שר החוץ יאיר לפיד מכנה את יוזמת ממשל ביידן להקמת קונסוליה במזרח ירושלים "רעיון רע", ומותח ביקורת נוספת על האמריקנים כשאומר שהנסיגה מאפגניסטן "לא בוצעה בדרך הנכונה. אני חושב שכל העולם מודאג, ובראש בראשונה האמריקנים".
בתדרוך לכתבים זרים נשאל לפיד על הנסיגה האמריקנית מאפגניסטן, שהובילה להשתלטות הטליבאן על המדינה, ואמר כי "זה לא קרה בדרך שבה זה היה אמור לקרות. זו כנראה הייתה ההחלטה הנכונה, אך היא לא בוצעה בדרך הנכונה".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בתדרוך לתקשורת זרה
יאיר לפיד בתדרוך לתקשורת זרה
לפיד. ביקורת על ביידן, אחרי שבנט שב מהבית הלבן
(צילום: משרד החוץ)



"אני לא חושב שאנחנו מבינים עדיין לגמרי את כל ההשלכות של המהלך הזה", הוסיף לפיד. "הולכת להיות לכך השפעה גדולה על אל-קאעידה, על דאעש. אני חושב שכדאי שנחכה קצת לפני שנקפוץ למסקנות". עם זאת הבהיר כי הוא אינו חושב שארצות הברית נסוגה מהמזרח התיכון.
על הודעת מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לפיה הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים תיפתח מחדש לאחר שנסגרה בתקופת ממשל דונלד טראמפ אמר לפיד: "אנחנו חושבים שזה רעיון רע, ואמרנו לארצות הברית שזה רעיון רע משתי סיבות. הראשונה - הקונסוליה הייתה שם 130 שנה. ברגע שהיא נסגרת ונפתחת זה מעביר מסר לא נכון, לא רק לאזור ולפלסטינים אלא גם למדינות אחרות".
2 צפייה בגלריה
איראן צרפת איברהים ראיסי
איראן צרפת איברהים ראיסי
"איראן צריכה לדעת שיש אופציה צבאית אמינה". הנשיא ראיסי
(צילום: AP)
לפיד אמר כי הסיבה השנייה היא פוליטית: "יש לנו ממשלה מעניינת אך שבירה, ואנחנו חושבים שזה עלול לערער את היציבות של הממשלה הזו. אני לא חושב שהממשל האמריקני רוצה שזה יקרה. אנחנו יודעים שלממשל יש דרך אחרת לראות את זה, אבל כיוון שזה קורה בישראל אנחנו בטוחים שהם מקשיבים לנו בקשב רב כשאנחנו מסבירים להם את נקודת המבט שלנו בזה".
בתחילת דבריו לתקשורת הזרה אמר שר החוץ כי האתגרים הגדולים של ישראל "הם איראן וחיזבאללה. ראש הממשלה חזר מוושינגטון אחרי ביקור מוצלח מאוד. מדהים שאנשים שונים כמו ביידן ובנט הצליחו להתחבר כל כך טוב, והעובדה שיש קו פתוח בין המנהיגים חשובה. הסכמנו לא להסכים עם האמריקנים בנוגע להסכם הגרעין, אבל כרגע נראה שההסכם לא הולך לשום מקום, והשיחות לא הולכות לשום מקום, העולם צריך תוכנית ב'. איראן צריכה לדעת שיש אופציה צבאית אמינה אם הם ימשיכו לקדם את תוכנית הגרעין כמו שהם עושים עכשיו".
הוא הבהיר שפריצת דרך עם הפלסטינים לא צפויה בהרכב הממשלה הנוכחי: "לממשלה שלנו גם יש מגבלות. היא מתמקדת בעיקר בענייני פנים, ואי אפשר לצפות ממנה לפריצות דרך. אנחנו גם חייבים להודות שהמציאות בצד השני, הצד הפלסטיני, לא מאפשרת פריצת דרך. אני מאמין בפתרון שתי המדינות, אבל זה לא מציאותי במצב הנוכחי".
לפיד התייחס גם למצב בעזה: "יש לנו אינטרס אחד, מעבר לאינטרס של החזרת האזרחים וגופות החיילים, וזה שמירה על השלום. אין לנו כוונה לחזור לעזה, אבל אנחנו רוצים לוודא שלא יירו עלינו טילים. מה שהרג את הילדים בעזה זו המלחמה שנכפתה עלינו. במלחמה יש קורבנות וגם קורבנות לא הכרחיים. האופציה האחרת היא לא להגן על עצמנו כשאנחנו מותקפים. אנחנו מגנים על הילדים שלנו. לא כל ביקורת היא אנטישמיות, אבל יש פעילות אנטישמית גוברת בעולם".