3 צפייה בגלריה
ביטון: הרפורמה פוגעת בחלשים
ביטון: הרפורמה פוגעת בחלשים
ביטון: הרפורמה פוגעת בחלשים
(צילום: עמית שאבי, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן), שב ואיים שוב אתמול (חמישי) כי לא יצביע עם הקואליציה אם לא תוקפא רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית שאמורה לצאת לדרך בקיץ. רק שלשום הודיעו ראשי הרשויות בפריפריה כי יעתרו לבג"ץ נגדה. מדוע היא מעוררת מחלוקת כה עזה והאם טענותיהם של המתנגדים מוצדקות? מדריך למשבר.
מהי רפורמת "דרך שווה"? רפורמת "דרך שווה" תצמצם את יותר מ-80 תעריפי התחבורה הציבורית שונים הקיימים כיום למספר מצומצם של תעריפים אחידים - ארבעה לאוטובוסים וחמישה לרכבת. במסגרת המודל תהיה האחדה במחירי הנסיעה בתוך הערים, במחירי נסיעות בין-עירוניות באורכים דומים ובעלות הנסיעה בכלל אמצעי התשלום – ב"רב קו" ובאפליקציות התחבורה הציבורית. בנוסף, תבוטל הנחת הערך הצבור של 25% שמקבל כל מי שטוען את כרטיס ה"רב קו" שלו.
ביישובים כמו טבריה וביתר עילית שבהם עולה כיום נסיעה בודדת 2.4 שקלים, ישלמו הנוסעים את התעריף הארצי החדש של 5.5 שקלים לנסיעה עירונית – כאשר מנגד בערים האחרות ירד מחיר הנסיעה מ-6.5 שקלים ל-5.5 שקלים. בנוסף, יוזלו מחירי כרטיסי החופשי-חודשי מכ-150-200 שקלים לחודש, ל-99 שקלים.

הרפורמה כוללת כרטיסי חופשי חודשי חדשים, כמו חופשי-חודשי ארצי בכל המדינה – חוץ מאשר באזור ירושלים, גוש דן וחיפה – במחיר של 99 שקלים לנסיעות באורך של עד 40 ק"מ. חידוש נוסף הוא נסיעה חינם לבני 75 ומעלה, בנוסף להנחה בסך 50% לבני 65 ומעלה, והגדלת ההנחה לנכים מ-33% ל-50%. תעריפי הנסיעה ברכבת ובמסלולי החופשי-חודשי הכוללים גם נסיעה ברכבת, יישארו יקרים יותר מנסיעות באוטובוס ואף יתייקרו.
על מה כועס ח"כ מיכאל ביטון? ביטון טוען שהרפורמה תפגע באזרחים במצב סוציו אקונומי נמוך, המתגוררים באותן ערים שבהן שילמו עד כה 2.4 שקלים לנסיעה, ודורש להשוות את מחירי הנסיעה הבין עירוניים באוטובוס וברכבת – אף על פי שגם בעולם הרכבת יקרה יותר, בהיותה שירות נוח ומהיר יותר.
יו"ר ועדת הכלכלה כינס דיון חירום לאחר הצגת התוכנית, והביע את מורת רוחו על כך שאנשי משרד התחבורה, והעומדת בראשו – שרת התחבורה מרב מיכאלי, לא הציגו את עיקרי התוכנית לחברי הוועדה טרם פרסומה. הוא אף כעס על כך שהתוכנית הייתה פתוחה להערות הציבור במשך חמישה ימים בלבד לפני חופשת הפסח. מנגד, גורמים במשרד התחבורה הבהירו כי לפני הצגת התוכנית נערך במשרד מחקר בנושא במשך חמישה חודשים.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס חשמלי חדש של חברת דן
אוטובוס חשמלי חדש של חברת דן
המטרה: צמצום תעריפי התחבורה הציבורית
(צילום: עידו ארז)
בשיחות סגורות נשמע ביטון אומר כי שרת התחבורה מזלזלת בעבודת הכנסת ובמיוחד בנושאי הוועדה שלו. בראיונות שונים, כולל ל-ynet, אמר כי שרת התחבורה לא הגיעה לאף ישיבת ועדה שהתקיימה מאז ההכרזה בנושא – אפילו שהוזמנה אליהם, לטענתו – דבר שמכחישים בלשכתה של השרה.
במשרד התחבורה, יש לציין, לא מבינים את התנהגותו של ביטון וטוענים כי המהלך נעשה באמצעות צו של השרים מיכאלי וליברמן, ולכן לא היה צורך לעבור בוועדות הכנסת. בנוסף, במשרד מביעים פליאה מהתנהלותו, כיוון שלטענתם השינויים בתחבורה הציבורית היו חלק מחוק ההסדרים.
יצוין כי סיעתו של ביטון, כחול לבן, ומפלגת העבודה שמובילה מרב מיכאלי, מתחרות על אותו בסיס מצביעים, וייתכן שביטון מנסה למנוע מיו"ר העבודה הישג שבו תוכל להתגאות במערכת הבחירות, שככל הנראה מתקרבת.
האם התוכנית באמת תפגע בנוסעי התחבורה הציבורית? רוב הנוסעים ישלמו פחות, אך לא כולם. תוכנית "דרך שווה" תטיב עם נוסעי התחבורה הציבורית הקבועים, זאת בעזרת הנחת מחירי כרטיסי החופשי-חודשי ואפילו ביצירת כרטיס חופשי-חודשי ארצי.
אלא שביטון, חברי כנסת אחרים – בעיקר מהאופוזיציה, וראשי ערים בפריפריה יוצאים נגד התוכנית בעיקר בשל עלות הנסיעה הבודדת שתעלה משמעותית ביישובי הפריפריה – בעקבות ייקור מחיר הנסיעה הבודדת בהם מ-2.4 שקל ל-5.5 שקל.
לדברי גורמים בסביבתו של ביטון, השרה אינה מבינה את מצוקת הנוסעים בפריפריה, וכרטיס החופשי-חודשי שמחירו יוזל פחות רלוונטי כיום. "העולם של אחרי הקורונה הפך להיות היברידי", טען מקורב לביטון. "היום אנשים נוסעים פעם-פעמיים בשבוע לעבודה, ובשביל ארבע נסיעות אנשים לא יקנו חופשי חודשי. יתרה מזאת, לצערנו עניין ה-40 ק"מ אולי טוב לאנשי המרכז, אבל מה נעשה עם אנשי הפריפריה שצריכים אחת לשבוע לנסוע לעשות דיאליזה בבית חולים, שמרוחק יותר מ-40 ק"מ מביתם? למה הם צריכים לשלם עכשיו יותר על כל נסיעה?".
המקורב לביטון הגדיר את ההנחה לנכים ולסטודנטים כפיקציה: "אומנם מגדילים להם את ההנחה, אבל היא נלקחת ממחיר גבוה יותר. לדוגמה, נכה בירוחם שעד היום שילם 1.98 שקלים לנסיעה מקומית, עכשיו ישלם 2.75 שקלים".
גורם במשרד התחבורה אמר ל-ynet: "בחרנו לשים דגש על המשתמשים הקבועים בתחבורה הציבורית. נתנו לבני 75 ומעלה נסיעה בחינם, בני הנוער ישלמו רק 50% על החופשי-חודשי, דבר שמקטין את המחיר. זה נכון שלנוסעים המזדמנים שינינו את התעריף, אבל נוסעי פריפריה שעושים הרבה נסיעות ירוויחו מאוד מחופשי-חודשי אזורי ב-99 שקל".

3 צפייה בגלריה
עימות של נהגות אוטובוס עם מרב מיכאלי לפני ישיבת הסיעה
עימות של נהגות אוטובוס עם מרב מיכאלי לפני ישיבת הסיעה
נהגות אוטובוס מוחות נגד מיכאלי
(צילום: יואב דודקביץ')
האם התוכנית תיכנס לתוקפה ב-1 באוגוסט? במשרד התחבורה בטוחים כי תוכנית "דרך שווה" יצאה כבר לדרך ואין ממנה דרך חזרה. אין גם חובה חוקית שוועדת הכלכלה תאשר את הרפורמה, אך חלק מחברי הכנסת וראשי הרשויות מאמינים כי עדיין ניתן לעצור אותה. שלשום, בישיבה שארגנה שרת התחבורה לשעבר מירי רגב, הביעו חברי כנסת וראשי רשויות בפריפריה המזוהים עם האופוזיציה כעס על התוכנית. רגב, אגב, השיקה כשרת התחבורה את אפשרות התשלום באמצעות אפליקציות, שלצד קביעת מחירי נסיעה נמוכים יותר בפריפריה, הייתה גם הראשונה שכללה את ביטול הנחת הערך הצבור.
גם אם המצב הקיים יישאר והתוכנית תצא לפועל, זה יקרה בזמן בעייתי שבו חסרים כ-4,000 נהגי אוטובוסים בענף. ברקע מרחף איום השביתה של נהגי האוטובוס בשל תנאי שכרם והעסקתם, ובמצב כזה יתקשו משרדי האוצר והתחבורה להוזיל את התעריפים – כדי להשאיר תקציבים לשיפור תנאיהם.