2 צפייה בגלריה
שליש שלישים ביידן, אסדת כריש ולפיד
שליש שלישים ביידן, אסדת כריש ולפיד
ביידן, אסדת כריש ולפיד
(צילום: AP, רויטרס, עמית שאבי)
במקביל לנוסח ההסכם של ישראל ולבנון לקביעת הגבול הימי בין שתי המדינות, בירושלים יקבלו מהממשל האמריקני מכתב ערבויות שמבהיר כי ארה"ב מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל בתרחיש שבו חיזבאללה או גורם אחר יחליטו לאתגר את המהלך. כך אמרו הערב (שלישי) גורמים המעורים במשא ומתן.
על פי הגורמים, בבסיס המכתב ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות במאגר צידון, כמו גם מניעת הגעה של ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארה"ב.
עיקרי ההסכם, לפי גורמים המעורים בתוכנו, יכללו את הפרטים הבאים:
- קו הגבול בים בין ישראל ללבנון: קו המצופים יוכר כסטטוס קוו ולא יהיו תביעות לשינוי הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים.
- לאחר קו המצופים, הקו הימי יתבסס על "קו 23" (הגבול הימי העתידי בין שתי המדינות).
- ישראל תקבל פיצוי כספי על הכנסות ממאגר צידון בהתאם למשא ומתן שלה מול חברת טוטאל.
לפי הגורמים שמעורים בפרטים, ישראל רושמת ארבעה הישגים:
- הסכם היסטורי עם מדינת לבנון ששומר על כלל האינטרסים הביטחוניים של ישראל ועונה על כל דרישות מערכת הביטחון.
- ההסכם יביא עמו יציבות אסטרטגית אזורית והוא יאפשר ללבנון להקים אסדה, כך שבסופו של יום יהיו שתי אסדות האחת מול השנייה: בצד הלבנוני וכריש בצד הישראלי.
- ההסכם יקטין את התלות של מדינת לבנון באיראן וחיזבאללה ויתרום ליציבותה. הכסף מההפקה הלבנונית לא יגיע לידי חיזבאללה - יש סנקציות אמריקניות ברורות בנושא הזה.
- ישראל תקבל תמלוגים עוד בטרם יתחילו להפיק ממאגר צידון ותמלוגים עתידיים מההפקה ובכך יישמרו האינטרסים הכלכליים שלה. ללא הסכם בין ישראל לחברה המפתחת, לבנון לא תוכל לפתח את המאגר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך את ראש הממשלה יאיר לפיד בעקבות ההסכם המסתמן, ואמר לו: "אתה עושה היסטוריה". נמסר כי ביידן הודה לצוות הישראלי שלקח חלק במגעים ונתנו בהם אמון, וכי שני המנהיגים דנו על חשיבות ההסכם - ולפיד מצידו הודה לנשיא ביידן על התיווך האמריקני במשא ומתן הימי מול לבנון ומול הצוות הישראלי.
עוד נמסר כי ראש הממשלה הביע הערכה מיוחדת למתווך האמריקני עמוס הוכשטיין ולכל הצוות האמריקני שעסק בנושא. "ביידן הדגיש בפני לפיד את מחויבותו לביטחון ישראל והיציבות האזורית". נמסר גם כי הנשיא האמריקני הוסיף כי היכולת של שניהם לעבוד יחד ולהגיע להסכם היא הוכחה לקשר החזק והבלתי ניתן לשבירה בין המנהיגים ובין ישראל וארה"ב.

נסראללה: "אין צורך לשלוח עוד מל"טים לעבר האסדה"

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה התייחס בנאום שנשא לכבוד ציון יום הולדתו של הנביא מוחמד ושודר בטלוויזיה הלבנונית לאפשרות שיפגע בהסכם המסתמן, ואמר כי "יש צדדים שמנסים להגיד שיש לנו אינטרס להרוס את ההסכם, אז אני אומר שמצידנו מה שמעניין אותנו זה העמדה של מדינת לבנון".
הוא הוסיף כי "בכל מה שקשור לדרישות של לבנון, הולכים לפי מה שראשיה מחליטים. אם הממשלה אומרת שההסכם הזה משיג את האינטרסים והדרישות של לבנון, אז מבחינתנו זה בסדר גמור ואין לנו כל בעיה. מה שאנחנו רוצים זה להפיק את הגז והנפט".
נסראללה רמז כי לאיומים הצבאיים מצד ארגונו על אסדת כריש היו השפעה על השגת ההסכם, וציין: "אחרי המל"טים ששלחנו, אין כבר צורך לשלוח עוד מל"טים או כלים ימיים". לדבריו, "המטרה מההתחלה הייתה להעביר מסר לישראל שאנחנו רציניים במה שאמרנו באיומים על כריש. מאמצים של שנים בוצעו בחודשים ספורים".
2 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"עד שלא נראה את הצוותים חותמים את ההסכם, עלינו להישאר ערניים". נסראללה
לדברי נסראללה, "מי שאמון על האישור והטיפול בהסכם הוא נשיא לבנון - לא אני ולא אף אחד אחר. עכשיו אנחנו לקראת שעות חשובות, ואנחנו מחכים לעמדות הרשמיות של לבנון ושל ממשלת ישראל". הוא הוסיף כי "ראש ממשלת ישראל אומר שהוא מקבל את ההסכם, אבל בתוך הממשלה הישראלית יש עכשיו עמדות שונות, ואנחנו לא יודעים מה יקרה מחר ומחרתיים. עד שהלבנונים לא יראו את הצוותים הולכים לראש הנקרה כדי לחתום, אנחנו נישאר בהמתנה ועלינו להישאר ערניים".
ראש ארגון הטרור הקביל את המצב במדינתו למצב בישראל, ואמר כי "גם פה וגם בצד השני, אם ההסכם יתקבל, יהיו כאלה שיתמכו ויהיו כאלה שיתנגדו. בלבנון, כמו גם בישראל, יהיו אנשים שיגידו שזה הסכם לא טוב שלא נותן לנו את כל הזכויות". הוא הוסיף כי "כל המתנגדים בכלל לא יודעים מה תוכן ההסכם, ואני ממליץ להם לחכות ולקרוא אותו לאחר שיפורסם".

לוח הזמנים המלא

ראש הממשלה לפיד צפוי לכנס מחר את הקבינט המדיני-ביטחוני ולאחר מכן לקיים ישיבת ממשלה מיוחדת שבה יתבקשו השרים לאשר את ההסכם על קביעת גבולות המים הכלכליים בין ישראל ולבנון. המתווך האמריקני מסר הלילה את הטיוטה הסופית והאחרונה לישראל, ולאחר עיון בה קבעו בלשכת לפיד כי היא עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי.
"מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון", אמר לפיד. במקביל, נשיא לבנון מישל עאון ציין כי מדובר בהסכם טוב לארצו. "הנוסח שומר על זכויותיה של לבנון על משאבי הטבע שלה, וכל זה בתזמון חשוב עבור הלבנונים (ברקע המשבר הכלכלי הקשה במדינה)", אמר עאון.
גם עאון שוחח הערב עם נשיא ארה"ב ביידן. לפי ההודעה שפרסמה לשכת נשיא לבנון, ביידן חייג אליו ובירך אותו על סיום המשא ומתן בנוגע לשרטוט הגבול הימי. ביידן הדגיש בשיחה שארצו תעמוד לצד לבנון כדי להגיע ליציבות אזורית ולאפשר לה לחזק את הכלכלה שלה וליהנות ממשאבי הטבע שלה.

מיד לאחר ישיבת הקבינט, תקיים הממשלה דיון על הסכם והצבעה על פרוצדורת האישור שלו. הפרוצדורה שתאושר תהיה שההסכם יונח בפני הכנסת, ובעוד שבועיים הממשלה תאשר אותו בהצבעה דה-פקטו. הליך האישור צפוי להסתיים ב-26 באוקטובר - כשבוע לפני הבחירות לכנסת.
יו"ר הכנסת מיקי לוי הודיע כי לאחר פנייה שהגיעה ממזכירות הממשלה, ולאור חשיבות הנושא, הוא החליט לאפשר את הנחת הסכם תיחום הגבול הימי הצפוני בין ישראל ללבנון מחר במליאת הכנסת, בכפוף להחלטת הממשלה. "הנחת ההסכם", נמסר, "תאפשר לחברי הכנסת לעיין בפרטיו בהקדם האפשרי מיד לאחר הדיון שייערך בממשלה".
לאחר תום 14 ימי ההפקדה בכנסת - ניתן יהיה לחתום על ההסכם מול לבנון בנאקורה, אך לא בטוח שמהלך זה יקרה לפני הבחירות. מי שיחתום על ההסכם מהצד הישראלי יהיה צוות המשא ומתן ולא ראש הממשלה לפיד.
העיתון אל-אחבאר, שמזוהה עם חיזבאללה, דיווח הבוקר כי טיוטת ההסכם הסופי שהוגשה לצד הלבנוני פתרה את התסבוכת סביב סוגיית תחילת הקידוחים בקאנא ואת סוגיית קו המצופים. לפי הדיווח, צרפת הודיעה ללבנון כי חברת טוטאל הצרפתית מחויבת להתחיל בקידוחים ובחיפושים מייד אחרי ההכרזה על ההסכם וכי היא מתכוונת להביא ספינות, מחפרים וציוד לשם כך בתחילת השנה הבאה.
פורסם לראשונה: 19:59, 11.10.22