הבוקר (שני) נחשף ב-ynet כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיגר לאחרונה מכתב לראש הממשלה נפתלי בנט, שבו הפציר להעביר לידי מוסקבה את חצר אלכסנדר בעיר העתיקה שהובטחה לו בזמן כהונתו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. בירושלים התעורר חשש ממשבר דיפלומטי עם רוסיה, אך צבי מגן - שגריר ישראל לשעבר ברוסיה - טען בריאיון לאולפן ynet כי עיתוי שיגור המכתב לא מקרי, ולדעתו ישראל "צריכה להתעלם" ולהמשיך בהתנהלותה.
2 צפייה בגלריה
חצר אלכסנדר
חצר אלכסנדר
"מנוף לחץ על ישראל". חצר אלכסנדר בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
2 צפייה בגלריה
"אולי מנסים לביים משבר באזורינו". לפיד ופוטין
"אולי מנסים לביים משבר באזורינו". לפיד ופוטין
"אולי מנסים לביים משבר באזורינו". לפיד ופוטין
(צילום: ניב מוסמן לע"מ, EPA)
מגן, ששירת כשגריר ישראל ברוסיה בין השנים 1998 ל-1999, סבור כי ישראל צריכה להמשיך בהתנהלותה כרגיל, על אף הצעדים שבהם נוקט הקרמלין. "לדעתי ישראל צריכה להתעלם. בשטח הכל רגוע ושיתוף הפעולה מתקיים". לדבריו, "אם הם יפסיקו לשתף איתנו פעולה בשטח, ויתחילו לנפנף ב'אגרופים' קונקרטיים באזורינו, אז נצטרך להגיב. כרגע ברור שזו בעיה פנימית-פוליטית וכבר יצאנו מזה בעבר. נקווה שנעבור גם הפעם".
"אם מתאמצים אז אפשר לקשור את הכל ביחד. תפסו טרמפ על חצר אלכסנדר כדי ליצור מנופי לחץ על ישראל", אמר מגן בהתייחס לאפשרות שהרוסים בחרו בצעד זה כהמשך לזעם שלהם על שר החוץ יאיר לפיד, שהתבטא גם בזימון השגריר הישראלי ברוסיה, אלכס בן צבי, לשיחת הבהרה. לדעתו של מגן "אפשר להגיע להידברות, ואפשר גם לא דרך התקשורת. מה שהרוסים עושים עכשיו זה בפירוש יצירת לחץ על ישראל. אנחנו עדיין לא יודעים להגיד מה הם בסופו של דבר רוצים - שנפסיק לדבר או שנתחיל לתמוך בהם יותר, או שהם בעצם מנסים לביים משבר באזורינו".
מגן הזכיר כי משברים דומים בין הקרמלין לירושלים קרו כבר בעבר: "ימים לפני תחילת המלחמה באוקראינה הרוסים ביצעו מטסים לאורך הגבול איתנו והשמיעו קריאות גינוי מאוד חריפות, כלל אזכורה של רמת הגולן, שלדבריהם אין לנו זכות עליה, אבל עם תחילת המלחמה - כל זה נעלם". עם זאת, לדבריו, "יכול להיות שזאת שוב התפרצות תורנית ואין להם שום עניין להתקוטט עם ישראל. יש להם עניין לנצל את ההזדמנות הזאת כדי לביים משבר ולהפעיל את זה כלחץ על נאט"ו בסופו של דבר, שם המלחמה מתנהלת".