2 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
שבתאי ובן גביר
(צילום: יאיר שגיא, רפי קוץ)
חרף הנחייתו של מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, ומעל ראשו, בסביבתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמרו אמש (שני) כי הוא דיבר גם במהלך הערב עם ניצבים במשטרה. "אני לא עציץ במשרד. אני רוצה לראות ולוודא שהמדיניות מתבצעת", אמר השר בשיחות עם מקורביו.
בדיון ספ"כ (סגל פיקוד בכיר), שהתקיים בשעות הערב, שבתאי פתח את דבריו בהתנצלות בפני הקצינים ומפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, על סערת הדחתו. לפי גורמים בספ"כ, אשד לא קיבל את ההתנצלות בשל מהלך הדברים, שפגע בשמו הטוב.
2 צפייה בגלריה
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
לא קיבל את ההתנצלות. אשד
(צילום: טל שחר)
ראש אגף חקירות ומודיעין ניצב יגאל בן שלום, שעובד ישירות מול היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, אמר בדיון כי "צריך לשמור על המשולש פרקליטות-משטרה-ובתי המשפט", אמירה שנתפסה על ידי חלק מהנוכחים כביקורת על המהפכה המשפטית. מנגד, ציין גורם בדיון: "בן שלום לא התכוון לבקר את הרפורמה".
לפי גורם בדיון, הסמפכ"ל ניצב דוד ביתן הבהיר: "זה השר שנבחר, זו הממשלה שנבחרה, ויש ליישם את המדיניות שלה" - ושיבח את תוספת התקציב למשטרה. ראש אג"ת ניצב דני קריבו הגיב בספקנות: "נראה אם הכול יגיע".
הנחיית המפכ"ל, שלפיה על ניצבי המשטרה נאסר לשוחח עם בן גביר ורק הוא ישוחח איתו, הגיעה אחרי שבדיון שהתקיים מוקדם יותר היום התלוננו ניצבים כי השר מתקשר אליהם בעיצומה של פעילות מבצעית שהם מנהלים בזמן ההפגנות. השר, כך אמר גורם בכיר, התקשר לניצבים ושאל אותם "כמה דוחות רשמתם למפגינים" בזמן המחאות, ושאל גם "למה לא פתחת את הכביש". לדברי הגורם, "השר פשוט לא מניח לניצבים".

השיחות בין השר לניצבים, כך אמרו גורמים, בשיחה עם ynet, הן דבר מקובל - כחלק מתפקידו כשר האחראי על המשטרה. גם בעבר שוחחו שרים לביטחון פנים עם ניצבים במשטרה. אותם ניצבים גם תלויים בשר לגבי המשך קידומם, מאחר שהוא אמור לאשר אותו - וכפי שהוא נוהג להצהיר, הוא גם רוצה להשפיע על סגל הפיקוד הבכיר. אחד הצעדים הללו שבו היה מעורב בן גביר הוא הדחת ניצב עמי אשד, לפחות סביב עיתוי ההדחה.
בשיחה עם ynet, סיפר אחד הניצבים כי ביום חמישי האחרון, שכונה על ידי המוחים "יום ההתנגדות לדיקטטורה", נרשמו לחצים מצד השר בן גביר. "עברנו יום קשה ולא פשוט. לא רק מהצד של המפגינים, גם מהלחצים שמגיעים מכיוון השר", הוא אמר. ביום חמישי האחרון כעס בן גביר על המשטרה שלא יישמה את הנחייתו שלא לאפשר חסימת כבישים, ובפרט צירי תנועה ראשיים – כמו נתיבי איילון שנחסמו לכשעה וחצי בזמן שההפגנה נגד המהפכה המשפטית הוכלה.
בסביבתו של השר לא רוו נחת גם מהמראות של עומסי התנועה הכבדים בכבישים המובילים לנתב"ג, ועל כן החליט המפכ"ל "לנטרל" את הטלפונים הישירים מהשר בן גביר או מאנשי לשכתו בשאלות או בהנחיות. הניצבים קיבלו בסיפוק את החלטת המפכ"ל להודיע כי הוא זה שינהל את הקשר עם השר, ויותיר למפקדי המחוזות את ההחלטות המבצעיות בשטח מול המפגינים, בהתאם לכל התרחשות.
פורסם לראשונה: 22:06, 13.03.23