4 צפייה בגלריה
ח"כ ביטון ומאגר כריש
ח"כ ביטון ומאגר כריש
ח"כ ביטון ומאגר כריש
(צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הנכסת)
חבר הכנסת מיכאל ביטון מכחול לבן מסרב לכנס את ועדת הכלכלה כחלק מהחרם שלו על הקואליציה - עליו הודיע אתמול (רביעי) - ובמערכת הביטחון חוששים מפגיעה ממשית באבטחת אסדת הגז כריש החדשה, שצפויה להתחיל להפיק גז בחודשים הקרובים.
ועדת הכלכלה בראשותו של ביטון הייתה אמורה לאשר תקנות לשעת חירום לפיקוח על כלי השיט - שתכליתו איסור שיט סביב אסדת כריש. המטרה היא לקבוע אזור אסור לשיט במרחק של כ-500 מטר משוליה החיצוניים של האסדה, וברדיוס של 1,500 מטר ממרכזה. תקנות אלה אמורות לצמצם את הסיכון לפגיעה בבטיחות האסדה החדשה, לצד שמירה על בטיחות השיט באזור שלה.
4 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
מאמין שהגז הוא הפתרון למשבר בלבנון. נסראללה
החשש מפגיעה במאגר כריש נובע מסמיכותו לגבול לבנון, ליד האזור שנמצא במחלוקת בין ישראל לארץ הארזים. לאור המחלוקת בין המדינות, בישראל חוששים מכך שהאסדה תותקף. אזור אסור סביב האסדה יאפשר לישראל לזהות כלי שיט שמתקרבים אליה ובכך לאפשר לה להגיב היטב לאיומים אפשריים מהים. דוגמה לאיום האפשרי על האסדה הגיעה אמש, כשמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר בנאומו לרגל יום השנה לנסיגת צה"ל מלבנון כי על המדינה לא לפחד ולהתחיל בקידוחי הגז בשטח שבמחלוקת - ושהדבר יהפוך אותה למדינה עשירה ויחלץ אותה מהמשבר הכלכלי.
"לבנון יכולה להיות מדינה עשירה בנפט ובגז, ואנחנו בעד שהמדינה תתעשר. לבנון חזקה היא לבנון עשירה. סוגיית הפקת הגז מהים היא מאוד אפשרית, שכן הבעיות של לבנון ייפתרו, אבל צריך אומץ. רק נפט וגז שנמצאים במים הטריטוריאליים יכולים לפתור את בעיית לבנון. תנו לנו לראות איך נוכל להפיק ולהגן עליהם בו בזמן. זה מצריך תעוזה. ללבנון יש אוצר עצום ועושר של נפט וגז, ואנו עומדים בחיבוק ידיים בזמן שישות האויב חותמת חוזים למכירת הנפט שלה", אמר נסראללה.
משרד התחבורה, משרד הביטחון והמועצה לביטחון לאומי לוחצים לכנס במהירות את הוועדה כדי לאשר את התקנות. לדבריהם, ללא האישור האסדה תישאר ללא הגנה ראויה - ויש חשש שכלי שיט יתקרבו אליה.
4 צפייה בגלריה
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
מוחה נגד שרי החקלאות והתחבורה. פורר, ביטון ומיכאלי
(צילום: יריב כץ, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, הדר יואביאן)
גורמים במל"ל אמרו אמש שאי אישור התקנות "עלול להוביל לפגיעה ממשית בביטחון אתר אסטרטגי של מדינת ישראל". במשרד ראש הממשלה אומרים כי מדובר ב"תקנות בעלות חשיבות כלכלית וביטחונית גבוהה ביותר". ואולם, למרות זאת, ביטון הודיע שמעתה כל דיוני ועדת הכלכלה, כולל ועדות המשנה, מבוטלים - והוא לא יצביע עוד עם הקואליציה.
הסיבה לכך, לדברי ביטון, היא התנהלותה של שרת התחבורה מרב מיכאלי ברפורמת מחירי התחבורה הציבורית - וגם המהלכים האחרונים של השר עודד פורר במשרד החקלאות לפתיחת התחרות. ביטון מתנגד לרפורמה בתחבורה הציבורית תייקר את מחירי הנסיעות בפריפריה, ומנגד מתנגד גם למהלכים של משרד החקלאות - שדווקא אמורים להביא להוזלת המחירים לצרכן.
לדברי ח"כ ביטון, "תביאו תוצאה, עד אז לא אצביע במליאה בשלב ראשון, אולי בהמשך אצביע נגד חוקים מסוימים. החל מעכשיו כל דיוני ועדת הכלכלה מבוטלים".
ח"כ מיכאל ביטון סירב להגיב לטענות.
אייל ערביד השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:11, 25.05.22