"אני ט', נפגעת פרשת אייל גולן, מתמודדת כעשור עם הפגיעות, הנזקים, הטראומה והשלכותיה". במילים האלו פתחה הבוקר (שני) ט' את עדותה בוועדה לקידום מעמד האישה בדיון מיוחד על תקצוב מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית. בעדותה אמרה ט' בדמעות: "זה מאבק של דוד מול גוליית. במקרה שלי גם אחרי שהתלוננתי והתעמתתי עם הפוגעים התיק נסגר מחוסר ראיות. זה פשוט לחיות בגיהנום".
הוועדה בראשות ח"כ פנינה תמנו שטה קיימה הבוקר דיון מיוחד בנושא "מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית - אתגרים ותקצוב". היא אמרה בפתח הדיון כי "ארגוני המגזר השלישי ממלאים תפקיד משמעותי בתיקון עולם, בהשפעה גדולה על פני החברה שלנו ובעיקר ביכולת להיות כתובת זמינה להרבה נפגעים ונפגעות. המטרה שלנו היום היא לבדוק איפה המדינה יכולה להיות יותר בשבילכם".
3 צפייה בגלריה
אייל גולן בהופעה בבלומפילד
אייל גולן בהופעה בבלומפילד
"לא רוצה לסיים במוסדות פסיכיאטריים". אייל גולן וט'
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
דיון בנושא מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעות תקיפה מינית בוועדה לקידום מעמד האישה
דיון בנושא מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעות תקיפה מינית בוועדה לקידום מעמד האישה
"זרקו לנו פירורים". הוועדה לקידום מעמד האישה, הבוקר
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
ט' היא אחת המתלוננות בפרשת "משחקי חברה", שמלווה על ידי איגוד מרכזי הסיוע. "אני מאובחנת כפוסט טראומטית ומנהלת תביעה אזרחית מול 16 אנשים חזקים כלכלית בעלי כוח והשפעה. לפני כמה שבועות התבשרנו על מותה של יעל גרינברג ז"ל, נפגעת עבירה שעשתה קצת מן השינוי בתפיסת העולם, שהייתה מעוותת והאשימה את הקורבן. היא נאבקה בכל הכוח איפה שרק יכלה, ולבסוף זה נגמר במוות טרגי בכך שסיימה את חייה ונדמו פעימות ליבה הסובל מכך שהמערכות והמדינה הוזילו יד", סיפרה בדמעות.
לדברי ט', "ידוע ש-80% מתיקי עבירות מין נסגרים מחוסר ראיות בעיקר ואין מענה מצד החוק כמו במקרה שלי. גם אחרי שהתלוננתי והתעמתתי עם הפוגעים התיק נסגר מחוסר ראיות. ההתמודדויות עם הפגיעה ואחריה הן רבות וקשות מנשוא. הגיע הזמן לתת לנפגעות ונפגעים את זכות השיקום, הטיפול והתמיכה הראויים בליווי הקורבן, גם מצד המדינה. פשוט להכיר בנו. אני לא רוצה להיות חלק מסטטיסטיקה או לגמור את חיי במוסדות פסיכיאטריים במקרה הטוב, למרות שגם שם הייתי".
מלי אורגד, מפקחת ארצית במשרד הרווחה, הסבירה בדיון שבסיס התקציב עומד על כ-5.5 וחצי מיליון שקלים שנועדו לתקצוב מרכזי הסיוע. לדבריה, "נכון שבשנתיים האחרונות סביב הסכמים קואליציוניים ניתנו 11 מיליון. בתקציב הנוכחי החלטנו להעלות את התמיכה בבסיס התקציב לשמונה מיליון שקלים. מעבר לתוספת של 2.5 מיליון אנחנו נערכים לתת מקדמות של מחצית ממה שקיבלתם בשנה הקודמת, וזאת עוד בשורה".
יו"ר הוועדה תמנו שטה שמעה את העדות הקשה ואמרה כי התוספת שעליה בישרו נציגי משרד הרווחה בדיון של 2.5 מיליון שקלים לבסיס התקציב היא מבורכת, אך היא עדיין טיפה בים: "אנחנו מבינים שזורקים לנו פירורים וננהל מאבק בעצימות גבוהה". נציגת משרד האוצר בדיון ציינה כי "תקציב הוא סדרי עדיפויות של מה כן ומה לא".
3 צפייה בגלריה
דיון בנושא מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעות תקיפה מינית בוועדה לקידום מעמד האישה
דיון בנושא מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעות תקיפה מינית בוועדה לקידום מעמד האישה
"זורקים לנו פירורים, ננהל מאבק בעצימות גבוהה". תמנו שטה
(צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת)
אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע, הגיבה לדברים: "חייבות שבסיס התקציב יעמוד על 10 מיליון שקלים". היא הציגה בנוסף את פעילות המרכזים שמפעילים מערך קווי סיוע טלפוני, התכתבויות בוואטסאפ עם נפגעות לצד קבוצות תמיכה ללא תשלום.
לדברי סוליציאנו, "אם מישהו מעוניין להגיש תלונה במשטרה אנחנו מעניקים ליווי מתמשך בהתנהלות מול המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט. יש לנו 50 אלף פניות בשנה, מתוכן 14 אלף פניות חדשות. הפנייה למרכז הסיוע היא הצלת חיים. 50% מהפגיעות הן מתחת לגיל 18. 37% מהפניות למרכזי הסיוע עוסקות בפגיעה בתוך המשפחה, כאשר במשטרה רק 9% מהתלונות הן בנושא הזה".
ח"כ קארין אלהרר מסרה כי "הנתונים מזעזעים. אתמול התעוררנו לעובדה שישראל האחרונה במדינות ה-OECD בפרמטר של שיוויון מגדרי. אי אפשר שלא לתהות ש-285 מיליון שקלים הועברו לאבי מעוז להקמת רשות לזהות יהודית כאשר מה שמעניין אותו זה שמיקומן של נשים במטבח ובחדר המיטות. קמה ממשלה שלא מעניין אותה מצב הנשים".
ח"כ שרון ניר הוסיפה כי "הדוח שהתקבל אתמול מ-OECD צריך להרעיד את הבית הזה כי הוא אומר שנשים נמצאות בסכנה במדינת ישראל. שמונה מיליון שקלים - אני מברכת עליהם. אבל זאת באמת טיפה בים. התקציב החינוכי למעוז הוא האנטיתזה למה שאנחנו מדברים פה - 285 מיליון שקלים ילכו לתכנים הפוכים. צריך להקים פה קול צעקה עם אמירה שהמדינה צריכה לתת טיפול לנפגעות".