הפיגוע הקשה בבאר שבע שהתרחש שבועיים וחצי לפני תחילת חודש הרמדאן, תפס גם את הרשות הפלסטינית בהפתעה. גורמים פלסטינים רשמיים ובכירים ברמאללה הביעו אמש (שלישי) בשיחות סגורות עם גורמים ישראלים בכירים צער על הפיגוע, אך בד בבד הבהירו כי לא יוכלו לגנותו באופן רשמי מחשש לתגובה קשה נגדם ברחוב הפלסטיני.
אותם גורמים, ואת הפרטים אישר גם מקור פלסטיני ל-ynet, ציינו כי הם התפלאו לגלות שהפיגוע בוצע בידי אזרח ישראלי ממוצא בדואי, ומתוצאותיו הקשות של הפיגוע שגבה את חייהם של ארבעה ישראלים.

הפיגוע בבאר שבע - כתבות נוספות

התקופה שבה אירע הפיגוע, טרום ימי הרמדאן הנפיצים, גרם ועדיין גורם לאי-שקט בהנהגה ברמאללה ובמנגנוני הביטחון שלה שמנסים לשמר יציבות, גם אם שברירית, מחשש לאובדן שליטה ולהבערת השטח בגדה המערבית שתערער את הרשות הפלסטינית ואת הלגיטימציה הבינלאומית שלה היא זוכה.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן שותק, סינוואר ממתין
אבו מאזן שותק, סינוואר ממתין
אבו מאזן שותק, סינוואר ממתין
(צילום: רויטרס, עמית שאבי, EPA)
בימים האחרונים התרחשו כמה פיגועים וניסיונות לפיגועים בעיקר במזרח ירושלים, אך אף אחד מהם לא הסתיים בתוצאות קשות. הפיגוע הנוכחי שונה בשני מובנים עיקריים: האחד - הוא "הצליח" מעל למצופה, דבר שעשוי לעודד אחרים להשיג "הצלחה" דומה. השני – מדובר במתווה של דריסה ולאחריה דקירה. מתווה שהיה פופולרי מאוד בגל הפיגועים הארוך של 2016-2015 ומאז הוא הלך והתמעט. הפיגוע האחרון שהסתיים בתוצאה קטלנית עשוי להוביל לקאמבק שלו.
בשבועות האחרונים הגבירו מנגנוני הביטחון הפלסטינים את הפעילות שלהם בשטחי הגדה נגד גורמים מתסיסים שמזוהים בעיקר עם חמאס, הג'יהאד האיסלאמי והחזית העממית בשביל לנסות ולהבטיח שחודש הרמדאן יעבור בשקט יחסי. בנוסף, הגבירו בכירים בהנהגה הפלסטינית את השיח עם דרגי השטח בתנזים, כולל באזורים קיצוניים יותר כמו בחברון, ג'נין ומזרח ירושלים כדי לאפשר להם לשחרר קיטור ולייצר קשב לצרכים שלהם.
גם ישראל הכריזה בימים האחרונים על שורה של הקלות לפלסטינים, הן בגדה והן ברצועה. בעזה הן כוללות את הגדלת מספר הפועלים שמורשים להיכנס לישראל, פתיחה נרחבת של מעבר כרם שלום לסחורות יוצאות ונכנסות לרצועה, הגדלת אספקת המים, הכנסת מכשור רפואי מתקדם ועוד.
2 צפייה בגלריה
 ארבעת נרצחי הפיגוע
 ארבעת נרצחי הפיגוע
ארבעת נרצחי הפיגוע
(צילום: הרצל יוסף)
לרשות הפלסטינית, ישראל אישרה להכניס מכולות ייבוא מירדן דרך גשר אלנבי, הטמעת מע"מ דיגיטלי והגדלת מכסת הפועלים שעובדים בישראל. בנוסף ישראל צפויה, כמו בכל שנה, לאפשר כניסה נרחבת של פלסטינים לישראל כדי להתפלל במסגד אל-אקצה ולאפשר חופש פולחן.
התזמון של ההכרזה על ההקלות לא היה מקרי, ומטרתו הייתה להרגיע כמה שיותר את השטח וליטול את שלל התירוצים שמוכרים אלו שרוצים להתסיס את הציבור הפלסטיני ערב חודש הרמדאן. שלילת ההקלות הללו כתוצאה מלחץ ציבורי ישראלי בעקבות הפיגוע, עשויה לגרום בדיוק לתוצאה ההפוכה - ולשחק לידי חמאס שמנסה בכל כוחו מאז מבצע שומר החומות לייצר זיקה בינו לבין ערביי ישראל. אסור לישראל ליפול למלכודת הזאת.