איראן דיווחה בצהריים (יום ג') על תקלות נרחבות ושיבושים בתחנות דלק ברחבי המדינה שנגרמו כתוצאה ממתקפת סייבר. הטלוויזיה הממלכתית מסרה כי "מומחים טכניים מתקנים את הבעיה ובקרוב המצב יחזור לקדמותו".
2 צפייה בגלריה
תחנות דלק בטהרן
תחנות דלק בטהרן
"מתקפת סייבר 64411". תחנת דלק בטהרן
(צילום: EPA)
מתקפת הסייבר התרחשה לפני יום השנה למחאת הדלק באיראן שהחלה בנובמבר 2019 בעקבות ההעלאה החדה של מחיר הבנזין. המתקפה שיבשה את חלוקת הדלק המסובסד שעליו מסתמכים רבים מהאזרחים והותירה נהגים זועמים תקועים בתורים ארוכים בתחנות דלק סגורות. באתר של הטלוויזיה הממלכתית שודרו תמונות של התורים הארוכים בתחנות דלק בטהרן.
סוכנות הידיעות הרשמית למחצה ISNA דיווחה כי כאשר אנשים ניסו לתדלק באמצעות כרטיס שהונפק על ידי הממשלה הופיעה על הצג הודעה עם הכיתוב "מתקפת סייבר 64411". מספר זה שייך למוקד בלשכתו של המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, המטפל בשאלות על חוקי האיסלאם.

2 צפייה בגלריה
מתקפת סייבר על הרכבת באיראן
מתקפת סייבר על הרכבת באיראן
הטלפון של לשכת חמינאי (מתחת לשעון) במתקפת הסייבר על הרכבת באיראן, ביולי
בשנים האחרונות ספגה הרפובליקה האיסלאמית שורה של מתקפות סייבר שפגעו בתשתיות חיוניות שלה – ממערכת הרכבות ועד מתקני מים – וגם בתוכנית גרעין. באוגוסט האחרון פרצו האקרים למצלמות האבטחה של כלא אווין הידוע לשמצה שבו מוחזקים אסירים פוליטיים, והקליטו והדליפו את המתחולל בו.
ביולי האחרון נעשה שימוש במספר "64411" במתקפה על מערכת הרכבות של איראן. חברת אבטחת הסייבר הישראלית "צ'ק פוינט" ייחסה מאוחר יותר את המתקפה לקבוצת האקרים המכנה את עצמה "אינדרה", על שם אל המלחמה ההינדי. יום אחרי המתקפה על הרכבת, הותקף גם משרד התחבורה האיראני.
חדירוּתן של המערכות האיראניות למתקפות סייבר הוּכחה שוב ושוב בשנים האחרונות. מתקפת הסייבר המפורסמת ביותר שספגה הרפובליקה האיסלאמית הייתה בתחילת העשור שעבר, אז גרם וירוס המחשבים "סטקסנט" להרס צנטריפוגות ששימשו את תוכנית הגרעין שלה. טהרן האשימה מפורשות את ישראל וארה"ב בהחדרת הווירוס, וגם כלי תקשורת במערב טענו כי השתיים הן האחראיות למעשה.