מנכ"ל משרד הבריאות התריע היום (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי ייתכן שהטיסות לחלק ממדינות אירופה ייאסרו בשל התחלואה המתפרצת בשבועות האחרונים - ומומחים במערכת הבריאות תומכים בעמדתו ומזהירים מכניסת וריאנטים חדשים במיוחד אחרי שהתחלואה בישראל נבלמה הודות לחיסון השלישי.

קורונה - כתבות נוספות

"אחוז משמעותי מהתחלואה היום נמצא באירופה", אמר האפידמיולוג פרופסור חגי לוין. "כהמלצה כללית, לא כדאי לנסוע למקום שיש בו כרגע התפרצות. בכל הנוגע למדינות אדומות, אם לא סוגרים באופן הרמטי את הכניסות והיציאות לאותן המדינות ויהיה בהן וריאנט - סיכוי גדול שהוא ייכנס בשלב מסוים. אפילו מדינות שניסו לסגור באופן הרמטי, נכנסו אליהן וריאנטים". לדבריו לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, "צריך לגבש אסטרטגיה ולנטר היטב כדי שאם תהיה כניסה של וריאנטים נדע על זה מוקדם ונבין את המשמעויות של הווריאנט מול החיסון".
4 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
המומחים ממליצים: לא להסתפק רק בבדיקה אחת בנחיתה
(צילום: יריב כץ)
4 צפייה בגלריה
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
היום נכנס לתוקף מתווה נתב"ג למניעת התפשטות הקורונה בישראל
"מי שלא צריך לנסוע - כדאי שלא יסע"
(צילום: יריב כץ)
פרופ' לוין ציין כי "ייתכן שיהיו מדינות שלא נוכל לנסוע אליהן, וזה לגיטימי בתנאי שהמגבלה אכן מצילה חיי אדם. גם מי שמחוסן לא מוגן ב-100% ולכן צריך לחשוב פעמיים לפני שנוסעים למקום שיש בו מגפה. נסיעה בעיצומה של מגפה עולמית כרוכה בסיכון, ולכן גם ברמת הפרט וגם ברמת הציבור צריך לנהל את הסיכון הזה". לוין הוסיף כי דרושה אסטרטגיה מסודרת ושקופה מול הציבור. "צריך לנסות לנהל את הדברים מול הציבור וצריך לזכור שגם המדינות עצמן תקבלנה החלטות. טבעי שההחלטות משתנות לפי מידת הסיכון, אבל חשוב לנהל את קבלת ההחלטות בצורה מקצועית ושקופה, להעריך את הסיכונים והמשמעויות ולהקים יחידה אפידמיולוגית קבועה שתחליט על הדברים האלה ותמליץ לממשלה".
פרופסור יהודה אדלר, המומחה לקרדיולוגיה פנימית שמייעץ לרשויות מקומיות בענייני קורונה, מסכים גם הוא עם גישתו של פרופסור אש וקרא לשקול להגביל את הכניסות והיציאות למדינות באירופה עם תחלואה גבוהה. "יש כרגע גם במזרח אירופה וגם במערב גלי תחלואה. ברגע שיש גל מתחילים יותר וריאנטים, ואני מסכים שאם עוד מדינות נהיו אדומות, יש לאסור את הטיסות אליהן כי זה יקטין את הסיכון להידבק ולהכניס וריאנטים. במגפה עולמית צריך לקבל החלטות קצת לא נעימות".
4 צפייה בגלריה
פרופ' רהב, כהן ואדלר
פרופ' רהב, כהן ואדלר
המומחים ממליצים לא לנסוע. פרופ' רהב, כהן ואדלר
(צילום: אביגיל עוזי, יריב כץ)
פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, ממליץ גם הוא לישראלים להימנע מטיסות למדינות עם תחלואה גבוהה. "אנחנו לא במצב שאפשר להגיד שאם אצלנו טוב, אז גם ימשיך להיות טוב. בכל העולם יש עליות וירידות, ולכן ברגע שפותחים גבולות, זו אחת הסכנות. צריך לדאוג לצמצום הגעת הווריאנטים החדשים - וכשהם מגיעים צריך להגיב כמה שיותר מהר. כרגע, בהסתכלות כללית על מה שקורה בעולם לא מזהים זן שמצליח לעקוף חיסונים, אבל השאלה עד מתי זה ישאר ככה". כהן הדגיש כי "מי שלא צריך לנסוע, כדאי שלא יסע. מי שמוכרח - שייבדק טוב כשהוא חוזר, ולא רק בנחיתה אלא גם כמה ימים אחרי. אם מדינות אחרות דורשות את זה - אז גם פה כדאי".
לדבריו, ישראל צריכה לשקול הגבול עם מדינות מסוימות, כמו במזרח אירופה. "בטווח הארוך לא נוכל להיות סגורים לגמרי, אבל להגביל באופן זמני כניסה ממדינות נוספות יצמצם את העלייה בתחלואה".

גם פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בשיבא, משוכנעת שצריך להימנע מטיסות מיותרות. "אני אישית לא נוסעת, אבל אני לא יכולה לסגור את כל המדינה ולהגיד שאסור לנסוע. כל אחד עושה את החשבונות שלו, אבל לנוכח התחלואה הנוכחית באירופה, אי-הנוחות והסגרים שם - אני חושבת שעדיף להיות בארץ", אמרה לאולפן ynet. את ההתפרצות באירופה הסבירה רהב בהתחסנות המאוחרת ובהיעדר הבוסטר. "אנחנו מקדימים את העולם במספר חודשים", אמרה רהב.
מומחה בכיר בתחום שסירב להזדהות בשמו מתנגד לגישה של פרופסור אש - וטוען כי מדובר בצעד קיצוני מדי. "נתב"ג לא סגור הרמטית, ולכן לא ניתן למנוע חדירה של וריאנטים. אפשר למנוע את התחלואה בכניסה לישראל בכך שמחייבים בדיקות בכניסה לארץ ואולי גם בדיקות יומיות בשלושת הימים שלאחר מכן - כשהכניסה צריכה להיות רק למחוסנים, כמובן. זה צריך להספיק. לא צריך ללכת לפתרונות קיצוניים".

רוכשי כרטיסים: מקווים שחברות התעופה יהיו גמישות

ומה לגבי מי שכבר סגר חופשה בשבועות הקרובים? אופיר, שאמור לטוס לברלין בעוד שבועיים, אמר כי למרות שהעריך שהקורונה תתפרץ באירופה כפי שהיה בישראל, הוא ציפה שמשרד הבריאות לא יטיל מגבלות גם על מי שהתחסן במנה השלישית ומקיים את כל ההנחיות. "אני מקווה שכל עוד גרמניה מאפשרת לתיירים להיכנס אליה ולא תלך לסגר, משרד הבריאות לא יגביל את הטיסות. אמרתם לחיות לצד המגפה? כעת תיישמו".
4 צפייה בגלריה
קורונה גרמניה מרכז בדיקות ברלין
קורונה גרמניה מרכז בדיקות ברלין
מרכז בדיקות קורונה בברלין
(צילום: gettyimages)
על החשש מטיסה למדינה עם תחלואה מתפרצת אמר אופיר כי הוא התחסן שלוש פעמים ומקפיד לשמור על מרחק ומסכה. "אם בגרמניה לא יטילו סגר או הגבלות על מחוסנים - אני לא חושב שיש לי סיבה לפחד. גם כאן הייתה תחלואה גדולה, בעיקר של לא-מחוסנים - ועברנו את זה בלי הגבלות. מקווה שילמדו מישראל". כשנשאל מה יעשה אם הטיסות לגרמניה ייאסרו, השיב אופיר כי הוא מקווה שחברת ישראייר, דרכה רכש את כרטיס הטיסה, "תהיה הוגנת מספיק להציע יעד אחר ללא הגבלות במקום לבטל את הטיסה ולשלוח אותנו להמתין חודשים ארוכים להחזר הכספי. הקורונה איתנו כבר הרבה זמן, אז אני מצפה שחברות התעופה הבינו איך להתנהל בגמישות מול ההגבלות".
חן, שאמורה לטוס לברלין גם היא, הוסיפה כי היא מקווה שהממשלה לא תאסור את הטיסה שלה. "נחמן אש בעצמו אמר שמספר החוזרים מחו"ל עם קורונה הוא נמוך, אז אני לא מבינה למה אני צריכה להיענש. בכל מקרה, אם האיסור ייכנס לתוקף - חברות התעופה צריכות להציע כרטיס ליעד אחר באותם התאריכים, שיגלו גמישות"