מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, השתתף היום (שלישי) לצד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בטקס חנוכת תחנת המשטרה ביישוב הבדואי שגב שלום שבנגב. מחוץ לתחנה החדשה התקיימה הפגנה של כמה עשרות בני אדם, שהחזיקו פיתות. ברקע המתיחות עם השר לביטחון לאומי, אמר המפכ"ל בטקס כי "בלי הלגיטימציה של הציבור אין לנו זכות קיום בתור משטרה. אז אני מאחל לכולנו הצלחה לרגל חג הרמדאן".
בפתח דבריו אמר שבתאי אמר כי "תחנת המשטרה היא אבן היסוד שעליה מבוססת תפיסת ההפעלה של משטרת ישראל. תחנת משטרה היא סמל למשילות, לסוד פעולות השיטור המשמעותיות ביותר. מפקד התחנה ושוטריו הם אלה שישפיעו יותר מכל על תחושת הביטחון האישי. פתיחת תחנה בשגב שלום היא מרגשת כפליים כי היא מסלמת את הטיפול של המשטרה בחברה הערבית, זאת עם פעולות יזומות התקפיות נגד גורמי הפשיעה".
4 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
השר בן גביר לצד המפכ"ל בשגב שלום
(צילום: אילנה קוריאל)
4 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה בשגב שלום
(צילום: הרצל יוסף)
שבתאי הוסיף כי "המטרה שלנו היא ברורה וחד משמעית - חיזוק תחושת הביטחון. אין לי ספק שאזרח המקבל שירותי משטרה איכותיים בנושאים שמטרידים אותו מרגיש שהמשטרה שם בעבורו. אך משטרת ישראל לא יכולה לפעול לבד. לצורך מתן שירותי משטרה מיטביים נדרש שינוי עומק בציות לחוק, שותפות קהילתית, שיתוף פעולה עם ראש המועצה, נכבדי העדה, וחשוב ומשמעותי הקשר בעבור הקהילה. הקשר עם הקהילה הוא תנאי לשירותי משטרה מיטביים ואין לי ספק שנמצא בכם תושבי שגב שלום שותפים אמיצים".
לדברי המפכ"ל, "הנושא של תחנות במגזר הוא נושא חשוב, השקענו בו הרבה מאוד במשאבים. להרים פרויקט בזמן כזה - זה קרה מהר מאוד ואני מקווה שבזכות התקציבים החדשים שיגיעו המחוז הדרומי יקבל את המעטה שיוכל לעזור הרבה לתושבי האזור".
לבסוף אמר: "זו הזדמנות להגיד לכם - מפקד המחוז, מפקד המרחב מטחים, שוטרים שוטרות ובני המשפחה של כולם - תודה על עשייה ברוכה, בתת תנאים ועם משכורות נמוכות, אבל אנחנו עושים את המקסימום למען האזרח ולמען התושבים במדינת ישראל. בלי הלגיטימציה של הציבור אין לנו זכות קיום בתור משטרה. אז אני מאחל לכולנו הצלחה לרגל חג הרמדאן".
4 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
(צילום: הרצל יוסף)
4 צפייה בגלריה
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
טקס פתיחת תחנת המשטרה שגב שלום
(צילום: הרצל יוסף)
בן גביר אמר כי "אני נרגש ממעמד זה של חנוכת תחנת משטרה בשגב שלום. הקמת התחנה משקפת את המדיניות שלי, מדיניות שנראה בשנים הקרובות את הביטוי הרחב שלה כאן בנגב. אני מבטיח שנעשה הכול כדי שהביטחון האישי יישמר, והתחנה הזו היא צעד משמעותי בדרך להשגת ביטחון אישי, ביטחון אישי לכולם - יהודים, ערבים, בדואים, חילונים ודתיים. כל מי שגר פה. המאבק בפשיעה בחברה הערבית יובילו אותנו להקמת משמר לאומי.
"אנחנו נפעל ליצור חיבור גדול של כל מי שנאמן ואוהב את המדינה הזאת, כל מי שמשקיע במדינה הזאת ורוצה בקיומה. כל מי שרוצה לחיות בשיתוף פעולה אמיתי, בדו-קיום אמיתי. אבל נפעל גם ביד קשה מול תופעות של פשיעה ובנייה לא חוקית. יותר ממחצית התושבים שאותם תשרת התחנה כאן הם בדואים. ולציבור הבדואי אני אומר: אני מודע לתסכול ולכאב שלכם מול אירועי האלימות החמורים שממררים את החיים של התושבים כאן שרוצים לחיות בשלווה ובשקט. יש לנו מטרה משותפת, חוק סדר שלווה ושלום".
בן גביר רמז לעניין השיחות שלו עם הניצבים במשטרה, והוסיף כי "אני עוקב באופן אישי אחרי הפעילות המתוגברת בנגב - יש שאומרים יותר מדי, שואל יותר מדי, מברר יותר מדי. אבל זה בנפשי. זה התפקיד שלי. לברר, לשאול, לראות שמקבלים כאן טיפול הולם. אני מגיע אחרי חודשיים ארוכים ואני אמשיך עם מה שהתחלתי בתפקיד - להדק את שיתופי הפעולה בין הארגונים וביטחון ממשי בדרום. אני מגיע לכאן כדי להתוות את מדיניות השר, מדיניות ממשלת ישראל".
לדברי השר, "צריך לוודא שבנגב אין מערב פרוע, אין אמל"ח בלתי-חוקי, ירי ברחובות, יידויי אבנים, בנייה לא חוקית וטרור בכבישים. אני יודע עד כמה הקצינים פה בנגב, החל ממפקד המחוז ודרך כל הקצינים, השוטרים, הלוחמים והלוחמות, עושים הכול כדי שיהיה כאן אחרת. אנחנו נגדיל את הכוח, אנחנו נוסיף תקציבים. נלחמתי לא לחינם כדי לקבל תוספת של תשעה מיליארד שקלים למשטרה. בדיוק בשביל הסיבה הזאת. בין היתר בשביל הציבור הזה. כדי ששלטון החוק ייאכף. הנהגת המגזר היא מפתח מרכזי ולכן חשוב לגבות את פעילות המשטרה".

אתמול מסר שבתאי לחברי סגל הפיקוד הבכיר בארגון - שעמו נמנים הניצבים - כי רק הוא מדבר עם בן גביר. "רק אני הזרוע המקשרת בין השר למשטרה", אמר שבתאי, לפי גורמים המעורים בפרטי הדיון שהתקיים במחוז הדרומי של המשטרה. בן גביר הביע לאחרונה חוסר שביעות רצון מהאופן שבו פועלים ניצבים במשטרה, כולל בהפגנות. ביום שבת האחרון אמר המפכ"ל כי "יש למשטרה מפכ"ל אחד, אני נשאר על המשמר לטובת אזרחי המדינה".
בסביבת בן גביר ענו להנחיית המפכ"ל לניצבים, ואמרו כי "אנחנו לא מתרגשים. המפכ"ל בלחץ גדול של היועמ"שית ומפגיני השמאל שממררים את חיי רעייתו".
הישיבה השבועית של סגל הפיקוד הבכיר במשטרה החלה לדברי נוכחים בה באווירה מתוחה. "רק אני בקשר עם השר בכל הנושא המבצעי וההנחיות", אמר שבתאי לקצינים הבכירים. הניצבים הבינו מהדברים שאם יקבלו שיחה מהשר בן גביר - עליהם כמובן לכבד אותו ולענות לו, אולם במקרה של שאלות לגבי החלטות מבצעיות או קבלת הנחיות עליהם להפנות את השר למפכ"ל.
שלשום אמר בן גביר בריאיון לאולפן ynet כי "מי שמנהל את מדיניות המשטרה זה השר שקוראים לו איתמר בן גביר. מי שמנהל את הארגון זה המפכ"ל. אני מבין שיש כאלה שלא מוצא חן בעיניהם מהרגע הראשון שהגעתי שאנהל את המדיניות. בוא נודה על האמת, עומדים להם פורום ניצבים - אנשים כושלים, כן? אותו משה קראדי שהחריב את המשטרה, אנשים שפגעו בביטחון - למה אתם מראיינים אותם כל בוקר? למה אתם נותנים להם את הפתחון פה הזה?".