לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן הודיעו אמש (שלישי) כי גורמי אכיפת החוק בוחנים בימים אלה התבטאויות וקריאות לפגיעה מכוונת באזרחים בלתי מעורבים במלחמה ברצועת עזה, ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד), שקרא לפני כחודשיים "לשרוף את עזה עכשיו", הבהיר הבוקר: "עומד מאחורי דבריי".
3 צפייה בגלריה
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי
"לשרוף, מה זאת אומרת? להיכנס ולקרוע אותם". ח"כ ניסים ואטורי
(צילום: אבי חי)
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
בריאיון לרדיו "קול ברמה" הסביר ואטורי כי "אמרתי לשרוף את המחבלים שם, אני לא חושב שיש פסול בדברים. עדיף לשרוף ולהוריד בניינים מאשר שתיפול שערה אחת מראשו של חייל צה"ל". כשנשאל מה בנוגע לחפים מפשע, אמר סגן יו"ר הכנסת: "פינינו את כולם. לא חושב שיש שם כרגע חפים מפשע, לא עכשיו ולא כשאמרתי את הדברים".
לדבריו, "היו שם הרבה מעורבים, כן. ראינו את החגיגות שלהם לפני שצה"ל נכנס, וראינו את דמעות התנין שלהם אחרי שצה"ל נכנס. שמע, אין לי רחמים על אנשים כאלה, בטח לא במלחמה כשחיילים נופלים כדי להגן על המולדת. אי אפשר שנהיה יפי נפש בבית ונגיד 'אוי, יש שם חפים מפשע'". על פינוי האזרחים מצפון הרצועה אמר ואטורי כי "כרגע נשארו שם 100 אלף. אם יש שם חף מפשע אנחנו יודעים עליו. אבל אני אומר, מי שנשאר שם צריך לחסל אותו, נקודה. אין לי ספק אפילו".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ועמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
גלי בהרב מיארה ועמית איסמן בכנס של משרד המשפטים
בהרב-מיארה ואיסמן. הזהירו כי קריאות לפגיעה בבלתי מעורבים עלולות להוות עבירות פליליות
(צילום: מוטי קמחי )
היועמ"שית ופרקליט המדינה הזהירו אמש כי קריאות לפגיעה בבלתי מעורבים עלולות להוות עבירות פליליות - לרבות עבירות הסתה. ההערכה מפי גורמים פוליטיים היא שהאיום המרומז בחקירה נועד להרתיע חברי כנסת אשר מרבים להתבטא בנושא, בהם ואטורי, חבר סיעתו משה סעדה ושר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית). זאת על אף שלחברי הכנסת יש חסינות נרחבת מפני העמדה לדין בכל הקשור לחופש הביטוי. החשש, כך על פי אותם גורמים, הוא שהתובעים והשופטים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ינצלו את הביטויים הללו על מנת להוכיח כי ישראל מבצעת פשעים בהשראת מנהיגים פוליטיים.
ואטורי התייחס בריאיון לאפשרות כי יזומן לחקירה על התבטאויותיו, ואמר: "אני מוכן לעמוד ולהתעמת עם כל אימרה שלי. כשאמרתי את הדברים זה היה יותר כדי לחזק את ההבנה שלנו מול מה אנחנו עומדים. אמרתי 'לשרוף את עזה'. לשרוף, מה זאת אומרת? להיכנס ולקרוע אותם. שחיילים של צה"ל לא יחשבו לשנייה אחת וייפגעו בגלל שאנחנו צריכים להיות הומניים".
3 צפייה בגלריה
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין לצדק בהאג
בית הדין הבינ"ל לצדק בהאג. ואטורי מככב בתביעה עם האמרה: "המטרה המשותפת - למחוק את עזה מעל פני האדמה"
(צילום: AP/Peter Dejong)
הוא הוסיף כי הוא "עומד מאחורי האמירה הזו - כדי שמחבלים לא יחשבו שאנחנו מתייפייפים מולם. אנחנו כמנהיגים צריכים לדעת ולבוא להגיד 'עכשיו שברנו את הכלים. אתם שברתם את הכלים ואנחנו ממשיכים את זה וניתן לכם עוד יותר בראש בגלל מה שעשיתם'".
ח"כ נאור שירי (יש עתיד) התייחס לאמירותיו של ואטורי, וכתב ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) כי "כל דקה שהוא נשאר בתפקידו כסגן יו"ר הכנסת היא בושה למדינה ולכנסת ישראל. הגיע הזמן לשים סוף לנזק הזה". לדבריו, "ואטורי וחבריו מהקואליציה עוד ישמשו כעדי תביעה בהאג נגדנו".
את אמירתו "לשרוף את עזה עכשיו" פרסם ואטורי ברשת החברתית X - שמחקה את דבריו בטענה שהפר את הכללים של הרשת. ואטורי גם הביע מפרוץ המלחמה תמיכה במייסד מפלגת "כך" מאיר כהנא ("היה צדיק גדול"). דבריו גם מופיעים בכתב התביעה הדרום-אפריקנית לבית הדין בהאג, שם צוטט פוסט שפרסם אחרי האסון ב-7 באוקטובר, ובו כתב "עכשיו כולנו במטרה אחת משותפת - מחיקת רצועת עזה מעל פני האדמה".