2 צפייה בגלריה
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
מל"ט איראני שאהד-136 שאהד 136 בשימוש של רוסיה הופל על ידי אוקראינה במחוז חרקוב
שבר של מל"ט איראני
(צילןם: רויטרס)
מתחילת השימוש הרוסי במל"טים האיראניים אמרו האוקראינים כי הם השמידו עשרות רבות מהם - וכעת מתברר שהם ככל הנראה קיבלו סיוע בעניין מישראל. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי אוקראינה פנתה לישראל בבקשה לקבלת מערכות הגנה ועד כה סורבה, אבל גורם ישראלי בכיר גילה לעיתון האמריקני כי ישראל מעבירה לאוקראינה מידע בסיסי על אותם מל"טים "מתאבדי" איראניים. בנוסף אמר שחברה ישראלית פרטית מספקת לאוקראינה צילומי לוויין של עמדות הכוחות הרוסיים.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר השבוע שהמודיעין האוקראיני סבור שרוסיה הזמינה מאיראן 2,400 מל"טים "מתאבדים" מסוג "שאהד-136". איראן מכחישה שסיפקה לרוסיה מל"טים, ובקרמלין לא מגיבים לטענה. גם הבוקר (חמישי) האשימו האוקראינים את רוסיה בשימוש במל"טים איראניים, במתקפה על אזור קייב. "עוד מתקפה של מל"טים מתאבדים על מתקני תשתיות קריטיות", כתב בטלגרם סגן ראש לשכתו של הנשיא זלנסקי.
2 צפייה בגלריה
מל"ט שנחשד להיות מתוצרת איראנית מעל שמי אודסה
מל"ט שנחשד להיות מתוצרת איראנית מעל שמי אודסה
מל"ט שנחשד להיות מתוצרת איראנית מעל שמי אודסה
(צילום: רויטרס)

זה היה הבוקר הרביעי ברציפות שבו נשמעו אזעקות במחוז קייב. צוותי ההצלה מיהרו למקום שבו פגעו המל"טים. במקביל, בעיר מיקולאייב שבדרום אוקראינה נחרב בניין בן חמש קומות. ראש העיר אמר כי שתי הקומות העליונות הושמדו בתקיפה אחת, ויתר הבניין נהרס.
בין היתר נעשה שימוש במל"טים איראניים גם במתקפת התגובה הרוסית לפיצוץ הגשר לקרים, שאירעה ביום שני. לפחות 19 נהרגו במתקפה, שלטענת אוקראינה תוכננה על-ידי רוסיה עוד לפני פיצוץ הגשר. האוקראינים אמרו שמרבית המל"טים ששוגרו - הושמדו. לצד המל"טים, שוגרו עשרות טילי שיוט לקייב ולערים נוספות באוקראינה.
בעדכון היומי של משרד ההגנה הבריטי אתמול נכתב כי "המל"טים האלה איטיים וטסים בגובה נמוך, מה שמאפשר לכלי טיס בודד ליירט אותם בקלות באמצעות מערכות אוויריות קונבנציונליות". בריטניה ציינה כי צבא אוקראינה דיווח קודם לכן כי רוסיה השתמשה ב-86 מל"טים איראניים - ו-60% מהם הושמדו באוויר. היא הדגישה כי עם זאת "יש אפשרות ריאלית שרוסיה רשמה הצלחה מסוימת כשתקפה עם כמה מל"טים במקביל".
שלשום, בדברים שאמר לארגון ה-G-7, המאגד את שבע הכלכלות המתועשות הגדולות בעולם, אמר זלנסקי כי "האויב השתמש ביותר מ-100 טילי שיוט ובעשרות מל"טים מסוגים שונים – כולל 'שהאדים' איראניים. בכל 10 דקות קיבלתי הודעה על שימוש של האויב ב'שאהד' איראני".