המיסיונרים האמריקנים שנחטפו בהאיטי ויצאו לחופשי בשבוע שעבר נחלצו משוביהם במבצע בריחה נועז, אחרי שהיתלו בחוטפים וצעדו לאורך קילומטרים – עם תינוקת וילדים – על קרקע חשופה ומבעד לשיחים קוצניים. כך חושף כעת ארגון Christian Aid Ministries (CAM), שאליו הם משתייכים. לפי הארגון, 12 החטופים הנמלטים, שהוחזקו בשבי במשך חודשיים, ניווטו את דרכם אל החופש בעזרת הכוכבים.
8 צפייה בגלריה
האיטי חטופים אמריקנים מיסיונרים אחרי השבי בפלורידה
האיטי חטופים אמריקנים מיסיונרים אחרי השבי בפלורידה
החטופים לאחר החזרה מהשבי. "שרו כדי לשמוע זה את זה"
(צילום: Courtesy of Christian Aid Ministries via AP)
8 צפייה בגלריה
האיטי חטופים אמריקנים מיסיונרים אחרי השבי בפלורידה
האיטי חטופים אמריקנים מיסיונרים אחרי השבי בפלורידה
הפעוט והתינוקת שהיו עם החטופים בהאיטי. נעטפה כדי שלא תיפגע מהקוצים
(צילום: AP)
ראשיתה של הפרשה ב-16 באוקטובר, אז קבוצה מיסיונרית ובה 17 בני אדם – 12 בגירים וחמישה קטינים – נחטפה בתום ביקור בבית יתומים. קבוצת המיסיונרים, שהורכבה מ-16 אמריקנים וקנדי אחד, הגיעה למקום כדי לוודא שבית היתומים קיבל סיוע מהארגון שלה, ושיחקה עם ילדים. החוטפים, אנשי כנופיית "מווזו 400", אחת משלל כנופיות שמטילות בחודשים האחרונים מורא על תושבי האיטי, דרשו מיליוני דולרים בתמורה לשחרורם.
במהלך ימי המשא ומתן שוחררו חמישה חטופים, אבל לא ברור אם שולם תמורתם כופר. מנכ"ל הארגון המיסיונרי, דייוויד טרויר, אמר שלשום כי תומכים של ארגונו גייסו כסף למימון הכופר, אבל סירב לומר אם אכן נעשה שימוש בכסף הזה לשחרור החטופים.
דובר CAM, ווסטון שוולטר, סיפר ש-12 החטופים שברחו בשבוע שעבר כללו תינוקת בת 10 חודשים, פעוט בן 3 וילדים בני 14 ו-15. לדבריו היה עליהם לצלוח דרך בוגדנית, מלאה שיחים קוצניים, והם עטפו את התינוקת כדי להגן עליה מהקוצים. "אחרי כמה שעות הליכה החל הבוקר לעלות והם מצאו סוף סוף מישהו שעזר להם להתקשר בטלפון ולהזעיק סיוע", סיפר שוולטר, תוך שהוא משתנק. "הם סוף סוף היו חופשיים".
כל ה-12 הוטסו לפלורידה במטוס של משמר החופים האמריקני, ואחר כך התאחדו עם חמשת החטופים ששוחררו קודם לכן. ארגון CAM פרסם תמונות שבהן נראו החטופים המשוחררים מתאחדים, ולצדן סרטון וידאו שלהם שרים שיר שנתן להם כוח במהלך ימי השבי.

השבויים שרו וניסו לעודד חטופים אחרים

שוולטר אמר שכשהמיסיונרים נחטפו אחרי הביקור בבית היתומים הם לא ידעו מה מצפה להם. רק 5 או 10 דקות אחרי שיצאו לדרכם חזרה מבית היתומים הם ראו מחסום מולם, והנהג הקנדי הסתובב – אבל רכב שטח רדף אחריהם וחברי כנופיה הקיפו את מכוניתם.
לדבריו, בתחילה נדחקו החטופים לחדר קטן אחד בתוך בית, ובהמשך תקופת השבי הם פוצלו לחדרים נפרדים והועברו כמה פעמים בין מקומות מסתור. החטופים לא פגעו בהם פיזית, והאתגרים הגופניים הגדולים ביותר נשקפו להם מהחום, היתושים ומי הרחצה המזוהמים, שגרמו לחלקם לפתח רגישות סביב פצעי העקיצות מהיתושים. על כל פנים, החטופים כולם חזרו מהשבי במצב רפואי טוב.
8 צפייה בגלריה
האיטי חטופים אמריקנים מיסיונרים אחרי השבי בפלורידה
האיטי חטופים אמריקנים מיסיונרים אחרי השבי בפלורידה
מסיבת העיתונאים של הארגון המיסיונרי. "ניסו לדבר על לבו של מנהיג הכנופיה"
(צילום: AP)
לדברי שוולטר, הבגירים בקבוצת החטופים קיבלו מנות אוכל קטנות, כמו אורז ושעועית לארוחת הערב, והחוטפים נתנו להם מזון רב המתאים לילדים קטנים, כולל פורמולה לתינוקות. השבויים התאספו כמה פעמים ביום לצורך תפילה וטקסים דתיים, ומעת לעת שרו בקול רם זה לזה כדי לשמוע האחד את השני מהחדרים הנפרדים שבהם הוחזקו. הם גם ניסו לעודד חטופים אחרים שהוחזקו על-ידי השובים – חטופים שנלקחו בשבי תמורת כופר בפעולות חטיפה אחרות.
"החטופים דיברו כמה פעמים עם מנהיג הכנופיה, הזכירו לו את אלוהים והזהירו אותו ממשפט האל אם הוא וחברי הכנופיה שלו ימשיכו בפעילותם הרעה", סיפר שוולטר. הניסיון לדבר על לבו של המנהיג לא עזר.
8 צפייה בגלריה
מפגינים ב האיטי פורט או פרינס 2020 מחאה על גל חטיפות
מפגינים ב האיטי פורט או פרינס 2020 מחאה על גל חטיפות
מפגינים בבירת האיטי אשתקד במחאה על גל חטיפות. הכנופיות מטילות אימה
(צילום: AFP)
דובר הארגון סיפר כי אחרי זמן מה החליטו החטופים לנסות לברוח, והם בחרו את ליל 15 בדצמבר כדי להימלט. "כשהם הרגישו שהגיע הזמן הנכון הם מצאו דרך לפתוח את הדלת החסומה, פנו בשקט אל הכיוון שבו בחרו – ועזבו מהר את המקום שבו הוחזקו, למרות שבאזור היו הרבה שומרים", אמר. שוולטר סיפר שהחטופים בחרו לצעוד לעבר הר שראו כמה ימים קודם לכן, וניווטו לשם בעזרת הכוכבים. לא ברור כיצד הצליחו לצאת מבלי שהשומרים יבחינו.

ארץ האסונות והכנופיות

המטה של ארגון CAM שוכן בעיר ברלין שבאוהיו, ארצות הברית, וחברים בו אנבפטיסטים, מנוניטים, בני אמיש ובני קבוצות אחרות שסימני ההיכר שלהם כוללים אי-התנגדות לרשע, בגדים פשוטים מסורתיים והתבדלות מהחברה הכללית.
פרשת החטיפה של המיסיונרים העלתה לכותרות ברחבי העולם את בעיית הכנופיות האלימות המטילות אימה על האיטי. האיטי היא אחת המדינות העניות ביותר בעולם, ובעשורים האחרונים היכו בה שלל אסונות, ממגפות כולרה ועד סופות הוריקן, והם החלישו עוד יותר את מוסדותיה הרעועים ממילא, עובדה שאפשרה את צמיחתן והתחזקותן של הכנופיות הללו.
8 צפייה בגלריה
מים עד הברכיים, אחרי עוד סופה בהאיטי. אסון אחרי אסון
מים עד הברכיים, אחרי עוד סופה בהאיטי. אסון אחרי אסון
מים עד הברכיים, אחרי עוד סופה בהאיטי. אסון אחרי אסון
(צילום: AFP)
האסון הכבד מכול פקד את האיטי בינואר 2010: רעידת אדמה בעוצמה 7 דרגות החריבה אזורים גדולים במדינה, ולפי הערכות כ-250 אלף איש נהרגו בה. זה היה אסון הטבע הגדול ביותר שאיתו התמודד האו"ם אי-פעם, גדול אף יותר מאסון הצונאמי במזרח אסיה בשנת 2004. רק ביולי השנה, אחרי עוד תקופה של טלטלה פוליטית, נרצח נשיא האיטי ז'ובנל מואיז על-ידי חוליית מתנקשים במעונו. ההתנקשות החריפה עוד יותר את חוסר היציבות של המדינה, ולאחריה הגיעה רעידת אדמה שבה נהרגו יותר מ-2,200 בני אדם ונפצעו יותר מ-12,000. בשבוע שעבר פקד את האיטי אסון נוסף, כשלפחות 75 בני אדם נהרגו שם בפיצוץ משאית דלק.
האיטי היא קולוניה צרפתית לשעבר, שנוסדה ב-1804 בהפיכה של עבדים משוחררים. כלכלתה מתבססת בעיקר על חקלאות, ורוב מוחץ של תושביה עובדים במגזר זה. אסונות הטבע הפוקדים את המדינה תכופות הפכו את הענף לכזה הסובל באופן תמידי מחוסר יציבות, עובדה שהקשתה עליה לבנות כלכלה מתפקדת.
8 צפייה בגלריה
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
הנשיא שנרצח, ז'ובנל מואיז, וקליע ליד ביתו בתום מבצע ההתנקשות
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
החשודים בהתנקשות בנשיא האיטי
מעצר חשודים ברצח נשיא האיטי מואיז. ההתנקשות ערערה עוד יותר את היציבות
(צילום: AP)
בעשורים האחרונים התבססה האיטי כחוף מבטחים לפושעים משלל סוגים. בין השאר הפכה לאחת מנקודות ההברחה המרכזיות של סמים מדרום אמריקה ומרכזה לארה"ב ולאירופה, ונעשתה לחוליה מקשרת להעברת כספים בדרכים לא כשרות. זה שנים שהיא סובלת מקרבות רחוב ומפעילות ערה של כנופיות, כשברקע גם אלימות מתמשכת על רקע פוליטי.