3 צפייה בגלריה
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
שליש שלישים בצלאל סמוטריץ' בנימין נתניהו אריה דרעי
נתניהו, דרעי וסמוטריץ'
(צילום: אבי מועלם, הדר יואביאן, קובי קואנקס)
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ויו"ר ש"ס אריה דרעי נפגשו בצהריים (רביעי) כדי לדון בשאלת תיק האוצר בממשלה הבאה. בפגישה, שהסתיימה תוך 20 דקות, דרעי הבהיר לנתניהו כי הוא איתן בדעתו לקבל את התיק, שאותו דורש יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' - במקרה שלא יקבל את תיק הביטחון. בסיום הפגישה אמר נתניהו: "קצת סבלנות, בעזרת השם נקים ממשלת ימין".
אתמול נפגש נתניהו עם סמוטריץ' בכנסת בתום טקס ההשבעה החגיגי של הכנסת ה-25, אחרי נתק של כמעט שבוע. הצדדים סיכמו את הפגישה, שאותה יזם נתניהו, בכך שאמרו שהיא "התקיימה באווירה טובה". עם זאת, נודע כי הפערים עדיין לא נסגרו והפגישה לא סייעה, לפחות בינתיים, לפתרון הפלונטר שיביא להקמת הממשלה ה-37. הבוקר בוטלה פגישה שתוכננה להיום בין הליכוד לציונות הדתית. הליכוד גם ביטל פגישה שנקבעה להיום עם נציגי יהדות התורה.
3 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
הפערים עדיין לא נסגרו. הפגישה בין נתניהו לסמוטריץ', אתמול
בפגישה ביניהם הבהיר סמוטריץ' לנתניהו כי הוא מעוניין באחד משני התיקים הגדולים - אוצר או ביטחון, ושאין בכוונתו לרדת מדרישותיו. נתניהו בדק תיקים אחרים שניתן יהיה לתת לסמוטריץ' כדי לרצות אותו, לאחר שהסביר לו כי בכוונתו לשמור על תיק הביטחון בליכוד - וכי הוא לא יגיע לידיו. גורמים פוליטיים המעורים בפרטי המשא ומתן אומרים כי נראה שסמוטריץ' לא מתכוון לוותר בעניין, ולדבריהם הוא "ילך עד הסוף".
באשר לתיק האוצר הבהיר נתניהו לסמוטריץ' שהוא לא יכול לתת לו את התיק בגלל דרישת יו"ר ש"ס אריה דרעי, שלו זכות ראשונים, אלא שלאורך היום העבירו אתמול אנשי ש"ס מסרים שלפיהם הדרישה לתיק האוצר אינה סופית. גם רעייתו, יפה דרעי, התראיינה לכלי התקשורת השונים ורמזה כי ייתכן שיתפשר על התיק: "עד שזה לא נגמר, זה לא נגמר".

בריאיון במשדר המיוחד של ynet אמרה דרעי אתמול כי היא מעדיפה שייקח את תיק האוצר בממשלה המיועדת. "יש לו יכולת ואי-אפשר להמעיט ביכולות ובידע גם למשרד הביטחון. אבל אם צריך לבחור, לציבור הכללי איפה תהיה התרומה היותר גדולה – היא תהיה במשרד האוצר". אריה דרעי שעבר בסמוך נשאל על דבריה והגיב בחיוך: "מה שהיא אומרת אני עושה". יפה דרעי נשאלה על כך בהמשך והגיבה בציטוט מספר בראשית: "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ". על אף הדברים, לא מן הנמנע כי דרעי ימצא את הדרך חזרה למשרד הפנים.
גורמים פוליטיים המעורבים במשא ומתן משוכנעים שדרעי מסייע לנתניהו עם הדרישה לתיק האוצר. זאת כדי לייצר מצב שבו שני השותפים הבכירים ייאבקו על התיק הבכיר ואז יוותרו עליו - דבר שיסייע להוריד את סמוטריץ' מהדרישה. כל עוד אין התקדמות בשני התיקים הגדולים, נראה גם כי לא ניתן להתקדם ביתר ההסכמים - ובייחוד בתוך הליכוד.
ההבהרה של נתניהו לסמוטריץ' בנוגע לתיק הביטחון מגיעה לאחר הפרסום אתמול בבוקר ב-ynet ולפיו הממשל האמריקני העביר בימים האחרונים מסרים לראש הממשלה המיועד, וגם לבכירים במערכת הביטחון, לפיהם "טוב תעשה ישראל" אם תבחר לתפקיד שר הביטחון ולתפקיד השר לביטחון הפנים אישים שארה"ב תוכל לעבוד איתם מקרוב.

בציונות הדתית אמרו כי הם "מוטרדים מהדיווחים על כך שנתניהו מתנגד למינוי של סמוטריץ' בשל הלחץ של ממשל ביידן והחשש שיפעל להסדרת ההתיישבות ולתנופת בנייה ביהודה ושומרון. לא נסכים לכניעה לתכתיבים זרים ולחזרה למדיניות של הקפאת הבניה בהתיישבות של נתניהו ב-2010-2009".
בינתיים, בצד השני של המפה הפוליטית, העימותים בתוך שתי המפלגות שצפויות להיות הגדולות ביותר באופוזיציה כבר החלו. גורם במחנה הממלכתי תקף היום בחריפות את ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד, כינה את דבריו "תדרוכים שקריים", ואמר: "לפיד הוכיח שאין לו יכולת להוביל לא אופוזיציה ולא קואליציה - עדיין לא שמענו אותו לוקח אחריות על המחדלים שלו".
לדברי אותו גורם במפלגתו של בני גנץ, "לפיד ואנשיו עושים את מה שהם הכי טובים בו - מטנפים על אחרים. נמשיך לפעול ולעשות מה שטוב למדינה באופן ענייני ולא באופן שמשרת את הצרכים של לפיד, שראינו כבר לאן הם מובילים".
3 צפייה בגלריה
וחצאין שלו עם לפיד מעכשיו
וחצאין שלו עם לפיד מעכשיו
העימותים באופוזיציה המיועדת כבר החלו. לפיד וגנץ
(צילום: אלעד מלכה)
הרקע לאותה מתקפה חריפה היא החלטתו של יו"ר הוועדה המסדרת - ח"כ יואב קיש מהליכוד - להעניק לח"כ אחמד טיבי מחד"ש-תע"ל תפקיד של סגן יו"ר הכנסת זמני, במקום לאפשר לאופוזיציה בראשות לפיד לבחור את הנציג שלה. ביש עתיד האשימו שהמחנה הממלכתי פועל באמצעות זאב אלקין ישירות מול הליכוד, וטענו שנתניהו מנסה לרצות את גנץ יותר משחשוב לו לרצות את יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'.
שרת האנרגיה היוצאת, ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, כתבה בטוויטר: "הגעתי לוועדה המסדרת ולא הבנתי. מה הוא החליט? הולך לאופוזיציה כדי לעבוד עם נתניהו ובן גביר משם? שמישהו יהיה ממלכתי ויעשה סדר". צעירי המחנה הממלכתי השיבו לציוץ שלה: "קארין, בואי נעשה לך סדר. הכשלתם את הגוש, הפלתם את מרצ, שתיתם את העבודה, המלכתם את נתניהו והכי חמור - במקום לקחת אחריות על המחדל העצום שלכם, אתם לא מפסיקים לטנף על כולם. תתקדמו".
בתוך כך, שני נציגי המחנה הממלכתי בוועדה המסדרת, חברי הכנסת שרן השכל ומיכאל ביטון, הצביעו עם הקואליציה ונגד האופוזיציה בהצבעה על הרכב הוועדות. בחירת סגני יו"ר הכנסת לא עלו להצבעה בינתיים בגלל חילוקי הדעות. אחד מחברי הוועדות שמונו היום הוא איתמר בן גביר, שישמש כחבר בוועדת החוץ והביטחון הזמנית.