2 צפייה בגלריה
ניידת משטרה בזירת הירי ליד ביתו של ג'מאל חכרוש
ניידת משטרה בזירת הירי ליד ביתו של ג'מאל חכרוש
חכרוש וניידת בזירת הירי
(צילום: עידו ארז)
ניצב ג'מאל חכרוש, הממונה על אגף סיכול הפשיעה ביישובים הערביים במשטרה, התמודד הלילה (בין שישי לשבת) עם ירי לעבר ביתו בכפר כנא - והחשד המסתמן הוא שהירי נבע מסכסוך בין משפחות שלא קשור לתפקידו של חכרוש, כפי שטוענים תושבים בכפר כנא.

2 צפייה בגלריה
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
הערכת מצב בחפ"ק בשורש
"ניצב חכרוש והמשטרה לא יורתעו". השר בר לב
(צילום: יואב דודקוביץ)
שעות אחרי המקרה, שהתרחש בצל תפיסת ארבעה מתוך ששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התייחס אליו והאשים את ארגוני הפשיעה במגזר הערבי. לדברי בר-לב, "הירי הלילה הוא לא פחות מהכרזת מלחמה גלויה של משפחות הפשע על משטרת ישראל, הכוח שעומד בחזית ההגנה על מדינת ישראל - וזו טעות גדולה מצידם".
לדברי בר-לב, ששוחח הבוקר עם חכרוש, "ניצב חכרוש והמשטרה לא יורתעו. האירוע הזה רק יוסיף חמצן ומרץ לתוכנית למיגור הפשיעה ברחוב הערבי".
אחד מתושבי כפר כנא אמר ל-ynet כי "מכירים כאן את חכרוש טוב מאוד, הוא לא פוגע באף אחד ונמצא ביחסים טובים עם כולם. אין לנו בעיות איתו. הבעיה היא שגם קצינים בכירים עלולים להיפגע מהעבריינים. הירי הזה הוא מסר לכך שהם גם יכולים לסיים את חייהם. המצב בחברה הערבית הולך אחורה ואין למשטרה שליטה".
"זה שיא השיאים. לא האמנתי שמישהו יעז לירות על ביתו של ניצב חכרוש", אמר עו"ד יחיא דהאמשה, תושב כפר כנא ופעיל ציבורי בכפר. "זו חציה של כל קו אדום, כי זה ירי על האיש שאחראי על המלחמה בפשיעה במגזר הערבי מטעם המשטרה. אני לא חושב שמישהו מכפר כנא יעשה דבר כזה. הבהרנו עד כמה בעיית הנשק הלא-חוקי צריכה טיפול. אם חלילה מדינת ישראל תתעלם מהאירוע הזה, אז המצב ימשיך להידרדר".
חוסיין מסארווה, תושב ואדי ערה, אמר כי "כשאני רואים שיורים לעבר קצינים אני מתחיל לפחד יותר על חיי. לא מספיק שיש תחושה של זלזול בטיפול בפשיעה, עכשיו יורים על בית של קצין ועוד מול המצלמות. המשטרה לא מצליחה להגן על הקצינים שלה, אז היא לא תמנע גם את הרצח הבא".
עבד עאזם, תושב טייבה, אמר כי "אני לא מופתע מהירי, כי העבריינים שולטים בכל מקום. הם רוצחים ונשארים חופשיים. לפני כחודש רצחו את העוזר של שרת החינוך, ולפני שנים רצחו מנהל בית ספר בטייבה. אז אין להם בעיה לרצוח גם קצין במשטרה".

מיד אחרי הירי פתחה המשטרה בחקירה, פרסה מחסומים לאיתור חשודים והזעיקה חוקרים לזירת האירוע לטובת איסוף ממצאים. החקירה הראשונית העלתה כי לירי אין קשר לתפיסת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע. במשטרה בודקים אם הרקע לירי הוא תפקידו בארגון, או נסיבות אחרות.
חכרוש הוא הניצב המוסלמי הראשון במשטרה, והועלה לדרגה זו ב-2016. הוא מונה לעמוד בראש מנהלת לאכיפת החוק בחברה הערבית ולעידוד גיוס ערבים מוסלמים למשטרה, ובשנה האחרונה עבר לשמש ראש אגף סי"ף - שמטרתו להיאבק בפשיעה בחברה הערבית. ב-2016 נמצא אחיינו של חכרוש, ענאן, כשהוא ירוי ברכב סמוך לבנק בכפר כנא.
בחודש שעבר אמר ניצב חכרוש בריאיון לאולפן ynet כי הפשיעה בחברה הערבית "לא נולדה עכשיו", וטען כי המשטרה לא איבדה שליטה על האלימות הגואה בחברה הערבית, שגבתה את חייהם של עשרות בני אדם מתחילת השנה. "מצפים מאיתנו לתקן בשבועיים-שלשוה דברים שהוזנחו עשרות שנים", הוסיף חכרוש. "לא מזכירים את הרקע שממנו נולדה פשיעה. 40% מהערבים בני 25-18 הם מובטלים. המצב הכלכלי ברחוב הערבי, מצב החינוך ברחוב הערבי, המצב בבתי הספר - כל הגורמים האלה, שבעבר אנחנו אמרנו שזה לא העניין של משטרת ישראל".
הוא הוסיף כי "צריך להפסיק עם הסיסמה הזאת 'להיכנס לבתים ולאסוף נשק'. זו עבודה מאומצת שמצריכה מודיעין, ואנחנו אכן תופסים עשרות כלי נשק כל יום. אי אפשר לבוא לדפוק בדלת ולהגיד 'אדוני, תביא לי את הנשק'".