הדיון בבג"ץ על הפטור מגיוס שניתן לחרדים יתקיים ב-2 ביוני בשעה 09:00, בהרכב מורחב של תשעה שופטים.
2 צפייה בגלריה
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
(צילום: שמוליק דודפור)
השופטים שיכריעו בעתירה, שעוררה סערה ומאיימת להביא גם לפירוק הממשלה, הם ממלא מקום הנשיא עוזי פוגלמן; יצחק עמית; נעם סולברג; דפנה ברק-ארז; דוד מינץ; יעל וילנר; עופר גרוסקופף; אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ.
בתחילת השבוע ביקש מזכיר הממשלה יוסי פוקס מגיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, לאשר לממשלה ייצוג נפרד בדיון בבג"ץ. לטענת פוקס, עמדת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שלפיה על מערכת הביטחון לפעול כבר כעת לגיוס תלמידי הישיבות ולהציג בבג"ץ כיצד פעלה, לא עולה בקנה אחד עם החלטות בג"ץ ו"מאיינת מכל תוכן את הדיון שנקבע בהרכב מורחב של תשעה שופטים".
בהרב-מיארה הודיעה למשרדי החינוך והביטחון ב-31 במרץ - יממה לפני פקיעת הוראת השעה המאפשרת לפטור חרדים מגיוס, כי יש להיערך לגיוס תלמידי ישיבות עוד ב-1 באפריל, והזהירה מפני עקיפת צו הביניים שהוציא בג"ץ בעניין תקציבי הישיבות לחרדים - ואסרה לפצות אותם ב"אפיקי מימון אחרים". בעניין הגיוס, כתבה היועצת כי "אין מקור סמכות למתן פטור גורף של תלמידי ישיבות מגיוס לשירות צבאי - ועל מערכת הביטחון לפעול לגיוסם לשירות צבאי על פי דין". חרף זאת, בצה"ל לא ממהרים להוציא צווי גיוס לחרדים - וגם אם כן, לא ממהרים לאכוף אותם.
2 צפייה בגלריה
ישיבת פוניבז'
ישיבת פוניבז'
זעם חרדי עצום על בג"ץ. ישיבת פוניבז', ארכיון
(צילום: שאול גולן)
בחודש שעבר הוציא בג"ץ צו ביניים שבמסגרתו קבע כי לא יועברו תקציבים לישיבות עבור תלמידים שקיבלו צו גיוס ולא התגייסו. לפי קביעת השופטים, כאמור, בחודש יוני הקרוב ייערך דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים בנוגע לשאלה אם להפוך את צו הביניים הזמני - למוחלט. הדיון ייערך כחלק מעתירות הדורשות לחייב אכיפת גיוס תלמידי ישיבות ולשלול תקציבים ממוסדות שתלמידיהן לא מתגייסים.
השופטים קבעו כי טענות העותרים נגד חוקיות הוראת השעה שאפשרה להימנע מגיוס בני הישיבות עד 1 באפריל היו "כבדות משקל", ואישרו למדינה להגיש עד סוף אפריל "תצהיר משלים" בנושא.