צה"ל נערך להוציא אלפי לוחמים מרצועת עזה, בהם לוחמי מילואים שיחזרו למשפחותיהם ולעבודותיהם במשק, במהלך שנתפס בעולם כהיענות ללחץ האמריקני למעבר לשלב השלישי והעצים-פחות במלחמה מול חמאס. גורם ישראלי אישר אמש (יום ב') בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס שישנו כעת מעבר לשלב הבא שבו יפעל צה"ל בצורה ממוקדת יותר נגד מחבלי הארגון ברצועת עזה – אך הדגיש כי גם השלב הזה יהיה אינטנסיבי, ויימשך חודשים ארוכים.

7 צפייה בגלריה
לוחמי צה"ל בגבול רצועת עזה
לוחמי צה"ל בגבול רצועת עזה
לוחמי צה"ל בגבול רצועת עזה, אתמול. כוחות רבים מאוד - שלוש אוגדות שלמות - נשארים בתוך הרצועה
(צילום: EPA /ABIR SULTAN)
7 צפייה בגלריה
מסוק קרב מדגם בלאק הוק של צה"ל
מסוק קרב מדגם בלאק הוק של צה"ל
מסוק קרב בגבול הרצועה, כשברקע עשן התקיפות של צה"ל. הלחימה תימשך גם בצפון, למרות רידוד הכוחות
(צילום: EPA / ABIR SULTAN)
הכותרת
מה הסיכוי שמחלות וזיהומים יתפשטו מעזה לישראל?
21:32
"זה ייקח לפחות שישה חודשים, ויכלול משימות טיהור אינטנסיביות נגד המחבלים", אמר הגורם ששמר על עילום שם. "אף אחד לא מדבר על הפרחת יוני שלום מעל שג'אעיה", הוא הוסיף – והדגיש כי היעד של מיטוט חמאס נותר בעינו. לפי רויטרס, הגורם הישראלי ציין כי בסך הכל חמש חטיבות צפויות לעזוב את הרצועה – שלשום כבר פורסם שהחטיבות הללו יכללו חטיבות מילואים וחטיבות הכשרה – ומדובר כאמור באלפי לוחמים.
הגורם הוסיף כי חלק מהלוחמים שייצאו מעזה ייערכו לאפשרות להסלמה מול חיזבאללה בחזית הצפונית, כשבימים האחרונים גברו חילופי האש התכופים בגבול: צה"ל מדווח כבר כמה ימים על גלי תקיפות נרחבים שלו נגד יעדי טרור של חיזבאללה, וארגון הטרור ממשיך לשגר טילים וכטב"מים לישראל. רק הערב יורט כטב"ם בשמי קריית שמונה וחמישה לוחמי מילואים נפצעו קל משיגורים לאזור אדמית. הגורם הישראלי ציין כי הלוחמים שייסוגו מעזה ייערכו לאפשרות של הצבה בגבול לבנון.
7 צפייה בגלריה
תקיפות בלבנון
תקיפות בלבנון
תקיפות צה"ל בגבול לבנון. "המצב שם לא יכול להימשך"
7 צפייה בגלריה
חסן נאסראללה וג'ו ביידן
חסן נאסראללה וג'ו ביידן
נסראללה וביידן. ארה"ב מנסה לקדם הסדר שימנע הסלמה בצפון - ישראל תעביר מסר חריף לשליח האמריקני שיגיע לאזור
(צילום: רויטרס)
"המצב בחזית הלבנונית לא יכול להימשך. התקופה של ששת החודשים הקרובים היא רגע קריטי", אמר הגורם – וציין כי ישראל תעביר מסר דומה לשליח האמריקני המיוחד עמוס הוכשטיין, שצפוי לבקר בקרוב באזור במטרה לקדם הסדר מול חיזבאללה. כפי שכבר פרסם נדב איל ב-ynet, ארה"ב מנסה לגבש הסכם שירחיק את ארגון הטרור הלבנוני מהגבול, בתמורה למשא ומתן על הגבול היבשתי בין ישראל ללבנון. ישראל אותתה שוב ושוב בשבועות האחרונים שללא הסדר מדיני שירחיק את חיזבאללה, היא תיאלץ להשתמש בכוח צבאי.
בדיווח אמש של רויטרס צוטטו עדויות של תושבים בעיר עזה שטוענים כי טנקים של צה"ל כבר יצאו מחלק מהאזורים בעיר. לפי הדיווח טנקים נצפו עוזבים את אזור שייח רדואן בעיר, כשלפי התושבים שם הדבר נעשה רק אחרי עשרה ימים של הלחימה האנטיסיבית ביותר שהיו עדים לה מתחילת המלחמה.
"הטנקים היו קרובים מאוד. יכולנו לראות אותם מחוץ לבתים. לא יכולנו לצאת למלא מים", אמר עזתי בשם נאסר, אב לשבעה שמתגורר בשייח רדואן. תושבים סיפרו לסוכנות הידיעות כי טנקים יצאו גם משכונת אל-מינא ומאזור תל אל-הווא בעיר עזה – אם כי הכוחות שמרו לטענתם על עמדות שחולשות על כביש החוף ברצועה.
7 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה
טנק בגבול הרצועה, ארכיון. עדי ראייה בעזה טוענים: "טנקים יצאו מכמה שכונות"
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
למרות רידוד הכוחות, לצה"ל יש עדיין שלוש אוגדות שלמות בתוך הרצועה, וגם ברויטרס הדגישו כי טנקים ישראליים נותרו בחלקים אחרים בצפון הרצועה. גורם אמריקני אמר הערב, בדומה לגורם הישראלי, כי שחרור הלוחמים מאותת על "מעבר הדרגתי" לשלב של לחימה פחות עצימה בצפון הרצועה – כפי שוושינגטון לחצה על ישראל לעשות. הגורם ציין כי המעבר הזה מעיד על ההצלחה של צה"ל בפירוק תשתיות חמאס באזור הצפוני של הרצועה, אך הוא הדגיש שהלחימה שם נמשכת.

אלוף פיקוד הדרום: "הלחימה תימשך במגוון עוצמות, ובצורות משתנות"

אחד האזורים שבו צה"ל ממשיך לפעול בעצימות נגד חמאס הוא בשכונת דרג' תופאח בעיר עזה, המעוז האחרון שלו בצפון הרצועה – ומדי יום נערכים שם קרבות שמקרבים את צה"ל להכרעת הגדוד המקומי של ארגון הטרור. בשכונה הזו ביקר אתמול מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, שהתייחס במרומז לשינויים שנערכים בצפון הרצועה: "הפעולה שאתם עושים פה בדראג' היא פעולה מצוינת. יש פה הישגים מצוינים וחשובים. אנחנו ממשיכים הלאה בעוצמה והלחימה הזאת תימשך במגוון שיטות, במגוון עוצמות ובצורות משתנות שלאויב יהיה קשה לאתר אותן, להבין אותן. אנחנו נמשיך להכות בו כאן ובכל שטח הרצועה".

7 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
הרס אחרי הפצצה בחאן יונס, שלשום
הגורם האמריקני שדיבר עם רויטרס הוסיף כי השינוי בצפון הרצועה לא משקף את מה שמתחולל בדרומה: צה"ל הודיע רק בסוף השבוע על "העמקת התמרון" בדרום, ובשבוע שעבר כבר פורסם כי גם כשהצבא יעבור לשלב ג' של המלחמה בצפון הרצועה – שיאופיין כאמור בפשיטות ממוקדות במקום בפעילות קרקעית נרחבת – בחאן יונס תימשך הלחימה עד להשגת המטרות. לפי הערכות שונות, יחיא סינוואר – שכמו מוחמד דף נולד בחאן יונס – שוהה במנהרות באזור העיר, כשהוא מוקף בחטופים ישראלים.
בחאן יונס דווח גם אתמול על הפצצות והפגזות של צה"ל, במערב ובמרכז העיר. במרכז הרצועה, בעיר דיר אל-בלח, דווח על לפחות 17 הרוגים, בהם ארבעה ילדים, במסגד שהופצץ. צה"ל הודיע במקביל כי חיסל בדיר אל-בלח את מפקד פלוגת כוח הנוחבה המקומית עאדל מסמח, שפיקד בשטח על המחבלים שפשטו על כיסופים במתקפת הטרור של 7 באוקטובר. הוא שלח אז גם מחבלים ליישובים נוספים בעוטף, בהם בארי ונירים. "לאחר מכן ניהל מסמח לחימה ברצועה נגד כוחותינו", מסר דובר צה"ל.
על הוצאת חלק מהלוחמים שמוצבים ברצועה הצהיר דובר צה"ל דניאל הגרי כבר שלשום, והוא הסביר אז שהדבר נעשה כחלק מתכנון חכם "קדימה" לשנה הקרובה – תוך שהוא מדגיש כי הלחימה צפויה להימשך לכל אורך 2024. שחרור לוחמי המילואים, הוא ציין, יאפשר להם להתרענן לקראת אפשרות שייקראו לשירות מחודש בהמשך השנה, וגם יסייע בשיקום המשק. ברויטרס דיווחו בהקשר זה, מפי גורמים בממשלה, כי מתוך 300,000 לוחמי מילואים שגויסו בתחילת המלחמה – כ-15-10% מכוח העבודה הישראלי – כ-200,000 עד 250,000 אלף ימשיכו לשרת ולהיעדר מעבודותיהם או מלימודיהם האקדמיים.
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:51, 01.01.24