרשותכם".
5 צפייה בגלריה
ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף בהקלטה קולית ב-7 באוקטובר
ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף בהקלטה קולית ב-7 באוקטובר
מוחמד דף בתמונה מתוך ההקלטה הקולית ב-7 באוקטובר
דף פנה לערביי ישראל ואמר: "אנשינו בפנים הארץ, בנגב, בגליל ובמשולש, הציתו את הארץ בלהבות מתחת לרגלי הכובשים. הגיע הזמן שכל הכוחות הערביים והאיסלאמים יתאחדו כדי לטאטא את הכיבוש מהמקומות הקדושים שלנו ומאדמתנו".
"היום כל מי שיש לו רובה צריך להוציא אותו. כל אחד צריך לצאת עם המשאית, הרכב או הגרזן שלו. היום, היסטוריה חדשה נפתחה, היסטוריה מכובדת יותר. היום זה יום המהפכה הגדולה לשחרור הארץ", הוסיף דף - אבל כל זה לא קרה, ובניגוד ל"שומר החומות" לא התפתחו עימותים בערים המעורבות.
"אחינו באלג'יריה, מרוקו, ירדן, מצרים ושאר מדינות ערב, פעלו ותיענו לקריאה", אמר - אבל גם תקוותו זו להתגייסות כללית של מדינות ערב לא התממשה. בסיום ההקלטה הכריז דף על תחילת מבצע "מבול אל-אקצא", ומאז לא נאמרה בשמו מילה. ארבעה ימים אחר כך הותקף בית אביו של דף, ולפי הדיווחים אחד מאחיו נהרג עם כמה מבני משפחתו.
הכותרת
הטרור הפסיכולוגי של חמאס
24:04
5 צפייה בגלריה
דף. מוכרות רק שלוש תמונות שלו
דף. מוכרות רק שלוש תמונות שלו
דף. מוכרות רק שלוש תמונות שלו
(צילום: EPA)
דף הוא איש צללים, ומוכרות רק שלוש תמונות שלו - אחת כשהיה בשנות העשרים לחייו, אחרת כשהוא רעול פנים וכן תמונתו בצל, שבה נעשה שימוש בשידור ההקלטה בפרוץ המלחמה. גם בתחילת הלחימה לא היה יודע היכן הוא, אבל על פי כל ההערכות הוא שוהה בעזה, באחת המנהרות. גורם ביטחון ישראלי אמר כי דף היה מעורב בתכנון ובהיבטים המבצעיים של מתקפת הטרור.
יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה, מסר הודעה ראשונה ואחרונה ב-28 באוקטובר. "אנחנו מוכנים מיד להגיע לעסקה הכוללת שחרור כל האסירים בבתי הכלא בתמורה לשחרור כל האסירים המוחזקים בידי ההתנגדות", טען. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, כינה את דבריו "טרור פסיכולוגי".
5 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. "נגיע אליו ונחסל אותו", הבטיח הרמטכ"ל
(צילום: EPA)

גורם המקורב לחמאס אמר לרויטרס כמה ימים אחרי מתקפת הפתע כי ההחלטה על פתיחתה נלקחה במשותף על ידי דף וסינוואר, אבל היה ברור מי הארכיטקט שלה. "יש שני מוחות, אבל רק אדריכל אחד", אמר - כשהוא רומז לדף.
בזמן שדף נותר בצללים, סינוואר הוזכר שוב ושוב בהצהרות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי. "על המתקפה המתועבת הזו החליט יחיא סינוואר, הריבון ברצועת עזה, ולכן הוא וכל המערכת שתחתיו הם בני מוות", אמר רא"ל הלוי ב-12 באוקטובר על הטבח חמישה ימים לפני כן.
גלנט הצהיר ב-4 בנובמבר כי "אנחנו נגיע לסינוואר ונחסל אותו", וברקע אחת מהצהרותיו אף הוצגה תמונת סינוואר ואחיו מוחמד, אף הוא מבכירי חמאס. ב-7 בנובמבר אמר שר הביטחון כי "סינוואר מסתתר בבונקר ומנותק קשר מסביבתו. אצלנו המפקדים מובילים את הכוחות". נתניהו השווה את מנהיג חמאס בעזה לפיהרר של גרמניה הנאצית: "לסינוואר לא אכפת מהעם שלו והוא מתנהג כמו היטלר קטן בבונקר. העם שלו מעניין אותו כקליפת השום".
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט עם תמונות האחים סינוואר מאחורי
(צילום: תקשורת שר הביטחון)
5 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
נסראללה. שתק, עד שהפסיק
( צילום: רויטרס /Aziz Taher )
דף לא מדבר בימים כתיקונם, וההודעה על הצהרתו ב-7 באוקטובר הבהירה, למי שעדיין לא היה ברור, שזהו אירוע חריג במיוחד. נפילת רשתות התקשורת מקשה כמובן על סינוואר לפרסם הצהרות, אבל אלו כאמור לא מפורסמות גם בשמו על ידי בכירי חמאס אחרים. וייתכן והשתיקה של בכירי חמאס נובעת מאותן הסיבות שבגללן גם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה העדיף לא לדבר בימים הראשונים של המלחמה.
לפני נאומו הראשון של נסראללה, אמר חסן פדלאללה, חבר הפרלמנט הלבנוני מטעם חיזבאללה: "נסראללה עוקב שעה אחר שעה אחרי ההתפתחויות בדרום לבנון ובעזה, ומפקח על ניהול הקרב מול מפקדי השטח. היעדר ההופעות שלו בתקשורת זה חלק מניהול הקרב. כשהוא יראה שיש צורך, הוא יופיע".
רבים ניתחו את הסיבה לשתיקתו של נסראללה בתחילת המלחמה, במיוחד כאשר מדובר בדמות שמרבה לנאום, ופירשו אותה כניסיון לבלבל את ישראל. הם הסתמכו על שתיקה דומה של נסראללה לאחר חיסול המחבל מצומת מגידו, שנחשד כפעיל חיזבאללה. נסראללה הסביר את השתיקה לאחר אותו אירוע באומרו: "השתיקה היא חלק מקרב מדיני, תקשורתי, פסיכולוגי וצבאי מול האויב. השתיקה הזאת מעידה על חוכמה ומבלבלת את האויב. לפעמים התגובה היא לא להגיב".
בניגוד לדף וסינוואר, נסראללה כבר נשא שני נאומים ארוכים, אחרי הופעות הדרגתיות בתקשורת שהחלו במכתב שעסק בהרוגי חיזבאללה והמשיכו בפגישתו עם בכירי חמאס והג'יהאד האסלאמי, ובאותם נאומים.