מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, כינס הערב (ראשון) תדרוך לכלי התקשורת על רקע העלייה בתחלואת הקורונה בישראל ותורי הענק לבדיקות במתחמים השונים. לדברי פרופ' אש, "גל התחלואה צפוי לגדול עוד יותר. המטרה שלנו היא להמשיך לחיות למרות זאת". הוא אמר כי מערכת הבריאות נערכת לפתיחת שנת הלימודים, ובוחנת כיצד והאם להדק את ההגבלות הקיימות על טיסות לחו"ל. ynet העביר את התדרוך בשידור ישיר.


מנכ"ל משרד הבריאות הדגיש: "אסור לנו להיות אדישים למצב. חייבים להיענות להנחיות, לרבות ובעיקר עטיית מסכות במקומות סגורים, להקפיד על הבידודים וללכת להתחסן". פרופ' אש קרא למי שנמצא בבידוד להקפיד עליו, ואמר גם כי האכיפה על כך תגדל מהיום. "תקופת הבידוד נועדה למנוע הדבקות והעברה של הנגיף למישהו אחר", אמר. "זה יכול להיות בן משפחה, זה יכול להיות חבר. חבל על זה". למרות הגדלת האכיפה, אמר פרופ' אש כי בשלב זה אין כוונה לחזור לאיכוני שב"כ במסגרת החקירות האפידמיולוגיות.
פרופ' אש התייחס גם לתורי הענק בנתב"ג, ואמר כי "אנחנו חושבים בימים אלה מה נדרש לעשות ומה צריך לעשות כדי להגביל את הטיסות עוד יותר. אנחנו בוחנים אם להרחיב את רשימת המדינות שאסור לטוס אליהן". עוד לפני כן ציין כי "נמשיך ונהדק את הפיקוח על מדיניות הטיסות בשבועות הקרובים. נבחן כיצד להרחיב את ההגנה שלנו מפני הבאת וריאנטים מחו"ל".
5 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"טיסה לא הכרחית לחו"ל יכולה לגרום להדבקות מיותרות". פרופ' אש
(צילום: לע"מ)
5 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
אין עדיין מתווה לפתיחת שנת הלימודים. כיתה בחולון
(צילום: עיריית חולון)
לדברי פרופ' אש, "זה לא הזמן לטוס לחו"ל, מאחר שהמגפה משתוללת בהרבה מדינות. נסיעה לא הכרחית היא מיותרת ויכולה לגרום להדבקות מיותרות. היא יכולה גם להביא לכאן נגיפים ומוטציות חדשות ואולי מסוכנות יותר". הוא הוסיף כי תיירים מחוסנים לא יוכלו להיכנס לארץ בקרוב, למרות שבמתווה המקורי פתיחת התיירות לישראל הייתה אמורה להיות ב-1 באוגוסט.

"לילדים מגיע ללמוד בבית הספר"

בתשובה לשאלת ynet אם המשרד מתכנן לקבוע מדד מסודר שלפיו תהיה החמרה או הקבלה בהגבלות, השיב פרופ' אש: "לא קבענו מדד כזה. אנחנו פועלים לפי מדד החולים הקשים, ועדיין לא קבענו מספר שלפיו נפעל להרחבת ההגבלות. אנחנו כאנשי מקצוע לא רוצים להגיע למספר גבוה של חולים קשים, ועל כן אנחנו חושבים שנכון לעשות צעדים כעת. לדוגמה, התו הירוק. נמליץ לקבינט להרחיב את התו השמח לתו ירוק מלא, שאותו נפעיל בימים הקרובים".
פרופ' אש הוסיף כי משרד הבריאות לא רוצה להגיע למצב של מגבלות קשות, ולכן תומך כעת בצעדים שיאפשרו פעילות בטוחה יותר. "כך נוכל להימנע מהגבלות קשות יותר", אמר. "המטרה שלנו היא לאפשר את פתיחת שנת הלימודים, ולילדים שלנו - שתקופה ארוכה לא למדו או למדו בזום - ללמוד בבתי הספר".
פרופ' אש הדגיש שהחיסונים עדיין יעילים וטובים, על אף שיש ירידה מסוימת בכך. "היעילות נפגעה מעט, ואנחנו מנחתים כדי להבין אם זו תוצאה של הזמן שחלף או של זן הדלתא שעמיד יותר. כרגע אין לי תשובה".
בכל הנוגע ללימודים, אמר פרופ' אש כי אין עדיין מתווה מסודר - ובמשרד הבריאות עובדים עליו בימים אלה. לגבי קייטנות אמר כי אין כוונה ליצור מגבלות לפעילות באוויר הפתוח, אלא רק במקומות סגורים, אך הוסיף: "כמובן שצריך להקפיד אם הפעילות היא צפופה או שיש התקהלות. ההמלצה שלנו היא לעטות מסכות כמה שיותר, ולהקפיד על כל תנאי ההיגיינה".
"אנחנו נמצאים בתקופה מאתגרת" סיכם פרופ' אש. "ההתמודדות עם ההתפרצות הזו החלה אחרי שחזרנו לחיים פתוחים, והיא בוודאי מורכבת לכולנו. עלינו להיות יחד במלחמה נגד ההתפרצות, ואם נקפיד על כל ההנחיות והכללים נוכל להתפרצות הזו - ואף לחזור לתקופה שהיינו בלי מגבלות. עלינו לצאת לסוג של התנהלות חדשה, תוך כדי הקורונה. נחזיר את התו הירוק כדי שנוכל להשאיר את המשק פתוח, רק בצורה בטוחה יותר".
5 צפייה בגלריה
עומס במתחם הבדיקות בכיכר רבין
עומס במתחם הבדיקות בכיכר רבין
תור לבדיקות קורונה בכיכר רבין
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
עומס במתחם הבדיקות בפתח תקווה
עומס במתחם הבדיקות בפתח תקווה
התור לבדיקות באצטדיון המושבה בפתח תקווה
(צילום: נדב אבס)
5 צפייה בגלריה
עומס במתחם הבדיקות בבאר שבע
עומס במתחם הבדיקות בבאר שבע
תור ארוך גם בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
אתמול אובחנו 430 ישראלים כחיוביים לקורונה, מספר נמוך יחסית לימים האחרונים שנובע ממספר הבדיקות הקטן בשבת. בסך הכול פוענחו אתמול כ-30 אלף בדיקות, ושיעור החיוביים – ללא בדיקות סקר – הוא 1.47%.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 124 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ. מדובר בעלייה של כ-20 חולים לעומת יום שישי. 63 מהחולים מאושפזים במצב קשה וגם כאן נרשמה עלייה לעומת סוף השבוע. למעשה, מדובר במספר החולים הקשים הגבוה ביותר מאז 12 במאי.
בסוף השבוע אושפזו בבתי החולים ברחבי הארץ 23 חולים במצב קשה. מאז חצות אושפזו עוד שישה חולים במצב זה. במקביל, מספר חולי הקורונה הפעילים ממשיך לעלות ועמד הבוקר על 6,622. שלשום, לראשונה זה ארבעה חודשים ולראשונה בגל הנוכחי, אובחנו יותר מ-1,000 נדבקים ביממה אחת בישראל. לפי נתוני משרד הבריאות ביום שישי האחרון אובחנו 1,118 נדבקים. היממה האחרונה שבה אובחנו בישראל יותר מ-1,000 נדבקים הייתה ב-19 במרץ, ואז עמד המספר היומי על 1,084.
בתוך כך, גם הבוקר ניכרו עומסים כבדים במוקדי הבדיקות של פיקוד העורף, כשמקביל דיווחו קופות החולים על עלייה של מאות אחוזים במספר הפונים לבדיקות קורונה. בינתיים, למרות דברי ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ, שהדגישו את חשיבות הבדיקות, בשטח נראה כי התשתית לזינוק במספר הנבדקים נותרה רעועה ומצומצמת. בכיכר רבין בתל אביב, למשל, נאלצו הנבדקים לעמוד בחוץ, תחת השמש, ולהמתין לבדיקה - בעוד במתחמים אחרים משתרך תור ארוך של מכוניות במסגרת שיטת "היבדק וסע".