ראש הממשלה בנימין נתניהו מחריף את העימות מול נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על רקע המשך המלחמה בעזה. בדברים נוקבים בפתח ישיבת הממשלה, אמר הבוקר (ראשון) נתניהו: "לידידינו בקהילה הבינלאומית אני אומר: הזיכרון שלכם קצר? כל כך מהר שכחתם את 7 באוקטובר, את הטבח הנורא ביותר שבוצע נגד יהודים מאז השואה? כל כך מהר אתם מוכנים לשלול מישראל את הזכות להגן על עצמה נגד מפלצות החמאס? כל כך מהר איבדתם את המצפון המוסרי שלכם?".
נתניהו אמר עוד: "במקום ללחוץ על ישראל שנלחמת מלחמה שאין צודקת ממנה, נגד אויב שאין אכזר ממנו, תפנו את הלחצים שלכם נגד החמאס ונגד הפטרון שלה - איראן. הם אלה שמהווים סכנה לאזור ולעולם כולו. אנחנו, בכל מקרה, נעמוד מול כל הלחצים, ובעזרת ה', נמשיך להילחם יחד עד לניצחון המוחלט".

במקביל אירעה פארסה לקראת ביקורו של קנצלר גרמניה אולף שולץ בלשכת ראש הממשלה נתניהו. בתחילה נקבע כי השניים ימסרו הערב הצהרות משותפות לתקשורת, אולם אחר כך יצאה הודעה מלשכת ראש הממשלה שהן בוטלו בגלל ענייני לו"ז. בהמשך נמסרה הודעה נוספת שבה נאמר כי ההצהרות יינתנו כפי שתוכנן מלכתחילה.
בצהריים, בריאיונות ל-CNN ולפוקס ניוז, ראש הממשלה נשאל ישירות על המתקפה עליו מצד מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני צ'אק שומר, שקרא בשבוע שעבר לערוך בחירות בישראל, וטען כי נתניהו "איבד את הדרך". לדברי נתניהו, ההצהרה של שומר "הייתה לא הולמת", והיא מהווה התערבות בפוליטיקה הישראלית. "אנחנו לא רפובליקת בננות", תקף. "הממשלה היחידה שצריך להדיח היא של חמאס בעזה - שרצח יותר מ-1000 ישראלים".
בפתח ישיבת הממשלה התייחס נתניהו רק במרומז לשומר, ואמר כי "בקהילה הבינלאומית יש מי שמנסים לעצור את המלחמה עכשיו, לפני השגת כל יעדיה. הם עושים זאת על ידי הטחת האשמות שווא נגד צה"ל, נגד ממשלת ישראל ונגד ראש ממשלת ישראל.
"הם עושים זאת על ידי מאמץ להביא לבחירות עכשיו, בעיצומה של המלחמה. ואת זה הם עושים כי הם יודעים שבחירות עכשיו יעצרו את המלחמה, וישתקו את המדינה לפחות לשישה חודשים. אז שיהיה ברור: אם נפסיק את המלחמה עכשיו, לפני השגת כל יעדיה, המשמעות היא שישראל הפסידה במלחמה, ואת זה לא נאפשר. לכן אסור לנו להיכנע ללחצים הללו, ולא ניכנע להם".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
(צילום: NBC)
נתניהו התייחס גם להמשך הלחימה: "האמת הפשוטה הזאת רק מחזקת את הנחישות שלנו להמשיך להדוף את הלחצים ולהמשיך להילחם עד הסוף - עד לניצחון המוחלט. שום לחץ בינלאומי לא יעצור אותנו מלממש את כל מטרות המלחמה: חיסול החמאס, שחרור כל חטופינו ולהבטיח שעזה לא תהווה עוד איום נגד ישראל.
"כדי לעשות זאת, נפעל גם ברפיח. זאת הדרך היחידה לחסל את שארית גדודי המרצחים של החמאס, וזאת הדרך היחידה להפעיל את הלחץ הצבאי הדרוש לשחרור כל חטופינו. לשם כך, אישרנו את התוכניות המבצעיות לפעולה ברפיח, לרבות קידום הצעדים לפינוי האוכלוסייה האזרחית מאזורי הקרבות. זהו שלב הכרחי לקראת הפעולה הצבאית. אלה שאומרים שהפעולה ברפיח לא תקרה, הם אותם אלה שאמרו שלא ניכנס לעזה, שלא נפעל בשיפא, שלא נפעל בחאן יונס ושלא נחדש את הלחימה לאחר ההפוגה. ולכן אני חוזר ואומר - נפעל ברפיח. זה ייקח כמה שבועות, וזה יקרה".
יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה לדברי נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "נתניהו, הזיכרון שלנו דווקא לא קצר. אנחנו זוכרים מי בנה ומימן את החמאס, אנחנו זוכרים מי היה ראש הממשלה ב-7 באוקטובר, אנחנו זוכרים שאיתך נפסיד במלחמה ולא נשיב את החטופים. אנחנו גם זוכרים שבחירות עכשיו הן הדרך היחידה לחזק את צה"ל, לגייס את החרדים ולשקם את היחסים עם האמריקנים".

דבריו החריגים של בכיר המפלגה הדמוקרטית שומר בשבוע שעבר מגיעים על רקע הלחץ הגובר על ממשל ביידן מתוך המפלגה הדמוקרטית, והקריאה להתנות את הסיוע הצבאי לישראל בשיפור העברת הסיוע ההומניטרי לתוך רצועת עזה. שומר נחשב לתומך ישראל נלהב, והבהיר גם בדבריו כי הוא מתנגד להפסקת אש קבועה בעזה, משום שהיא תאפשר לחמאס "להתארגן מחדש ולבצע תקיפות נוספות נגד אזרחים ישראלים". הוא אף הדגיש כי פתרון שתי המדינות לא יתאפשר לעולם "אם לחמאס יישאר כוח גדול".
הנשיא האמריקני ביידן גיבה את בכיר מפלגתו ואמר כי שומר "נשא נאום טוב". ביידן הסביר: "שומר הביע דאגה רצינית, ששותפים אליה אמריקנים רבים".
בליכוד אמרו בשבוע שעבר בתגובה לנאומו של שומר: "ישראל היא לא רפובליקת בננות אלא דמוקרטיה עצמאית וגאה שבחרה בראש הממשלה נתניהו, שמוביל מדיניות נחושה שנתמכת על ידי רוב עצום בעם. בניגוד לדבריו של שומר, הציבור הישראלי תומך בניצחון מוחלט על החמאס, דוחה כל תכתיב בינלאומי להקמת מדינת טרור פלסטינית, ומתנגד להחזרת הרשות הפלסטינית לעזה. מצופה מסנאטור שומר שיכבד את הממשלה הנבחרת של ישראל ולא יחתור תחתיה. זה נכון תמיד, וביתר שאת בזמן מלחמה".
בשבוע שעבר פורסם דוח רשמי של המודיעין האמריקני ׁ(DNI) שעוסק בהערכת הסיכון השנתי ל-2024. בדוח צוין בהתייחס לראש הממשלה: "מעמדו של נתניהו כמנהיג, כמו גם של הקואליציה השלטת של מפלגות ימין קיצוניות וחרדיות שמנהלת מדיניות נוקשה בנושאים פלסטיניים וביטחוניים, עלולים להיות בסכנה. חוסר האמון ביכולתו של נתניהו לשלוט העמיק והתרחב בציבור מהרמות הגבוהות שבהן היה ממילא עוד לפני המלחמה, ואנו מצפים להפגנות גדולות הדורשות את התפטרותו ובחירות חדשות, כשממשלה אחרת ומתונה יותר היא אפשרות".
גורם מדיני בכיר בירושלים הגיב בחריפות לממצאי הדוח: "מי שבוחר את ראש ממשלת ישראל הם אזרחי ישראל ולא אף אחד אחר. ישראל היא לא מדינת חסות של ארצות הברית אלא מדינה עצמאית ודמוקרטית, שאזרחיה הם אלה שבוחרים את הממשלה. אנחנו מצפים מידידינו לפעול להפיל את שלטון הטרור של החמאס ולא את הממשלה הנבחרת בישראל".