ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח היום (ו') במפגש שערך עם ראשי רשויות בעוטף עזה כי בתום המלחמה ו"חיסול חמאס" כלשונו, "תהיה שליטה ביטחונית ישראלית כוללת על רצועת עזה, כולל פירוז מלא, כדי להבטיח שלא יהיה יותר איום מעזה על אזרחי ישראל".

6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה פגישה עם ראשי רשויות העוטף
בנימין נתניהו ראש הממשלה פגישה עם ראשי רשויות העוטף
נתניהו וראשי הרשויות בעוטף, עומדים בדקת דומייה לזכר ראש מועצת שער הנגב שנרצח, אופיר ליבשטיין ז"ל
(צילום: לע״מ)
נתניהו כבר הצהיר בריאיונות שהעניק השבוע לתקשורת האמריקנית כי ישראל תידרש בתום הקרבות לשמור על שליטה ביטחונית ברצועת עזה, ובריאיון לרשת ABC אף אמר שהדבר יידרש לתקופת זמן "בלתי-מוגדרת". כעת זו הפעם הראשונה שבה הוא מתחייב לפעול גם לפירוז מלא של הרצועה – משימה שתהיה סבוכה במיוחד. נתניהו גם מדגיש בדבריו שישראל תשלוט ביטחונית בכל הרצועה, כלומר בחלקיה הדרומיים שבהם לפי שעה צה"ל לא מבצע פעילות קרקעית.
הצהרתו של נתניהו מגיעה כשברקע הלחץ הגובר מצד הממשל האמריקני על ישראל בכל הנוגע להסכמה להפוגות בלחימה, והאזהרות שמשמיעים בוושינגטון ולפיהן הזמן לפעילות של צה"ל ברצועה הולך ואוזל בעקבות הכעס הגובר בעולם ממספר ההרוגים הפלסטינים. שלשום התייחס לסוגיה מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, ואמר כי ישראל לא יכולה לשלוט בעזה אחרי המלחמה, אך הודה כי ייתכן שתהיה "תקופת מעבר" לאחר סיומה.
6 צפייה בגלריה
אוגדה 252 בלב הקרבות ברצועת עזה
אוגדה 252 בלב הקרבות ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה. נתניהו מבטיח "פירוז מלא" שלה
הפגישה היום עם ראשי הרשויות בעוטף היא הראשונה שנתניהו עורך עמם מאז מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס שבה טבחו מחבליו בתושבי היישובים והקיבוצים באזור. העובדה שהמפגש התעכב יותר מחודש עוררה ביקורת כלפי נתניהו, כמו גם העובדה שלפני המפגש עמם נפגש השבוע נתניהו עם ראשי רשויות ביהודה ושומרון.
במפגש, שנערך בקריה בתל אביב, אמרו לנתניהו ראשי הרשויות כי הם דורשים מציאות ביטחונית אחרת ביום שאחרי המלחמה – ולא "עוד מאותו הדבר". נתניהו הסכים איתם ואמר: "כוחות צה"ל יישארו בשליטה ברצועה ולא ניתן אותה לכוחות חיצוניים". בהמשך הבהיר כאמור שמדובר בשליטה ביטחונית, ולא אזרחית. כשברקע המגעים לעסקת שחרור חטופים מעזה, שתכלול אולי הפוגה או הפסקת אש, ראשי הרשויות דרשו מנתניהו לסרב להפסקת אש עד ו"לסיים את העבודה בעזה עד המחבל האחרון".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה פגישה עם ראשי רשויות העוטף
בנימין נתניהו ראש הממשלה פגישה עם ראשי רשויות העוטף
נתניהו וראשי הרשויות בעוטף. היום בקריה בתל אביב
(צילום: לע״מ)
בפגישה נכחו ראשי המועצות עיריית שדרות, ממלא מקום ראש מועצת שער הנגב (יוסי קרן, שהחליף את אופיר ליבשטיין ז"ל שנרצח ב-7 באוקטובר), ראש מועצת אשכול, ראש מועצת חוף אשקלון, ראש מועצת שדות נגב, ראש מועצת מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות. נתניהו וראשי הרשויות עמדו דקת דומייה לזכרו של ראש מועצת שער הנגב ליבשטיין ז"ל, שנפל בקרבות עם המחבלים במתקפת הפתע.
בהודעת רה"מ על המפגש צוין כי ראשי המועצה "העלו בעיות מהותיות ובקשו לקבל מענה רחב ולאורך זמן על מנת לתת לתושביהם את השירותים הנדרשים בכדי לעמוד בתקופת הלחימה". עוד נמסר בהודעה כי "ראשי המועצות ביקשו לתת רוח גבית לראש הממשלה ולכוחות הביטחון לעמוד במשימה המרכזית של מיגור הטרור".
בפגישה שבה נכחו ראש מינהלת תקומה תא"ל במיל' משה אדרי ואלוף פיקוד העורף, דובר גם על הסיוע הכלכלי לאזור שרוב מוחלט מתושביו התפנו, ובלשכת רה"מ ציינו כי הוא הבטיח שכל נושא הטבות המס ייבחן מחדש ויורחב מעבר לתחומי העוטף. לדבריו, יינתן מענה כלכלי גם ליישובים שנמצאים מעבר למרחק של 7 ק"מ מהרצועה. "יורחב גם המענה בתחומי חינוך, בריאות ורווחה", נמסר מטעמו.
בסיכום הפגישה אמר נתניהו: "האנשים האלה, ראשי היישובים והתושבים בעוטף, גילו חוסן אדיר. נלחמו אזרחים לצד חיילים בציפורניים. יש כאן נחישות גדולה מאוד שלהם ושל הממשלה להחזיר עוד יותר ממה שהיה. לשקם, לבנות, להצמיח. קודם כל להחזיר את הביטחון - לדאוג שאין חמאס ושלא יחזור החמאס - אבל גם לדאוג שיהיו חיים חזקים אחרי. אני מתרשם מהאנשים האלה, מתרשם מהעבודה של משה אדרי, יוסי שלי, שר התיירות ופיקוד העורף. הם עובדים ביחד. יש לנו משימה גדולה, ואנחנו נצליח בה".
6 צפייה בגלריה
אלון דוידי
אלון דוידי
ראש עיריית שדרות אלון דוידי. דורש להיערך כבר עכשיו לחזרת התושבים ב"יום שאחרי"
(צילום: מאיר תורג'מן)
אחד מראשי הרשויות אמר לאחר המפגש כי אמירתו של נתניהו, בנוגע לשמירה על שליטה ביטחונית ברצועה, היא "צעד ראשון בניסיון לחדש את תחושת הביטחון שאבדה אצל תושבי העוטף וכי לקראת אפשרות שבעתיד הלא רחוק התושבים ישובו לבתיהם וירגישו שיש על מי לסמוך".
ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, ואמר במפגש לנתניהו: "המלחמה תסתיים כשצה"ל יכריע את החמאס והג'יהאד והמדינה תחזיר את כל החטופים לשטחנו. גם אז ישראל צריכה להישאר שם ולשלוט ביטחונית על הרצועה ושלא יהיה שום איום על שדרות, העוטף וכלל יישובי הדרום ותושבינו יוכלו לחזור בשקט ובבטחה לבתיהם". עוד אמר דוידי לרה"מ שצריך כבר כעת להיערך לחזרת התושבים לשדרות ולאפשרות שמספרם אף ייגדל, לאחר הסרת האיום מעזה.
ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, מסר לאחר הפגישה: "התנאי המרכזי ליכולתו של צה"ל להשלים את משימתו הינו עורף חזק ומעטפת תמיכה כלכלית בבודדים, משפחות וקהילות שנפגעו. בינתיים, זה קורה באופן חלקי ומתמיה. אנו במועצה האזורית חוף אשקלון, כמו כל העוטף, מתמודדים בראש מורם עם האתגרים בעת הזאת".
6 צפייה בגלריה
איתמר רביבו ראש מועצת חוץ אשקלון
איתמר רביבו ראש מועצת חוץ אשקלון
איתמר רביבו, ראש מועצת חוץ אשקלון
(צילום: תומר שונם)
לדברי רביבו, "לצד הכאב והשכול, והטיפול בחוסן של הקהילות והיישובים אנו מביטים לעבר העתיד ודורשים מציאות ביטחונית אחרת, שתבטיח חיים בטוחים ושקטים. לצורך כך, יש להכריע באופן מוחלט את ארגוני הטרור ברצועה ולא לחדול עד להשגת המשימה. אנו תובעים מראש ממשלת ישראל את מלוא המעטפת האזרחית המגיעה לנו לטובת חיזוק ההתיישבות ומתן מענה לכל תושבי המועצה".