לוחמי וקציני מג"ב, שנמצאים בעיצומה של פעילות מבצעית מסכנת חיים בשכונות במזרח ירושלים אחרי שורת הפיגועים בבירה, מוצאים את עצמם בזירת לחימה נוספת - מול הפוליטיקאים. מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן, הדף אחר הצהריים (רביעי) את הביקורת מצד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטען כי יש להעביר את מג"ב איו"ש לסמכות משרדו בעקבות "התנהלות אלימה וקיצונית של שוטרי מג"ב, בהנחיית שר הביטחון יואב גלנט". "לא אאפשר לאף אחד להפוך את לוחמי משמר הגבול לשק החבטות ולנהל שיח פוגעני העלול לפגוע במענה המבצעי והמקצועי שלוחמי החיל נדרשים לו כבר שבעה עשורים", אמר כהן.
זאת לאחר שהבוקר שוטרי מג"ב נאלצו לחסום בגופם את ח"כ לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית), שהגיעה לכרם בבנימין בניסיון למנוע את פינויו. לוחמי מג"ב מצאו את עצמם בין הפטיש לסדן, כאשר מצד אחד קיבלו פקודה לאפשר את עקירת הכרם, בעוד שמנגד הגיעה למקום הח"כית ממפלגתו של השר הממונה עליהם, וניסתה למנוע את ביצוע הפקודה. גורמים במג"ב מסרו כי "אנחנו מבצעים פקודות והנחיות. זה תפקידנו".
ניצב כהן הוסיף: "משמר הגבול הוא חיל שומר חוק ואוכף חוק. נמשיך לפעול בממלכתיות, בנחישות ורגישות בהתאם לערכי החיל". במג"ב ובמשטרה התאכזבו מהמתקפה של השר הממונה עליהם: "הוא הבטיח שייתן גיבוי ונשארנו לבד מול המתקפות עלינו, כי ביצענו פקודות והנחיות שהדרג המדיני מקבל". מפקדי מג"ב חוששים מפני הידרדרדות של הלוחמים בשטח להתנהגות לא ערכית, וכן מפני רפיון ידיים במילוי הפקודות המבצעיות.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהצהרה לתקשורת
איתמר בן גביר בהצהרה לתקשורת
"הסמכות על מג"ב איו"ש צריכה לעבור למשרדי". בן גביר נגד מפקד מג"ב
(צילום: דוברות המשטרה (מג"ב), רפי קוץ)
בן גביר אמר הבוקר, אחרי הריסת הכרם בבנימין, כי ביקש משר הביטחון יואב גלנט לעכב את ההריסה - אולם זה סירב, כלשונו. "לאנשי מג"ב איו"ש אסור לפגוע בחוק חסינות חברי כנסת, ובוודאי לא לפגוע בחופש התנועה שלהם. דווקא ההתנהלות הזו מוכיחה עד כמה חשוב שמג"ב איו"ש יעבור למשרד לביטחון לאומי", טען בן גביר הבוקר, על רקע הקפתה של ח"כ לימור סון הר-מלך על ידי שוטרים, בעת שניסתה כאמור למנוע את פינוי הכרם.
בציוץ בטוויטר הוסיף בן גביר: "ההתנהלות האלימה והקיצונית היום של שוטרי מג"ב איו"ש, בהנחיית השר גלנט, היא עוד ראיה מדוע הסמכות על מג"ב איו"ש צריכה לעבור לסמכות המשטרה. לכן אדרוש כבר בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון לקיים את ההסכמים הקואליציוניים ולהעביר את מג"ב איו"ש מאחריות צה"ל וגלנט לאחריות משטרת ישראל".
מפקד מג"ב אמר בנוגע לאירוע שבו הוקפה חברת הכנסת כי "כנציגי החוק אנו מקפידים לשמור על מעמדם וחסינותם של חברי הכנסת בהתאם לחוק, נמשיך לפעול כך על מנת למנוע סכנה לשלום הציבור. אירועים חריגים יתוחקרו ויטופלו. במקומות שנגלה כי כשלנו, אדרוש אחריות וטיפול נוקשה".
ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), שכיהנה בעבר כיו"ר הוועדה לביטחון פנים, מתחה ביקורת חריפה על בן גביר: "זו ירידה טוטאלית מהפסים של שר שפשוט לא מבין כלום במשטרה וצבא, עושה נזק עצום לכל מערכות אכיפת החוק, ועכשיו תוקף את שוטרי מג"ב איו"ש. הדבר האחרון שהממשלה הזו צריכה לעשות זה להעביר את הסמכות על מג"ב איו"ש אליו".
2 צפייה בגלריה
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
חברת הכנסת לימור סון הר מלך בפינוי הכרם באזור בנימין
ח"כ הר-מלך חוסמת דחפור בכרם

כאמור, ח"כ הר-מלך (עוצמה יהודית) הגיעה הבוקר לכרם בבנימין בניסיון למנוע את פינויו, ותועדה כשהיא ניצבת מול דחפור בניסיון לחסום את התקדמותו. בהמשך תועדו כמה מהשוטרים בשטח כשהם מקיפים אותה בניסיון למנוע ממנה לסכל את פינוי הכרם. מאוחר יותר אמרה הר-מלך לאולפן ynet כי אחד השוטרים פגע בה מינית: "הוא פשוט עשה משהו שאסור היה לעשות. אני צריכה עוד לעכל את מה שהיה שם כדי שאוכל להגיב על זה בצורה יותר ברורה".
מהמשטרה נמסר בתגובה לדבריה של ח"כ הר-מלך כי "לצד החסינות וחופש התנועה שיש לחברת הכנסת, הלוחמים פעלו ברגישות רבה ונחישות תוך הכלה וניהול שיח מכבד וטיפול מקצועי לאורך כל האירוע. נמשיך לפעול ברגישות ונחישות בכל משימה ובכל מקום".