ארבע דקות הפרידו אתמול (ראשון) בין הודעת דובר צה”ל על הדחת מפקד יחידת אגוז, סא"ל אפרים תהילה, לבין הודעת מבקר המדינה על תנאי השירות הקטסטרופליים של חיילי הסדיר והמילואים בשטחים. הודעת דובר צה"ל נועדה לרכך את ביקורת המבקר, אבל סמיכות האירועים מצביעה גם על האחריות של הרמטכ"ל אביב כוכבי.
במקרה של סא"ל תהילה, הכתובת הייתה מרוחה על הקיר באותיות גדולות. בינואר החליט כוכבי להשאיר אותו בתפקידו חרף שורת כשלים ופגמים שהתגלו ביחידה שהובילו לאסון מותם של רס"ן איתמר אלחרר ורס"ן אופק אהרון ז"ל, שנורו למוות על ידי קצין אחר באגוז במהלך אימון.
הדוח החריף של אלוף במיל' נועם תיבון, שחקר את האירוע מטעם הצבא, היה אמור להביא לסיום תפקידו של מפקד היחידה. בשיחות של תיבון עם הרמטכ"ל זו גם הייתה המלצתו, לנוכח הבלגן ביחידה והאחריות הפיקודית של סא"ל תהילה. כוכבי הסתפק באי-קידום. תיבון נהג בג'נטלמניות ונמנע מלתקוף את הרמטכ"ל בפומבי, אף שהוא עצמו הותקף על ידי המשפחות השכולות.
אתמול התברר עד כמה תיבון ועוד לפחות שני חברים בפורום מטכ"ל צדקו: ההחלטה להדיח את תהילה באה אחרי תקרית בטיחות ברמת הגולן, שבמהלכה הופעלה לבנת חבלה בניגוד להנחיות התיאום המקדימות. כתוצאה מכך פרצה שריפה שכובתה על ידי הכוח, אולם לאחר מכן תהילה שיקר לקצינים ולנציגי רשות הטבע והגנים בנוגע לנסיבות האירוע.
"משנתגלה שהמידע שמסר אינו נכון, הקצין לקח אחריות מלאה על מעשיו והביע חרטה", מסר דובר צה"ל, "מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, קבע כי הקצין פעל בניגוד גמור להנחיות הנוגעות לאימון, וכי התנהלותו לאחריו אינה הולמת את ערכי צה"ל. כוכבי קיבל את המלצת מפקד פיקוד המרכז וקבע שהקצין כשל ערכית באופן חמור, ומשכך אינו ראוי למלא תפקידי פיקוד או להתקדם בשירות בצה"ל. בהתאם, הקצין לא ימלא עוד תפקידים בצה"ל, וישרת במערכת הביטחון עד פרישתו מן השירות".
1 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בכנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
אביב כוכבי בכנס החינוך השנתי של המרכז לשלטון מקומי
הרמטכ"ל אביב כוכבי
(צילום: מוטי קמחי)

עיניכם הרואות: מפקד יחידה מיוחדת נכשל כשל ערכי חמור - ולא בפעם הראשונה - אבל הרמטכ"ל החליט שוב ללכת לקראתו ולאפשר לו להמשיך בשירות, כדי למצות זכויות לפני הפנסיה.
גם דוח המבקר מהווה טיל שנורה לעברו של כוכבי. הוא זה שהחליט, עם כניסתו לתפקיד, על סדר עדיפויות שבו תותחים באים לפני גרביים, ולכן יש להסיט משאבי מזון ורפואה לטובת הצטיידות. לכאורה זו החלטה לגיטימית, אבל לא במצב שבו צה"ל נמצא, עם תנאי מחיה לא ראויים בחלק מהבסיסים, מטבחים ירודים ושירותי רפואה במצב לא יותר טוב. המבקר אנגלמן גילה את הקטסטרופה שכל הורה לחייל מכיר. לוחמים ציינו שלעיתים חולפים שבועות עד שהם פוגשים רופא ועל תנאי היגיינה ומזון ירודים.
יוסי יהושועיוסי יהושוע
רק בשנתו האחרונה בתפקיד, עם הירידה באמון הציבור, אחרי עוד פרסום ועוד תחקיר, כוכבי הבין שטעה והחל לפעול כדי לשפר את המצב בתחומי המזון, הרפואה וגם ההסעות. חלף זמן עד שגילה שהעולמות האלה חשובים לא פחות מהמחסניות באפודים, משום שהם משפיעים על המוטיבציה לשירות משמעותי.
כוכבי היה יכול לפחות להפגין קשב ואכפתיות ולהשיב לשאלות שמטרידות אזרחים רבים. אבל הרמטכ"ל יודע בעיקר להוציא סרטונים שבהם הוא מבצע פעולה שכנראה מאוד אהובה עליו - נואם בלי הפרעה - במקום לתקשר באופן יותר הדדי והגון עם הציבור. בניגוד למה שכוכבי וכמה מחסידיו חושבים, הצבא הזה עדיין שייך לעם ולא לעומד בראשו.
  • יוסי יהושוע הוא עיתונאי ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il