אסירים פליליים התפרעו היום (ראשון) והפרו את הסדר בבתי הכלא "רימונים" ו"אשל" והשליכו חפצים לעבר הסוהרים. שירות בתי הסוהר (שב"ס) מסר כי "כוחות מיוחדים הונחו לפזר את האסירים". לפי ההערכות, המהומות פרצו על רקע דרישתו של ראש ארגון הפשע קוטייר עודה, שמוחזק בבידוד בבית סוהר אוהלי קידר - בתא שנבנה עבור יגאל עמיר - לקבל הקלה בתנאי מאסרו.
6 צפייה בגלריה
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
הפרות סדר והתפרעויות בכלא רימונים
(צילום: דוברות שב״ס)
בשב"ס מעריכים כי ארגוני פשיעה תיאמו את התפרעות האסירים בין שני בתי הסוהר, שהתרחשה במקביל. משב"ס נמסר עוד כי "סוהרים ולוחמי היחידות המיוחדות פרצו לאגפים ושולפים אסירים על מנת לפזר מוקדי כוח תוך שימוש בגז. שירות בתי הסוהר לא יאפשר הפרות סדר ומשמעת במתקניו, והאסירים יועמדו לדין משמעתי". בשלב זה הכוחות הכניסו את כל האסירים לתאים באגף והושגה שליטה על האירוע.
בשב"ס מעריכים כאמור שהמהומות פרצו על רקע רצונו של עודה, שמרצה את עונשו בהפרדה בכלא אוהלי קידר שבדרום הארץ, לעבור למתקן במרכז הארץ ולהקל את תנאי הכליאה הקשים שבהם הוא מוחזק.
שב"ס סירב לבקשתו של עודה וגם לא בא לקראתו בעניין תנאי הכליאה והפרדתו משאר האסירים. במהלך ההשתלטות על האסירים כמה אנשי סגל בבית הסוהר "אשל" נפגעו משאיפת גז וטופלו במקום. במקביל, שני אסירים מכלא "רימונים" טופלו במקום כתוצאה משאיפת עשן, ואסיר נוסף פונה לקבלת טיפול בבית חולים.
6 צפייה בגלריה
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
(צילום: דוברות שב״ס)
6 צפייה בגלריה
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
אסיר ביקש הקלות בתנאי הכליאה, האסירים התפרעו והשליכו חפצים
(צילום: דוברות שב״ס)
6 צפייה בגלריה
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
הפרות סדר בית סוהר כלא רימונים אשל
סוהרים השתמשו בגז לפיזור המתפרעים
(צילום: דוברות שב״ס)
אסירים ב"רימונים" וב"אשל", המזוהים עם עודה, החלו במהומות במקביל, דבר המעיד על קשר שוטף ביניהם באמצעים שונים. לפי אסירים נוספים המהומות התרחשו במידה פחותה גם בבתי הסוהר "שאטה" בצפון וב"אוהלי קידר" בדרום. בשב"ס נהגו בשנים האחרונות ב"רכות" כלפי אסירים שזוהו כבכירים במשפחות פשע, שלא אחת שלטו במה שקורה באגף שבו הם מוחזקים. כעת נראה כי הוחלט לשנות כיוון ולנהוג ביד חזקה ולייצר משילות כלפי כל אסיר, ללא קשר למעמדו בקרב האסירים.

ראש ארגון הפשע שמטיל אימה על שב"ס

קוטייר עודה, בן 42 מג'לג'וליה, הורשע ביולי 2022 בבית המשפט המחוזי בתל אביב בסיוע לרצח, בשבע עבירות של קשירת קשר לפשע, נשיאת נשק, חטיפה לשם רצח או סחיטה, מתן אמצעים לפשע, ארבע עבירות של סחיטה בכוח, שלוש עבירות של סחיטה באיומים, חטיפה, תקיפה הגורמת חבלה של ממש, ריבוי עבירות של החזקת נשק, שתי עבירות של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות, מרמה, עורמה ותחבולה בכוונה לחמוק ממס והחזקת סם שלא לצריכה עצמית. הוא נידון ל-18 שנות מאסר. בפרקליטות ייחסו לעודה תחילה גם מעשי רצח, אך לבסוף הוא הגיע להסדר טיעון ובו הוחלט כי איש לא יורשע במעשי הרצח, אלא בעבירות חמורות נלוות. גם סעיף ארגון הפשיעה הוסר בהסדר.
6 צפייה בגלריה
גזר הדין לקוטייר עודה
גזר הדין לקוטייר עודה
"בשב"ס פוחדים ממנו במיוחד". קוטייר עודה
בעבר פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על מעלליו של קוטייר, שהוגדר כאסיר ש"מטיל אימה על שב"ס". כך למשל, על אף שנאסר עליו להיפגש עם בת זוגו - ובניגוד גמור להמלצות המשטרה - הוציא אותו שב"ס מהכלא ללידת בתו. ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" נודעו עוד מספר אירועים חריגים וחמורים שאירעו בחודשים האחרונים בכלא רימונים בשרון, שבו היו כלואים קוטייר וכמה מאנשיו. לטענת מספר מקורות בשב"ס, קוטייר איים על מפקד כלא רימונים, תת-גונדר איאד סביתי, שקיבל את הפיקוד על הכלא בספטמבר 2022 לאחר שהיה מפקד כלא שאטה בצפון.
עם כניסתו לתפקיד ביקש סביתי לפעול ביד קשה נגד ארגוני הפשע בכלא. הוא רצה להעביר כמה מהאסירים שמזוהים עם קוטייר לבתי כלא אחרים ודרש שלא לאשר בקשות חריגות של קוטייר ואנשיו, מה שהביא למספר מהומות בכלא רימונים. קוטייר ניגש לסביתי ואיים עליו כי הם שמו סכום כסף גבוה על ראשו - וחמישה חודשים בלבד אחרי שנכנס לתפקידו, בפברואר האחרון, יצא מפקד הכלא באופן מפתיע לחופשה אישית. סביתי, שנחשב לקצין איכותי, לא שב עד עתה לשב"ס.
קוטייר ו-13 מאנשיו פוזרו מאז בין בתי כלא שונים. כאמור, קוטייר מרצה את עונשו כיום בכלא אוהלי קידר שבדרום. לפני כחודש מונה תת-גונדר חגי דוד למפקד כלא רימונים במקום סביתי. "בשב"ס פוחדים מקוטייר במיוחד", אמר קצין בכיר במשטרה. "היו לא מעט אירועי ירי ומטענים שעל פי החשד הגיעו מכיוון אנשיו של קוטייר, שביקשו לנקום בקציני שב"ס שלא נעתרו לבקשות חריגות שלו. מפחדים ממנו ובגלל זה נותנים לו מה שהוא רוצה. הוא שלט בכלא רימונים".
עורכת דינו של עודה, שני מורן, מסרה כי הוא כלוא בהפרדה כבר שש שנים, ו"מנותק מהעולם החיצון תחת הגבלות חמורות חרף החלטות בית משפט שהורה פעם אחר פעם לבחון הקלה בתנאי כליאתו, לרבות הוצאתו מהפרדה ושילובו באגפים רגילים".
עו"ד שני מורןעו"ד שני מורןצילום: מהאלבום הפרטי
ביוני האחרון נחשף ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי אסירים מכלא רימונים שמזוהים עם משפחת הפשע ג'רושי החזיקו בינואר סוהרים כבני ערובה במשך זמן רב באגף, תוך כדי שהם מאיימים עליהם בדוקרנים מאולתרים. שב"ס טען אז כי מדובר באירוע מינורי של "איומים והפרת סדר", אבל שני דוחות ביקורת הוכיחו כי הוא הסתיר את האירוע, ושיקר לציבור ולמשרד לביטחון לאומי. "מדובר בדוח עם ממצאים חמורים שמחייבים פעולות נחרצות נגד המעורבים", אמר בכיר במשרד לביטחון לאומי.
6 צפייה בגלריה
אסירים פליליים התפרעו, סוהרים פרצו לאגפים. כלא רימונים
אסירים פליליים התפרעו, סוהרים פרצו לאגפים. כלא רימונים
אסירים פליליים התפרעו, סוהרים פרצו לאגפים. כלא רימונים
(צילום: יריב כץ)
בעקבות האירוע החמור, ביולי זימן השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לשימוע מספר קצינים בשירות בתי הסוהר, בהם קצינים בכירים בארגון, טרם נקיטת הליכים משמעתיים בעקבות חלקם בהתנהלות ובטיוח התקרית.