בית משפט השלום בראשון לציון האריך היום (רביעי) עד ליום שני את מעצרו של קוטייר עודה, ראש ארגון הפשיעה שנעצר אתמול בכלא אוהלי קידר בחשד לאיומים כלפי חמישה קצינים בכירים בשירות בתי הסוהר (שב"ס). "יש ביכולותיו להניע אנשים ולשבש מהלכי חקירה, האיומים מצביעים על מסוכנות", הסביר השופט.
עודה שפוט ל-18 שנות מאסר שמתוכם הספיק לרצות שישה, והוא מוחזק בתא מבודד בכלא אוהלי קידר, שם בעבר הוחזק גם יגאל עמיר. עודה מוחזק בתנאים קשים, ללא ביקורים או שיחות טלפון, מלבד קשר שהוא יוצר עם עורכת הדין שלו שני מורן, שייצגה אותו הבוקר בדיון.
3 צפייה בגלריה
קוטייר עודה בהארכת מעצרו בבית המשפט השלום ראשון לציון
קוטייר עודה בהארכת מעצרו בבית המשפט השלום ראשון לציון
חשוד שאיים כי אם לא יעבור לכלא במרכז "אנשים יידקרו". קוטייר עודה, הבוקר
בדיון הבוקר נכחו כוחות מתוגברים של יס"מ. נציג המשטרה בדיון טען כי עודה החל בשבועיים האחרונים בסחיטה ובאיומים על קצין שב"ס ומספר מפקדי כלא אחרים, על רקע דרישתו להקל על תנאי כליאתו. עודה הכחיש את המיוחס לו, ואמר כי כל כוונתו הייתה להילחם דרך עתירות אסירים לבג"ץ על זכויותיו.
לדברי נציג המשטרה, האיומים נשמעו במהלך הפרות הסדר שבהם היו מעורבים כ-300 אסירים בשני בתי הכלא רימונים ואשל בשבוע שעבר. הימ"ר פתח בחקירה סמויה נגד עודה לאחר אתון מהומות, ואסף עדויות מקציני שב"ס. אתמול הוחלט כאמור לעצור אותו, כשהוא נשלף מתאו המבודד בכלא אוהלי קידר. הוא הובא אתמול למשרדי המשטרה במחוז מרכז.
הסניגורית של עודה, עו"ד שני מורן, הביעה תמיהה מדוע המשטרה שלפה אותו מתאו המבודד וכלא והביאה אותו למשרדי החקירות במשטרה. "מדוע לא חקרתם אותו בכלא, שם הוא בתא מבודד?", היא תמהה בדיון. בדיון עלה חשד במשטרה כי עודה איים על מפקד כלא אוהלי קידר, קצין המודיעין של הכלא, מפקד משמרת וסוהרים נוספים. לדברי נציג המשטרה, "במספר הזדמנויות הוא איים וביצע סחיטה באיומים נגד אנשי הכלא. הוא ביקש לקבל טובות הנאה וביקורים".
לדברי פרקליטתו של החשוד, עו"ד מורן, הביקורים אושרו לעודה עוד לפני פרוץ המהומות: "מסרנו לאוהלי קידר שמות של מבקרים בשתי פעימות". הביקורים, לדבריה, תואמו ליום שלישי בשבוע שעבר, ובוטלו בעקבות המהומות. נציג המשטרה הסביר כי מלבד ביקורים עודה ביקש גם לעבור לכלא אחר במרכז, ועו"ד מורן הכחישה: "אין ולו בקשה אחת לעבור לכלא אחר מצידי, כמי שמגישה בקשות בשמו".
נציג המשטרה טוען שבכלא רמון, לשם הועבר לבידוד בשבוע שעבר, הוא אמר לאחד הקצינים: "אם לא אעבור למרכז אנשים יידקרו". נציג המשטרה פירט את האיומים שהשמיע עודה כלפי סגן מפקד כלא אוהלי קידר: "אשרוף את התא ואת הרכבים, זה כדור שלג ומלחמה עד הסוף". עו"ד מורן הכחישה בשם החשוד את הדברים, וטענה: "הוא מוחזק בתא מצולם שהיה כמו חדר 'האח הגדול'. השיחה שלו עם סגן מפקד הכלא צולמה והיא הייתה נעימה והסתיימה בלחיצת יד".
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
"אדם שיכול לנתב אנשים אחרים". ההתפרעות בשני בתי הסוהר בשבוע שעבר
(צילום: דוברות שב״ס)
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
(צילום: דוברות שב״ס)
נציג המשטרה השיב שללחיצת היד לא הייתה משמעות: "יש לו מספיק כוח לבצע דברים מבחוץ". עו"ד מורן חזרה על טענותיה כי לא היה זכר לאיומים, ואמרה: "הוא נשפט בדין משמעתי על זה שסירב לקחת ארוחות, אין שום זכר לאיומים". עודה העיר בדיון כי הוא יושב בתא מבודד ומפוקח ואין לו אינטראקציה עם הסוהרים, ונציג המשטרה הסביר: "מדובר בחשוד ברמת מסוכנות גבוהה מאוד. הוא אדם שיכול לנתב אנשים אחרים לפגוע".
עו"ד מורן טענה בתגובה: "יש לו שיחות טלפון לעורכי הדין בלבד, ושיחה בפיקוח סוהר לאימו הסיעודית. עצרתם אותו כי זה נותן לכם כותרות". היא ביקשה לא להיעתר לבקשת המשטרה להאריך את מעצרו, ואמרה בדברי הסיכום: "מדובר באדם שמרצה 18 שנות מאסר ונמצא כבר שש שנים בהפרדה. הוא כרגע נמצא באגף מבודד לחלוטין, בתנאים ללא יכולת לתקשר עם העולם שמחוץ לכלא. זה אבסורד שהשב"ס מחזיק אותו בתא המבודד ואז קצינים שנטען שהוא איים עליהם נכנסים להיפגש איתו".
השופט שטיין ששמע את הדברים ועיין בחומר החסוי של המשטרה, החליט להאריך כאמור את מעצרו, והסביר כי האסיר בעל השפעה רבה, ובכוחותיו להניע אנשים נוספים. "מעיון בדוח הסודי עלה חשד סביר לפעולות המיוחסות לו, על אף היותו של החשוד בהפרדה. בהתרשמותי יש ביכולותיו לשבש מהלכי חקירה. רצף האיומים והסחיטה באיומים מצביעים על מסוכנות".