נשיא רוסיה ולדימיר פוטין תקף הערב (יום ב') את ארה"ב ובמשתמע גם את ישראל על ההרג וההרס ברצועת עזה, וקשר ישירות בין המתחולל במזרח התיכון לבין המתרחש באוקראינה. בדבריו אמר פוטין: "לפלסטינים אפשר לעזור רק על-ידי לחימה נגד אלה שעומדים מאחורי הסכסוך הזה (בין ישראל לפלסטינים) – ואנחנו נלחמים בהם באוקראינה". כוונתו לסיוע האדיר שוושינגטון ובעלות בריתה מגישות לקייב בניסיונה להדוף את הפולשים הרוסים מאז פברואר אשתקד.
2 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
נשיא רוסיה פוטין. על ניסיון הלינץ' בדגסטן: "המודיעין המערבי והאוקראיני בחש ברשתות"
(צילום: Sergei Guneyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
הכותרת
מחבלים, הברחות וחטופים: מאחורי איום המנהרות ברצועת עזה / רון בן ישי
23:41
פוטין, שמאז תחילת המלחמה משטרו מותח ביקורת חריפה על ישראל, וטרם גינה את חמאס, אמר הערב כי "ההרג של אלפי אנשים" במזרח התיכון אינו יכול להיות מוצדק: "האליטות השולטות בארה"ב הן הגורם הראשי שמפיק תועלת מחוסר היציבות העולמי. הן והשליחים שלהן עומדים מאחורי טבח הפלסטינים ומאחורי אירועים במזרח התיכון, באוקראינה, בעיראק ובסוריה. האליטות הללו אינן צריכות שלום מתמשך בארץ הקודש – הן צריכות כאוס". נשיא רוסיה אמר כי המפתח לפתרון הסכסוך הוא הקמתה של מדינה פלסטינית.
בדבריו הערב חזר פוטין על הטענה שהשמיעו קודם לכן היום בכירים ברוסיה, ולפיה המהומה אמש בנמל התעופה בדגסטן, שם המון מוסלמי מוסת חיפש ישראלים ויהודים כדי לבצע בהם לינץ', פרצה בעקבות בחישה של שירותי המודיעין של המערב ושל אוקראינה בנעשה בדגסטן דרך הרשתות החברתיות. הוא טען כי סוכנויות המודיעין הללו הצליחו ליצור תסיסה דרך הרשתות. בדרך כלל מדינות במערב טוענות כי גורמים רוסיים הם שזורעים אצלן כאוס דרך הפצת ידיעות כזב והלהטת הרוחות ברשתות החברתיות, ונראה כי פוטין ניסה הערב להשיב להן באותו מטבע.

על רקע האירועים אמש בשדה התעופה העלה הערב המטה לביטחון לאומי של ישראל לרמה הגבוהה ביותר את אזהרת המסע לעשרה אזורים ברוסיה, בהם דגסטן. המטה קובע כי נשקף בהם איום גבוה לישראלים וליהודים, וכי יש להימנע מהגיע אליהם. מי ששוהה בהם כעת מתבקש לעזוב בהקדם.
בנוסף קרא המטה לביטחון לאומי לציבור לבחון את החיוניות של כל נסיעה לחו"ל בעת הזו, ולהתעדכן באמצעות אתרי המל"ל ומשרד החוץ לפני הנסיעה בנוגע לאזהרות המסע המעודכנות וההמלצות להתנהלות. המטה לביטחון לאומי ומשרד החוץ ממליצים לכל הישראלים השוהים בחו"ל לגלות ערנות, להתרחק מהפגנות ומחאות, ולהישמע לכוחות הביטחון המקומיים במקרה של היקלעות לאירועים.

השר דרמר: "היחסים עם רוסיה מורכבים"

מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל", נזכיר, מוטחות בתקשורת הרוסית האשמות קשות ביותר נגד ישראל, וניכר כי שלטונות רוסיה, שהעיתונאים נתונים ברובם לפיקוחם המלא, מתייצבים בבירור לצד הפלסטינים וחמאס. ככלל, פרוץ המלחמה בין ישראל לחמאס, והאפשרות שתתרחב לזירות נוספות, נתפסים כהתרחשות המשרתת את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, משום שהיא יכולה להסיח את דעת המערב מהמתרחש באוקראינה ולאלץ את ארה"ב להסיט משאבים וציוד צבאי משם למזרח התיכון.
התנהלותה של רוסיה, יש לזכור, באה אחרי שבשנים האחרונות, בעיקר תחת הנהגתו של בנימין נתניהו, נזהרה ישראל מאוד בכבודה של מוסקבה ונמנעה מלמתוח עליה ביקורת, גם על מעשי הזוועה שלה באוקראינה. המדיניות הזו הוסברה בין השאר ברצון לשמור על יחסים טובים עם רוסיה כדי שלא תמנע – באמצעות נוכחותה הצבאית בסוריה – את התקיפות האוויריות של ישראל שם נגד משלוחי נשק איראניים. נתניהו עצמו הקפיד להציג את עצמו כמי שמקיים יחסים טובים וקרובים עם פוטין.
2 צפייה בגלריה
חאלד משעל
חאלד משעל
חאלד משעל. טען שהרוסים החמיאו לארגון הטרור
(צילום: AP Photo/Osama Faisal, File)
אם לא די בהיעדר הגינוי של רוסיה לחמאס, בשבוע שעבר היא אירחה בשטחה משלחת של חמאס בהובלתו של בכיר הארגון מוסא אבו מרזוק. אבו מרזוק כינה את מוסקבה "ידידתנו הקרובה", ובהמשך טען בכיר חמאס חאלד משעל כי הרוסים הביעו התפעלות ממתקפת הטרור של הארגון על חמאס, ומדבריו השתמע כי הם החמיאו לאנשי הארגון על כך.
השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר התייחס הערב להתנהלותה של רוסיה, ובמסיבת עיתונאים אמר כי היחסים עם מוסקבה מורכבים בשנים האחרונות. הוא אמר כי ישראל תעשה הכול כדי לקיים יחסים נורמליים עם רוסיה, אך לצד זה מודאגת מהקשר בינה לבין איראן. "אנחנו בודקים את זה כל יום כדי לוודא שהאינטרסים הישראליים לא נמצאים תחת איום", אמר.